Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Den anden nedklippede og top-plantede, en yucca-palme

De er også hårdføre, sejge planter, som kan tåle at stå i ret tør jord i nogle dage før spidserne på bladene begynder at visne.

For 4 år siden havde den stået i en halv snes år og var begyndt at kradse i loftet. Forbløffende nok havde den bevaret mange af de nederste blade

For 4 år siden havde den stået i en halv snes år og var begyndt at kradse i loftet. Forbløffende nok havde den bevaret mange af de nederste blade

Nogle gange kan der gå mange år, før man får omplantet den, og selv om man skulle tro at det var flot med en stor yucca, så er det efter min mening ikke god stuedekoration.

Efter 4 år var den igen blevet stor – slet ikke så stor som dengang i 2011, men alligevel!

Toppen blev igen plantet i frisk tørvejord og har det efter 3 måneder på det bedste sted for stueplanter (bryggerset) rigtig godt og sætter nye blade

Toppen blev igen plantet i frisk tørvejord og har det efter 3 måneder på det bedste sted for stueplanter (bryggerset) rigtig godt og sætter nye blade

Minsandten om ikke også stubben af den omplantede yucca har sat nye skud - store og kraftige endda

Minsandten om ikke også stubben af den omplantede yucca har sat nye skud – store og kraftige endda

Skrivefelt …

Written by Donald

Monday, September 7, 2015 at 10:38 UTC

Posted in Stueplanter

Tagged with ,

10 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. HA. da skal jeg gjøre det samme med min, men bør jeg vente til våren?

    Mormor

    Monday, September 7, 2015 at 10:52 UTC

    • Nu må du huske, at jeg ikke er expert, Mormor, men jeg mener det vigtigste er at den får tilpas meget lys og IKKE for meget. Normalen med stiklinger direkte i jord er at man skal have 2/3 under jor og 1/3 over. Det er der slet ikke her, men til gengæld er jorden uden svamp, den holder sig uden svamp fordi den binder fugt på en anden måde en almindelig jord. Det er tørvejord (uden gødning – man tilsætter lidt gødning i vandet).

      Men hvis de ting er i orden, så kan du godt omplante om efteråret. Det vigtigste i min erfaring er jorden. Jeg har ofte omplantet om efteråret.

      Donald

      Monday, September 7, 2015 at 11:50 UTC

  2. Hvor du altså tryller med dine planter. Der er noget livsbekræftende over den slags eksperimenter, når de bliver til noget.

    Stegemüller

    Monday, September 7, 2015 at 12:33 UTC

    • Der er noget livsbekræftende ved at passe stueplanter, ja Stegemüller. Jeg er jo vokset op med en mor, som ikke ville købe sådan nogen, men som mente at man skulle sørge godt for dem, så de trivedes og blev pæne🙂

      Donald

      Wednesday, September 9, 2015 at 20:03 UTC

  3. Hold nu op du har da grønne fingre🙂
    En sidekommentar; holder du elektronikudsalg på det øverste billede ?

    udvandreren

    Monday, September 7, 2015 at 17:00 UTC

    • Jeg er glad for at du synes jeg har grønne fingre – det er jo ikke noget særligt, jeg har gjort, men jeg husker hvordan man i familien med glæde fulgte med i planternes liv: NU har den fået en knop og den slags, det er faktisk livsbekræftende, som Stegemüller skriver🙂

      Angående computerting på det gamle billede fra 2011. Min mor var død og jeg nænnede ikke at smide computeren ud. Printeren på billedet er røget ud – den fik jeg af min bedste ven Frank, der desværre er død. Jeg har en stribe computer-skeletter stående og må se at få pillet de “organer” ud, der kan genbruges.🙂

      Donald

      Wednesday, September 9, 2015 at 20:07 UTC

  4. Det er en fornøjelse af se denne for m for plantegenbrug.

    Jørgen

    Thursday, September 10, 2015 at 6:39 UTC

    • Ja – en fornøjelse! Den er smuk, når den ikke er for stor, sådan en yucca, grøn og frisk i farven.

      Donald

      Thursday, September 10, 2015 at 8:38 UTC

      • Plante-gen-brug: den interesserede læser henvises til artiklen “Genmodifikation og planter.”🙂
        Nå-nej: ” og patenter” !🙂

        AagePK

        Thursday, September 10, 2015 at 10:23 UTC

        • Ja AagePK, jeg går ind for genbrug, men ikke for gen-tyverier!

          Donald

          Thursday, September 10, 2015 at 18:46 UTC


Comments are closed.