Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Mirakel-agtig bladsætning på nedklippet philodendron

Philodendron kan godt klare sig udendørs om sommeren – men kønt ser det ikke ud når bladene bliver flænset af vind og vejr

Philodendron kan godt klare sig udendørs om sommeren – men kønt ser det ikke ud når bladene bliver flænset af vind og vejr

For 3 måneder siden syntes jeg at stueplanten, philodendron’en, som jeg har haft i 33 år, måtte have en ny potte. Toppen er plantet som stikling i ny tørvejord, som er det bedste, – det eneste jeg kan få til at fungere med den slags stiklinger, der kommer alt for let svamp i såkaldt pottejord.

10. Juli: Der er dannet knopper

10. Juli: Der er dannet knopper

Resten, den gamle potte, nænnede jeg ikke at smide ud med det samme, den fik lov at stå i skyggen på nordsiden af huset – men allerede efter et par måneder havde den dannet knopper!

Der er faktisk dannet to knopper - plantens reserver i rødder og stængler bliver brugt til nye blade

Der er faktisk dannet to knopper – plantens reserver i rødder og stængler bliver brugt til nye blade

3. September: Den har nu foldet de to knopper ud til to smukke blade - og det efterlader planteavleren med et dilemma!

3. September: Den har nu foldet de to knopper ud til to smukke blade – og det efterlader planteavleren med et dilemma!

Skal man nu klippe den nye top af og danne en ny potteplante? Den lange stængel kan ikke holde sig i balance i en normal potte, så enten skal den laves om eller også skal den kasseres – og det er da næsten synd!

Den anden, indendørs stiklinge-top klarer sig fint og har allerede dannet to nye store blade med mange flige (tegn på at planten har det godt). Gad vide hvordan den får al den grokraft.

Written by Donald

Sunday, September 6, 2015 at 9:55 UTC

Posted in Stueplanter

Tagged with

7 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Jeg ville nok gøre et eller andet (og jeg har altså ikke en s…. forstand på hverken philodendron eller beskæring af stueplanter) for det er ikke superkønt med den lange stamme🙂

    udvandreren

    Sunday, September 6, 2015 at 12:30 UTC

    • Ja, det er (næsten) synd at kassere den! Med en omplantning som stikling uden den lange stamme kan det blive en pæn potteplante – så er spørgsmålet om jeg har plads til den!🙂 Måske jeg kan forære den væk i omplantet tilstand efter at den så er kommet igang igen (med et tredie blad).

      Donald

      Sunday, September 6, 2015 at 13:23 UTC

      • Altid en god ide at give ting og sager væk i stedet for at smide ud. Der er garanteret nogen derude der vil elske sådan en flot plante.

        udvandreren

        Sunday, September 6, 2015 at 16:07 UTC

  2. Naturens egne kræfter er forunderlige – tænk at der kan dannes sådanne skud på noget, der egentlig også kunne være blevet smidt ud. Jeg synes, det ser spændende ud.

    Stegemüller

    Sunday, September 6, 2015 at 16:34 UTC

    • Ja, Stegemüller! Jeg vidste jo godt at den er sejg – altså at den er god til at overleve – den har overlevet tilfældig vanding i 35 år! men det forundrer mig alligevel at den danner så pænt store blade et par måneder efter at være blevet klippet ned🙂 Den skal nok få et nyt hjem🙂

      Donald

      Monday, September 7, 2015 at 0:01 UTC

  3. Det er så fint at se, når den slags små mirakler sker. Planten skal naturligvis have lov at leve videre …

    Jørgen

    Thursday, September 10, 2015 at 6:37 UTC

    • Ja OK – den skal have lov at leve videre, men nu er der jo TO! Og hvis jeg skærer denne top af og planter den i en nydelig potte, hvor den står harmonisk og ser ud i verden, så er der stadig basis-stammen tilbage, som man kan gætte vil skyde endnu en gang!🙂

      Donald

      Thursday, September 10, 2015 at 8:37 UTC


Comments are closed.