Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

En lille lokal rovfugl

En due i nærheden føler sig ikke truet - men den er nu svær at få øje på og endnu sværere at fotografere!!!

En due i nærheden føler sig ikke truet – men den er nu svær at få øje på og endnu sværere at fotografere!!!

Jeg undrede mig over at der var en due i nærheden, som åbenbart ikke følte sig truet af falken. Duen gik ned på stubmarken – der må have været lidt mad selv om de høstede korn er alt for hårde, for den spiste og gik kun langsomt fremad – jeg forsøgte at fange den på et billede, men enten har den dukket sig, eller også ramte jeg ved siden af …

Skrivefelt …

Written by Donald

Friday, September 4, 2015 at 9:14 UTC

Posted in Liv

Tagged with

12 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. En vandrefalk er det nu nok ikke, så havde duen nok flyttet sig. En tårnfalk vil jeg mene: den er rødlig over skulderen, og den mangler vandrefalkens megetr karakteristiske “bakkenbarter”. Vandrefalken er lysere, og større: vingefanget er 85-115 cm, mod tårnfalkens 70-80. Vi har set den i Nord-sverige og Asturias, men ikke i Syd-Sverige eller Danmark.

    AagePK

    Sunday, September 6, 2015 at 18:34 UTC

    • Jeg troede vandrefalken var den lille bitte falk, som er kommet til området her som en ny art rovfugl. Ja, måske er det en tårnfalk.

      Donald

      Monday, September 7, 2015 at 0:03 UTC

      • Tårnfalken kan bl.a. kendes på de små sorte pletter på halefjerene, og de ses jo tydeligt på det næstsidste billede.

        AagePK

        Monday, September 7, 2015 at 17:43 UTC

        • Mener du at halefjerene har sorte spidser? Ja, det har den jo – er det kun tårnfalk der har sorte spidser på halefjerene?

          Donald

          Wednesday, September 9, 2015 at 20:12 UTC

    • Dværgfalk, selvfølgelig! Den fik vi billeder af jeg tror også du fotograferede sådan én på en tagryg i 2012, 11. Oktober,

      … og jeg så to stykker i Juli 2010!

      https://dax2.wordpress.com/2010/07/06/desolate-strand/

      Donald

      Monday, September 7, 2015 at 0:08 UTC

      • Du har da fået fart på, hva’ba’? Mit billede viser en spurvehøg, jeg befriede fra mit baghus. Jeg huskede at hente kameraet, inden jeg tog fat i den, og fotograferede flittigt med den anden hånd.
        Den, der sad oppe ved skorstenen, var da vist en tårnfalk, såvidt jeg husker. Men jeg må vist lige tjekke. Dværgfalken er nemlig blå, hvor tårnfalken er rød, sådan hen over ryggen.
        I øvrigt æder tårnfalken næsten udelukkende markmus, en god grund til duen kunne tage det roligt.

        AagePK

        Monday, September 7, 2015 at 17:52 UTC

        • Nu har jeg set efter: det var en tårnfalk. Den fik så besøg af en bogfinke, husker du vel, men de kom ikke op at slås.🙂

          AagePK

          Monday, September 7, 2015 at 19:44 UTC

          • OK! Så det var en tårnfalk, du havde besøg af. Nu kan jeg ikke lige finde billederne og indlægget, men desværre er det ikke første gang, at jeg har taget fejl i denne uge, jeg er bange for at jeg tabte gnisten og var sløj i lørdags med læseretardering til følge, desværre. – Og det på et tidspunkt, hvor jeg undersøger og vurderer computer-programmeringssprog til sprog-analyse. Uha.

            Donald

            Wednesday, September 9, 2015 at 20:19 UTC

  2. Tårnfalke tager ikke duer. Det er for stort bytte.
    Tårnfalken går primært efter mus og mosegrise. De kan naturligvis også klare agerhønse-kyllinger; men jeg har aldrig set dem tage en harekilling.

    Farmer

    Wednesday, September 9, 2015 at 1:33 UTC

    • Ja, det står der også på websiden Wikipedia om tårnfalk – den tager mindre bytte. Men hvis den virkelig ville, kunne den så ikke give duen et hug, så den forblødte? Duen, som man ikke kan se! – må være forsvarsløs lige netop i en stubmark, den skal jo op og i fart, før det kan lykkes den at slippe væk.
      Jeg har set dine indlæg om høsten, Farmer – men kunne ikke kommentere. Nu prøver jeg igen.

      Donald

      Wednesday, September 9, 2015 at 20:23 UTC

      • Donald: duen eksisterer ikke for tårnfalken! Så enkelt er det. For tårnfalken er programmeret til at se efter mus, og selvfølgeligt efter fjender, der kan være til fare. Alle dyr, og især rovdyr, er meget opmnærksomme på, om et engagement med et byttedyr eller en konkurrent eller en fjende, kan afstedkomme risiko for skader. Det kan jo være dødsens farligt.
        Derfor kan man se småfugle irritere ugler ved dagslys, krager jage ørne på flugt: sidst så jeg svaler koste rundt med en falk, jeg hørte lyden, og kiggede op, det var ret spændende: svaler er jo utroligt mobile i forhold til den hurtige falk.

        AagePK

        Wednesday, September 9, 2015 at 22:09 UTC

        • @AagePK! Yes – Netop på grund af skaderne skulle man så tro at hannerne ikke sloges. Ja, jeg forstår jo godt. Jeg kan også tænke mig at en lille tårnfalk ikke ser en due, som trods alt kan hakke med næbbet eller kradse lidt med en klo.

          Jeg kan stå i flere minutter og se på svalerne – de er så hurtige at de kan fange insekter i flugten, det ved jeg jo, men netop derfor er det spændende at se dem gøre det. Jeg kan næsten ikke nå at flytte blikket så hurtigt som svalerne skifter retning.

          Jeg har ikke set dem genere en falk – men jeg har set en rovfugl blive generet af krager som fløj op over og prøvede at “skide på den”.

          Donald

          Wednesday, September 9, 2015 at 23:03 UTC


Comments are closed.