Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Hvis man klipper den ned 2 – 3 gange om året

Dette er én af de planter, som kan nedskygge alle andre planter i nærheden, og derfor kan den måske fungere som pensionist-blomst.

Hvis man klipper den ned til 5-10 cm. højde 2-3 gange om året, sætter den nye blade og ser frisk ud.

Løvefod - det er jo en af de planter, som også vokser vildt

Dugg-samler kalder svenskerne den – det kan man jo godt se hvorfor de gør! Løvefod siger mange danskere – det er jo en af de planter, som også vokser vildt

Det samme – nedskæring til lige over jordhøjde – kan man gøre med guldknap, som så også sætter nye friske skud. Men guldknap er lidt mere vild og lidt mere grov overfor naboerne tror jeg. Guldknap når ikke at sætte blomster før man er nødt til at skære den ned.

Nu har jeg fået en ladning gratis geranium, som skal fungere på samme måde: Selv-lugende sommerblomster🙂

Skrivefelt …

Written by Donald

Wednesday, September 2, 2015 at 15:45 UTC

Posted in Skov og have

Tagged with

6 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Løvefoden ser rigtig fin ud, og det er da dejligt, at man kan fremtvinge nye blade 2-3 gange årligt. Selv-lugende sommerblomster er et godt koncept.

    Stegemüller

    Wednesday, September 2, 2015 at 18:53 UTC

    • Det er vistnok ligesom med fx. kløver og persille, de har en vækstperiode, og hvis de sætter blomst, tager de sig en pause. Så bliver bladene lidt gule eller insekter æder af dem.🙂

      Donald

      Thursday, September 3, 2015 at 10:52 UTC

  2. De kalder den nu for daggkåpa, de svenskere, men dagg betyder selvfølgelig dug – og kåpa betyder kasket🙂
    Selvlugning kan vi godt lide🙂

    Ellen

    Thursday, September 3, 2015 at 16:33 UTC

    • @Ellen: Jeg tror min svigermor oversatte det, fordi hun ikke regnede med at vi forstod hvad dagg betyder – eller også er det fordi man siger noget andet ved Östersund, hvor hun kom fra.🙂

      Donald

      Thursday, September 3, 2015 at 23:08 UTC

  3. Du er dog vældig produktiv, Donald. Jeg har en sådan plante groende mellem et par fliser, selvsået velsagtens. Hvad hedder krydderurten der blomstrer ved siden af løvefoden?

    Jørgen

    Friday, September 4, 2015 at 7:16 UTC

  4. Selvlugning kan vi godt lide, som Ellen skriver.
    Nej Jørgen, jeg er desværre ikke så produktiv, som jeg gerne ville være. Denne plante spreder sig venligt, og den er nem at hive op og flytte et andet sted. Hvis den står i sol, udkonkurrerer den andre planter. Jeg har prøvet at lave bunddække ved stien mod syd, men dér, hvor det er under en bjergfyr, og der kun kommer sol i nogle timer, dér vokser den langsomt, anderledes i kanten af stien med fuld sol.

    Geranium, storkenæb, klarer sig også godt som selvlugende bunddække, og for en uge siden fik jeg en ladning, som skal plantes ud (når det ikke regner mere …)

    Jeg har brugt lidt tid i år til at lære om de planter, som bedst egner sig til en pensionisthave – jeg håber at have 20 – 30 år mere at bo her, men vil også være glad for bare 2 eller 10.

    Donald

    Sunday, September 6, 2015 at 8:46 UTC


Comments are closed.