Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Udbrydere, hovedfelt, bagtrop

Jeg kunne stå længe og se på gæssenes flyveøvelser. Det er ikke som lærker eller stæreflokke (som laver “sort sol”) men det er smukt. De flyver godt, men når de øver sig her inden de trækker lidt længere sydpå, så kunne det se ud som om der er en fortrop, en udbrydergruppe, et hovedfelt og en bagtrop, ganske ligesom cykelrytterne i Tour de France.

Skrivefelt …

Written by Donald

Sunday, August 30, 2015 at 22:50 UTC

Posted in Fugle, Liv

Tagged with

9 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Fine billeder af alle “dine” mange gæs.

    Stegemüller

    Monday, August 31, 2015 at 5:11 UTC

    • Tak skal du have, Stegemüller, jeg er ikke helt tilfreds med billederne. Det sidste billede er overraskende godt, men som helhed skulle serien fortælle hvordan gæssene skrigende kredser rundt og måske træner eller opbygger flyveegenskaber i flokken. Det var iagttagelse af forholdet mellem fortrop og det mere gumpetunge hovedfelt, som fik mig til at tænke at man i denne serie kunne læse noget om dyrenes samspil, men når lyd og bevægelse mangler, så kan man ikke rigtigt. Det skulle have været en video!🙂 Tak for de rosende ord!🙂

      Donald

      Monday, August 31, 2015 at 16:27 UTC

  2. Der findes områder, som bl.a hos os ved Nørreholmen, eller på Helnæs, hvor vi har decideret “Grå Sol”, som det kaldes, når gæssene alle letter på én gang og flyver i stor-formation.

    AagePK

    Monday, August 31, 2015 at 19:47 UTC

    • Næææh – så du kender også til gæssenes adfærd, AagePK – tror du der er noget om dette med at nogle af de forreste gæs simpelthen trækker de gumpetunge opad for at lære dem at flyve ordentligt, – fordi de ellers ikke vil kunne klare den vanskelige tur over et saltvandshav? Fx. kan man læse (men jeg kan ikke finde det lige nu) at de flyver fra Rügen til Falster eller Lolland og det er godt nok nogle kilometer over åbent (ind)hav. I en text, som jeg faldt over nu, stod der, at der er tusinder af gæs på Rügen. Der er også meget sumpet så vidt jeg ved.

      Reed beds are particularly valuable habitats for nesting water birds. Whereas Southeast Rügen is an important stopover site for some migratory birds, other migrants remain here all summer to breed. During migration, thousands of geese can be seen at rest in the bays around the Isle of Vilm and feeding on nearby agricultural fields.

      Men som sagt, tror du det er motion – stroppetur? Træning? De erfarne gæs kan jo være meget gamle og kan godt have en idé om at det er bedst hvis man er i god form, når man skal ud på et træk?

      Donald

      Monday, August 31, 2015 at 21:03 UTC

      • Det er meget sjovere, end man umiddelbart skulle tro. Først skal vi dog lige huske på, at et hav ikke er et problem for svømmefugle som gæs, de kan jo hvile sig på bølgen den blå!
        Men vi stod engang på den gamle bro i Skellefteå, oppe i Nordsverige, da flere grupper af gæs kom nordfra fra tundraen, og samledes på elven neden for byen for nattero. Nattero? Ja, god morgen, det var da et festligt spektakel, med velkomst-skræppen til hver ny flok!
        Men det mest interessante var, og det har jeg lidt af på fotografier, at nogle i flokken, hver gang, de kom ind over skoven og ud over elven, fik sig en ordentlig hvirveltur, inden de igen fik luft under vingerne og kunne fortsætte. Det var helt utroligt, som de tumlede rundt! Vi kom til den konklusion, at det var de yngste på holdet, der endnu ikke havde lært at mærke forskellen på opdriften over den varme skov og den kolde elv, og derfor ikke endnu mestrede kunsten at dosere kræfterne for at holde kursen. Det var helt utroligt, sjovt, dramatisk, og vi følte, at vi var helt alene i verden med den oplevelse. Og billederne er desværre ikke så gode, som jeg gerne ville have dem. Dengang havde jeg kun et kompakt-kamera, Nikons S10, og de er jo lidt langsomme i optagelsen. Jeg må lede dem frem fra gemmerne!

        AagePK

        Monday, August 31, 2015 at 21:26 UTC

        • Jeg mindes at have læst om gæs, der trækker fra Lofoten over Bjørneøen til Nordøstgrønland at de meget nødigt går ned på vandet. Det kan være deres endeligt. Jeg blev så fascineret af de gæs, der trækker til Nordøstgrønland, at jeg måtte prøve at se det for mig, og da vi så havde fået Google Earth og artikler fortalte at disse gæs flyver i op til en kilometers højde – og formentlig foretrækker at flyve højere, hvis de kan, for at få medvind – så prøvede jeg at se, hvor meget land man kan se fra Lofoten i én kilometers højde. Når man er kommet et godt stykke ud over Nordatlanten, begynder man at kunne se Bjørneøen. Derfra kan man se Svalbard. – Det skal helst være klart, varmt, godt vejr, for det er trods alt strækninger på 400-600 km. før der er land.

          Gæssene kan gå ned på vand, ja, men hvis det er saltvand svarer det vel til at en bil må stoppe på en bjergvej fordi køleren er ved at koge over – der er ikke benzin eller mekaniker eller restaurant i nærheden!

          Donald

          Tuesday, September 1, 2015 at 11:54 UTC

          • Kortnæbbede gæs med satelit-sendere har da godt nok vist, at de flyver de 3.500 km fra Limfjorden til Nordgrønland i ét stræk; men jeg har svært ved at forstå, at det skulle blive deres endeligt at gå ned på havvand, hernede ser jeg jo nu dagligt gæssene lægge sig ud på havet for at komme på afstand af de fæle jægersmænd, nu gåsejagten er gået ind. Der har i hvert fald været knald på hele dagen. Men også tidligere på året har jeg observeret lokalt ynglende grågæs med unger på havet, når jeg har været ude i kajakken.

            AagePK

            Tuesday, September 1, 2015 at 16:21 UTC

          • Du har ret, nogle gåsearter flyver længere. Jeg prøvede at finde mere ny forskning om ruter og flyvehøjder, og det viser sig at det med GPS apparater (45 gram, sol-panel strøm) er muligt at spore deres flyveruter og højder, men det er foreløbig meget få resultater man har. Jeg fandt en OESEA2 91 siders PDF fil (dokument) med forskningsresultater, set i relation til placering af hav-vindmølleparker. De mente at det var meget undtagelsesvis at migrerende gæs kom over 500 meter, men – men – men! de havde faktisk målt en gås som var kommet op i godt 1 km højde.

            Men det er mange siders læsning og de er også lidt upræcise. En af gæssene var fløjet en lang omvej for at undgå en tågebanke. Nogle fløj direkte, andre mellemlandede.

            Min erindring om det med at flyve fra Lofoten over Bjørneøen og videre stammer fra en ca. 10 år gammel dokumentar-radio/TV hvor man også kunne se på et billede, hvilke positioner gåsens radiosender havde været.
            I den dokumentar blev det sagt at gæssene tøver længe inden de drager fra Lofoten, fordi det kan være farligt at gå ned på vandet – Måske fordi det jo er større bølger end der er i Det Sydfynske Øhav. Og det jeg understregede var at de ikke kan drikke vandet, så de kan ikke ligge og vente til de synes at der er klar bane til en kilde på land.

            Men hvis de kan flyve ca. 100 km/h i medvind, så vil det tage 35 timer at flyve 3500 km. Dokumentaren sagde at de tabte nogle kilo på den tur – det kan man godt forestille sig!

            Donald

            Tuesday, September 1, 2015 at 16:37 UTC

        • Jeg glemte at sige tak for historien fra Skellefteå! Det må have været interessant at se! Og ja, jeg kan godt forestille mig at de ikke har så nemt ved at flyve henover de forskellige landskabsdele. For et par uger siden viste en paraglider mig hvordan alle paraglider-medlemmerne tabte højde, når de kom ind over en busk-beplantning, så dér, for paraglidere, betyder opvinde også alt eller intet!🙂

          Donald

          Tuesday, September 1, 2015 at 16:40 UTC


Comments are closed.