Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Billig brødkniv

Da jeg var ung, var jeg altid bekymret for, om jeg kunne få et job af den slags, jeg gerne ville. Jeg vidste, at min far havde arbejdet som sælger eller handelsmand tror jeg man sagde dengang, da jeg var barn; som exportchef for Ost engros ved Odense, senere som formidler af grønt fra Danmark til Stockholmske supermarkeder og af cigarer og pibetobak. Jeg husker engang han havde håbet at få en ordre og ikke havde penge til noget. Måske derfor har jeg haft et svaghed for sælgere, jeg ser mennesket bag facaden.

Jeg har ikke brugt den i 10 - 15 år, men den er stadig skarp og den er aldrig blevet slebet efter købet

Jeg har ikke brugt den i 10 – 15 år, men den er stadig skarp og den er aldrig blevet slebet efter købet

En sælger på Vesterbrogade udenfor det, der dengang hed Havemanns Magasin, var en dygtig sælger, idet han kørte sin lille 10-minutters præsentation af sine knive sådan at man kunne følge med hele tiden.

Han tog en hammer og slog på skæret, og forklarede, at kniven var af hærdet stål (og det var hammeren ikke, derfor “vinder” kniven, men alligevel, et skær er sart hvis ikke det er specialhærdet stål – det lærte jeg senere).

Han fortalte at det var en engelsk værktøjsfabrik, som havde stål tilovers og ikke vidste, hvad de skulle bruge det til, og så havde de fundet på at lave disse knive af super-værktøjskvalitet.

Kniven kunne tåle mishandlingen, og den skar lige så godt bagefter – det demonstrerede han ved at skære i brød og hvad det ellers var, jeg kan ikke huske hvad.

Nu kom overraskelsen, to for 30 kr! Det var ikke dyrt (dengang kostede køkkenudstyr mere end i dag, og pengene var mere værd, men alligevel).

Den kniv holdt i 30 år før jeg udrangerede den. Og den kan stadig skære – man skal passe på fingrene.

Skrivefelt …

Written by Donald

Friday, August 28, 2015 at 10:47 UTC

Posted in Tidsmaskinen

Tagged with

9 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Og var det ikke 3 for 50?🙂 Vor grønthandler faldt selv en gang i, 1 citron 3 kr, 3 for en 10’er! Han syntes, det var rimeligt nok, og tænkte ikke noget ondt derved, før en kunde hen ad eftermiddagen kom efter, at det tilbud vist ikke var så godt, som de fleste andre havde troet. Og grønthandleren blev ret flov. Han fortalte mig selv historien, og var stadig trist ved tanken om, at nogen måske skulle tiltro ham ureel tankegang.

    AagePK

    Friday, August 28, 2015 at 14:41 UTC

    • Ja stakkels grønthandler! Det gik op for mig med en skoleklasse i London for herrens mange år siden at der faktisk er mennesker, som ikke regner efter på priserne og har svært ved at omsætte pund til kroner. 2 pund, det må være billigt. Så er det ikke tingen, der er dyr, men man opdager at “pundet er dyrt”. Da Euro-mønten kom, lignede den lidt nogle af de tidligere italienske mønter tror jeg, – i hvert fald fik de italienske forretninger anledning til at lade priserne stige, ide 1000 Lire svarede til ca. 6 kroner og en Euro til ca. 8 kr. (dengang) og en pris på 1 Euro opfattede mange kunder som det samme som den “lille” 1000-Lire.

      Donald

      Friday, August 28, 2015 at 19:56 UTC

  2. 0,50 kr. om året er til at forstå, Gode køkkenknive er en velsignelse. De må sådan set gerne være af dårligt stål, bare de er til at slibe. Det er næsten bedre end hærdet stål, som er sprødt, og hvor “sår” i æggen næsten ikke er til at fjerne og som er næsten immune over for strygestålet.

    Eric

    Friday, August 28, 2015 at 16:59 UTC

    • Ja, det var ikke dyrt, 50 øre om året!🙂

      Hvis jeg husker rigtigt, så understregede sælgeren, at man ikke kunne slibe kniven. Jeg er helt med på at slib-bare knive er det eneste der duer til vanskelige udskæringer, men netop brødknive med savtakker er der ikke grund til at slibe. Jeg har oplevet noget lignende den sidste gang jeg så en skærsliber i min barndoms gård, ca. 1975, måske et par år før. Han sleb en rådvad kniv og sagde, så nu er den skarp. Har i forstand på skarpe knive? kiggede på os der måbede og så sagde han: “nej, det går ikke! den er alt for skarp!” – jeg kan ikke huske om han følte på den, og det var nok ikke en hammer, han brugte, men han gned den vinkelret på skæret, måske på et stykke jern – han gjorde den sløvere og sagde “pas nu på, en kniv er en farlig én!”

      Donald

      Friday, August 28, 2015 at 20:02 UTC

  3. Vi skærer dagligt franskbrød med den kniv min hustru fik forærende i anledningen af, at hun var udlært i 1980 og vor favoritkniv til kød, købt samme år for 30,-, er stadig i brug og har et utal at dyreliv på samvittigheden.
    Kvalitet findes, og behøver nødvendigvis ikke at være lig med høj pris.
    Køb altid det billigste, så er det beløb som du kan blive snydt for mindst.🙂

    Farmer

    Saturday, August 29, 2015 at 2:24 UTC

    • Det er så sandt! Og ikke mindst hvad angår IT-udstyr! Lidt firkantet sagt: Man kan hurtigt formøble en formue på computermaskineri, og det bedste man kan sige om det er at man støtter producenten.

      Jeg blev lidt skuffet engang min gode ven sagde at han mente “jo mere man betaler, desto bedre kvalitet” – det er slet ikke altid rigtigt!

      Donald

      Saturday, August 29, 2015 at 19:40 UTC

  4. Jeg bruger hver dag en kniv, jeg købte for 36 år siden🙂
    Tillykke med dagen, Donald – det er jo en helt særlig dag🙂

    Madame

    Saturday, August 29, 2015 at 7:39 UTC

    • Oj, det var dog fantastisk at du husker det! Tusind tak! Jeg lå vandret i luften for at gøre rent og måtte gå på kompromis med utallige ting, men fik dog gjort rent og ryddet det meste op. Da min ex kom – sammen med vores søn – udbrød hun lettere forarget “er du ikke kommet længere” og sønnen sagde: “så-så mor, du er gæst nu!” – hun havde de dejligste sild i appelsinlage med som forret og alt kom til at fungere rigtig godt, salat, kalvemørbrad, ost, radiser, vindruer og “stempelkaffe” i en ny “Bodum” stempelkande med lidt hjælp fra alle sammen.


      Gæsterne er gået, jeg er ved at rydde op.

      Donald

      Saturday, August 29, 2015 at 19:46 UTC

  5. Dejligt at du blev fejret så hyggeligt! Tak for det smukke billede.

    Madame

    Sunday, August 30, 2015 at 5:04 UTC


Comments are closed.