Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Alderen trykker – Attribute Old_age value 62632

Det er ikke for at skræmme de sidste læsere væk! Men jeg har ikke andet at skrive om i dag, for denne disk-fejl har taget al min computertid og resten af min tid skal bruges til at gøre klar til gæster på Lørdag!!!

Jeg har brug for at computersystemet fungerer; det bruges til at lave layout og skrive artikler og da jeg gerne ville arbejde lidt ved siden af fødselsdagsforberedelserne, er det meget upassende at systemet pludselig går langsomt og klager over disk-fejl.

For hver vandret streg er der en proces, som står i kø for at få tid på maskinen

For hver vandret streg er der en proces, som står i kø for at få tid på maskinen

I dag ved middagstid blev denne workstation overbelastet, og system-loggen viste at der var fejl på en disk. Desuden stod der, at den havde været tændt i 4 år og var “Old_age”, d.v.s. for gammel iflg. leverandørens verdensbillede.

Skærm meddelelse om at den disk er gammel - ifølge leverandørens filosofi

Skærm meddelelse om at den disk er gammel – ifølge leverandørens filosofi

Denne disk har ikke fejlet, men er næsten dobbelt så gammel som den, der er gået i fejl-modus.

Jeg kan ikke lade være med at sammenligne med den biologiske maskine, som kan køre i 50-100 år uden at fejle.

Skrivefelt …

Written by Donald

Tuesday, August 25, 2015 at 13:56 UTC

Posted in Blogosofi

Tagged with

11 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ja, det er tankevækkende, at vores biologiske maskine kan køre i 50-100 år uden at fejle i modsætning til en disk!.

    Madame

    Tuesday, August 25, 2015 at 14:29 UTC

    • Det er skrevet inden jeg læste hvad Huskebloggen mindede om i dag. Vi skal leve som om hver dag kan være den sidste.

      Donald

      Tuesday, August 25, 2015 at 14:36 UTC

  2. Problemet er at mange ting i dag bliver lavet til kun at holde sig i få år sådan at leverandøren kan tjene så mange penge som muligt, fremfor at lave kvalitets ting.

    ilhja

    Tuesday, August 25, 2015 at 15:55 UTC

    • Ja, men det er faktisk lidt dobbelt, Ilhja, for de moderne diske er bedre og holder længere! Jeg har samtidig en fornemmelse af at det ikke er et permanent problem. Jeg har bestilt en ny harddisk, Western Digital, 630 kr – ikke dyrt! tænk de koster ikke mere i dag. Da man opfandt RAID kostede en (stor)disk det samme som et parcelhus!🙂

      Donald

      Tuesday, August 25, 2015 at 20:15 UTC

      • jeg kan også huske dengang at en ekstern harddisk på 500 gb kostede mere end hvad 1 tb koster i dag. Og den gang var det enorme mængde plads hvor 1 tb virker nødvendigt o.O

        Men jeg håber den nye virker godt. Jeg kender ikke lige mærket.

        ilhja

        Tuesday, August 25, 2015 at 20:33 UTC

        • Ja, jeg kan ikke lade være med at forundres – hele tiden! – over de mængder data, som systemerne kan håndtere hurtigt nutildags. Det er som om en række idéer om at det skulle gøres sådan og sådan har spredt sig i branchen siden 1970’erne. Der var allerede nogen, som forudså at man kunne lave video-streams dengang (selv om det var helt udenfor mulighederne). Og de første astronomiske digital-kameraer var på 10 kilopixel!?!🙂

          Donald

          Tuesday, August 25, 2015 at 23:22 UTC

          • Det er også utroligt hvor hurtigt at tingene ændre sig. Mindre end seks måneder efter at det er lavet så er tingene næsten allerede forældet!

            ilhja

            Wednesday, August 26, 2015 at 17:32 UTC

  3. Det triste ved sagen er al den tid man kan komme til at bruge meget tid på at finde ud af om der er løsninger. Jeg synes der har været rigelige mængder af den slags udfordringer i den sidste tid.

    Jørgen

    Tuesday, August 25, 2015 at 18:39 UTC

    • Ja, jeg måtte bruge 3-4 timer på det, Jørgen, men det må man jo desværre en gang imellem. Så får jeg også bekræftet at jeg stadig kan lære nyt og at jeg kan finde ud af fejlsøgning mv.🙂

      Donald

      Tuesday, August 25, 2015 at 20:17 UTC

  4. Årh nej computercrash er der ikke noget ved. Faktisk synes jeg godt du kan tillade dig at forlange mere end fire års ydeevne. Til eksempel har min håndbyggede – ikke af mig, for det har jeg ikke forstand på – holdt siden efteråret 2009, den bliver brugt flittigt, og viser ingen tegn på svaghed. Men måske er jeg bare heldig?

    Kan din ikke repareres med noget nyt indmad?

    Stegemüller

    Tuesday, August 25, 2015 at 19:19 UTC

    • Jo Stegemüller! Selvfølgelig. Jeg har bestilt en ny harddisk til erstatning, 630 kr hos BJ-Trading (reklame). Hvis den er god, køber jeg en mage til, til den anden maskine. Den anden maskine har et par diske, som har fungeret i godt 5 år, og de har været tændt (Power_On) i det meste af tiden.

      Tak for din kommentar! Det er rart at vide, hvordan andres harddiske har det. Jeg ved fra min tid på RUC at der var maskiner med 6-7 år gamle diske, men de stod i et køligt maskinrum, og det gør altså en forskel.🙂

      Donald

      Tuesday, August 25, 2015 at 20:11 UTC


Comments are closed.