Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Emballage af spåner af træ

Kig efter emballage lavet af træ-spåner i dit lokale supermarked. Køb én, det er nok ved at være sidste gang du kan få en emballage, som er lavet af træ-spån.

Pap-emballagen er såmænd udmærket, og ville være helt fin til “grønt affald” hvis der ikke skulle trykkes med farver!

Skrivefelt …

Written by Donald

Saturday, August 22, 2015 at 10:07 UTC

Posted in Tidsmaskinen

Tagged with ,

15 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Nok ikke helt: nede på Lolland, i Stokkemarke, ligger en gård, hvor man avler malkefår; dér lave de en vidunderlig skidehvimmelost, der ikke må hedde Camembert, fordi den ikke bliver lavet i Normandiets Camembert-district. Men det gør le Presidents le Bleu jo heller ikke, og de fleste andre fra le President ligeledes. Så derfor hedder de noget andet, i Knuthenlunds tilfælde fårebrie. De har også en fastost, og begge pakkes i spånæsker. Desuden har de mælk i flasker, og andet, alt på deres smukke hjemmeside. Som også inspirerer til andet.
    Jeg fandt brien hos vor lokale ostehandler, men har også en svigerinde i Stokkemarke, så vi har nem adgang til godset og deres gårdbutik. Det er helt sikkert et godt turmål på en søndag. F.eks på vej til eller fra Knuthenborg Safaripark.

    AagePK

    Sunday, August 23, 2015 at 7:39 UTC

    • Ah!! Det var vel nok godt at der findes nogen – men det er ved at være fortid, desværre. Jeg ser imidlertid en forretningsmodel i at søge tilbage til fortidens emballager, ikke for æg! ikke for smør! Men for dyre, velsmagende lørdagsaften produkter.

      Fx.: Hvor mange ville ikke med glæde betale for en ægte “Chianti flaske”? en rundbundet flaske klædt i flettet og snoet bast – oprindelig blot for at få en bastomvundet ring forneden til at sidde fast, så flasken kunne stå på et fladt underlag uden at vælte!

      Hvis bare jeg var lidt mere frisk – jeg kan klare flere dage uden at spise og dermed uden fare for maveproblemer, måske skulle jeg udnytte denne evne til nogle 2-3 dages udflugter til Sydhavsøerne🙂

      Donald

      Sunday, August 23, 2015 at 10:22 UTC

  2. Jeg holder meget af de smukke æsker lavet af træspåner – men det er jo nok ikke rimeligt, at træ havner i skraldespanden🙂

    Madame

    Sunday, August 23, 2015 at 15:02 UTC

    • @Madame – Ja/nej, det er synd at smide væk, hvis det kan bruges igen. Men træ er et miljøvenligt materiale, noget, som gendannes. Hvis vi laver papir af det, er der en renseproces, som forurener vandet. Jeg ved ikke, om træ forurener eller belaster mere end pap og papir; jeg tror ikke det gør.

      Donald

      Sunday, August 23, 2015 at 19:56 UTC

  3. Disse fine spån-æsker egner sig fortrinligt til bemaling, eller bejdsning til en anden farve træsort, og eventuel decupage. Og så har man en pæn æske til smykker, eller gaveindpakning.
    På grænsen mellem Skåne og Småland, i Svarte Bergen, bor en lille familie, der holder spån-kunsten i hævd. De fletter spåner til mælkekartoner og meget mere, og laver selv spånerne ved hjælp af en gammel tysk spån-høvlemaskine. Alle tiders udflugtsmål, fordi stenbruddet med den sorte basalt ligger lige ved siden af.

    AagePK

    Sunday, August 23, 2015 at 18:01 UTC

    • Ja, jeg kan jo godt tænke mig at der er nogen i Sverige (og måske også i Norge?) som holder spån-teknikken i hævd! Jeg husker stadig min mors vitamin/medicin-kurv af flettet spån, og – hvis vi søger, kan vi også finde julestjerner og andre ting af spåner.

      Jeg er ikke enig med Bolius om hvad der kan kaldes spåner.

      Donald

      Sunday, August 23, 2015 at 20:02 UTC

  4. En spånkurv er en kurv flettet af tykke høvlspåner og anvendt som den biligste form for husholdnings- og indkøbskurv, men den er nu ikke længere særlig udbredt.

    Spånerne høvles med en særlig spånhøvl, der er en rubank med fladt liggende høvlejern. Den særlige høvludformning skyldes, at disse høvlspåner skal bruges til videre forarbejdning, i modsætning til de tilfælde, hvor høvlspånerne er det, der skal smides væk. I Dalarne i Sverige blev spånerne ikke høvlet, men »revet«, og andre metoder fandtes også, men der kom spåner til kurvefletning ud af det. Spånkurvenes land er især Sverige (spånkorg), men også i Danmark var de udbredt. I Allerød i Nordsjælland blev der produceret spånkurve i perioden 1902-1970.

    Donald

    Sunday, August 23, 2015 at 20:04 UTC

  5. Tyskerne gik også i spåner: i min barndom var alle bær og blommer på torvet til salgs i store, rektangulere spånkurve, med en enkel hank tværsover.
    Vi så også store spån til tagbeklædning, nogle aflangt-rektangulere, andre bæverhale-formede.

    AagePK

    Monday, August 24, 2015 at 6:43 UTC

    • Ja, Tyske madvarer var ofte pakket i spånkurve, det har jeg set, men jeg husker ikke hvor. Jeg var kun i Tyskland få gange inden 1970. –

      De der er kyndige i træets egenskaber kan lave fine tage af “spån”, shingles, tror jeg englænderne siger, de kender jo også metoden.

      Hvor mon udtrykket “at gå i spåner” stammer fra?

      Donald

      Monday, August 24, 2015 at 11:08 UTC

      • Min nu afdøde ven med forstand på arkæologi mente at vide, at det var en stenalderflintesmed, der først gik i spåner: han fik så mange afslag, så han tilsidst for i flint og gik i spåner!🙂

        AagePK

        Monday, August 24, 2015 at 17:40 UTC

        • AagePK

          Monday, August 24, 2015 at 17:41 UTC

          • Ja, se, der har vi den svenske tradition, når den er bedst. Det minder mig om at jeg i mange mange år havde undret mig over om man virkelig kunne bøje træ til at lave violinens sarg, og om skibsbyggeren brugte krumme træer til at lave borde (planker til bordene, hedder det ikke det?)

            Violinbygger Erling Bach viste mig hvordan man bøjer sider, og skibsværfterne i Gilleleje og Hundested arbejder åbent så man kan se, hvordan de bøjer tykke (men ikke for tykke) planker.

            Donald

            Monday, August 24, 2015 at 18:55 UTC

            • Lagde du mærke til, at til fremstilling af svøbæsken bruges hägg? Så nu ved du, hvad du skal bruge de lange vinteraftener til!🙂

              AagePK

              Monday, August 24, 2015 at 19:41 UTC

            • Ja! Nu fik jeg øje på der hvor det står, at man bruger hägg til svepask. Jeg ved jo af egen erfaring – 45 år med glansbladet hägg – at den leverer smukt og meget tæt rødt træ. Jeg har spekuleret og gættet at grunden til at man ikke brugte den til langskibe (vikingeskibe) var at træet var for hårdt – eller også er det kun glansbladet hegg (cherry) fra Nordamerika, som har det fine rødlige træ.

              Men hägg kan bruges, JA!

              Ja tænk engang, det fandt jeg ud af allerede sidste måned, da der var en dame på Vejby Torvedag, som sagde at trædrejeren gerne ville have min cherry/hägg! Ah! Så er jeg ikke den eneste, der synes at det er noget af det flotteste – oven i købet er bladene stadig smukke om efteråret!🙂

              Donald

              Monday, August 24, 2015 at 20:17 UTC

        • Her havde vi ellers en mand, der kunne leve med afslag!😀

          Donald

          Monday, August 24, 2015 at 18:53 UTC


Comments are closed.