Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Krybende Potentil

Hvis man kigger godt efter, kan man se røde stængler, udløbere, på billedet her, mellem det kortklippede græs. Det er krybende potentil. De gule blomster, der ses til højre, er potentil blomster. Måske er det den, vi som børn kaldte smørblomster (jeg er ikke sikker). Krybende Potentil (Potentilla reptans) er en krybende op til 25 cm høj urt, der i Danmark vokser f.eks. på enge og i vejkanter.

Krybende potentil er genial til at overleve hvis andre planter ikke bekæmper den med højde. Den har lange pælerødder, som kan skyde igen, hvis alt det grønne fjernes og derfor er den en “morsom” eller dødirriterende gæst i græsplæner, med mindre man accepterer at den er der og lever med det. Jeg tror at den såkaldte plænerens kan fjerne den slags plænegæster (det er en hormon gift, som kun virker på tokimbladede planter, græsser er enkimbladede.)

Krybende potentil på stien - ses især pga de lange udløbere, som danner 7-15 nye planter i løbet af en ugestid

Krybende potentil på stien – ses især pga de lange udløbere, som danner 7-15 nye planter i løbet af en ugestid; for at kunne se dem er man nødt til at klikke på billedet for derved at hente billedfil i fuld størrelse – derved fremtræder de røde udløbere tydeligere; de femgrenede blade er vanskeligere at få øje på

Skrivefelt …

I parentes bemærket: En søgning på Engelsk Google mente at jeg havde skrevet forkert. Det er derfor jeg (normalt) søger danske facts på google.dk og English på google.co.uk (Der er meget mere at sige om det).

Google-søgning på krybende potentil:  Showing results for Krybende Potential

Google-søgning på krybende potentil: Showing results for Krybende Potential

Written by Donald

Thursday, August 20, 2015 at 9:07 UTC

Posted in Skov og have

Tagged with

2 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Navnet Smørblomst er forbeholdt ranunklerne, især den bidende ranunkel. Så pas på fingrene!🙂
    Potentillerne er anderledes spændende, Potentilla erecta, på dansk Tormentl, kaldes også Blodrod, fordi roden afgiver en rød saft. Roden er, grundigt rengjort og eventuelt skåret i skiver, en skattet smagsgiver til en god bjesk. Den nu hedengangne børstenbinder Leif Lund i Hjørring, en god ven og nabo, havde en fantastisk samlng. Hans søn har heldigvis arvet faderens interesse og, lige så vigtigt: opskrifter!
    Pga Googles vane med at tage sig betalt af firmaerne for at komme først i køen, når man søger, kan vigtige links komme langt ned i rækken, hvis disse er på et andet sprog end det, man søger på. Derfor søger jeg på Google.de, når jeg vil have et relevant udvalg af muligheder, når det gælder tyske emner. Det samme med svensk, engelsk og danske emner: søg på den lokale google-side, så indsnævres mulighederne i forhold til deres relevans.

    AagePK

    Thursday, August 20, 2015 at 9:30 UTC

    • Jeg lytter, jeg husker min barndoms oplevelse af smørblomster og bellis i de mere solbeskinnede plæner i Frederiksberg Have.
      Ja, jeg synes også den er spændende, potentillerne, men denne her, krybende potentil, er så frodig at det næsten er nok. Når jeg ser dens lange udløbere, hiver jeg i dem og fjerner det meste, men føler mig som en skrædder i helvede! Så er det man må sige til sig selv at det er godt for fødevaresikkerheden at planterne trives.🙂

      Donald

      Thursday, August 20, 2015 at 10:14 UTC


Comments are closed.