Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Hold jer udenfor mit køkken

Jeg åbner kun køkkenvinduet når det er meget meget varmt indendørs og udluftning er nødvendig - jeg er ikke glad for at der kommer myg eller andre insekter ind

Jeg åbner kun køkkenvinduet når det er meget meget varmt indendørs og udluftning er nødvendig – jeg er ikke glad for at der kommer myg eller andre insekter ind

Den lille gruppe have-merian udenfor køkkenvinduet er måske meget praktisk? så holder insekterne sig derude (man kan lige skimte en hveps forneden, men der var faktisk mange flere da jeg hentede kameraet)

Den lille gruppe have-merian udenfor køkkenvinduet er måske meget praktisk? så holder insekterne sig derude (man kan lige skimte en hveps forneden, men der var faktisk mange flere da jeg hentede kameraet)

Er der mon nogen planter, der virkelig egner sig til at holde insekterne væk fra husene – jeg mener, myg går vel ikke efter nektar i blomsterne, dem holder man væk ved at haven er tør og tagrenderne ikke er fulde af vådt mudder?

Skrivefelt …

Written by Donald

Monday, August 10, 2015 at 1:17 UTC

Posted in Skov og have

Tagged with ,

10 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Jeg vet ikke, men myggnett er kjekt. Planter? Ikke så sikker på hvilke.
    Klem på deg🙂

    Mormor

    Monday, August 10, 2015 at 4:39 UTC

    • Ja, det var måske en meget god idé – så skal jeg se om jeg kan finde en ramme, der passer til vinduet indvendig? og sætte noget silkemyggenet på? Eller købe en ny dobbeltdør med myggenet?😦

      Nej, jeg tror heller ikke der er kødædende planter, som kan holde huset fri for fluer!🙂

      Klem på dig🙂

      Donald

      Monday, August 10, 2015 at 9:03 UTC

  2. Jeg vil også sige myggenet skulle gøre det😀

    ilhja

    Monday, August 10, 2015 at 6:32 UTC

    • @Ilhja! Det er nok det bedste, ja!
      Håber du har det godt!

      Donald

      Monday, August 10, 2015 at 9:04 UTC

      • Rimelig godt😀
        Jeg håber du finder nogle gode nogle så!

        ilhja

        Monday, August 10, 2015 at 16:28 UTC

  3. Myg, og andre insekter, der går på rov, har præferencer mht dufte: sved, CO2, osv. Det er også påvist, at der er dufte, de absolut ikke bryder sig om: citronella-olie, bergamotte: kendt fra Earl-Grey og også en olie fra en citrusfrugt, nelliker, kamfer, lavendel, teatree-oil, for bare at nævne nogle. Disse indgår i mange repellents, mygafværgende cremer til påføring af huden. Men det kan man altså også være/blive allergisk af, så jeg vil foretrække at smøre det på træværket uden om vinduerne, og så have et myggenet-rullegardin til at dække for den store flade. Neem-olie og den grønne saft fra tomatplanter skulle også virke stærkt afskrækkende på myg og borelia-tæger, ligesom kokosolie, der jo samtidigt er et godt solbeskyttende og hudvenligt produkt.
    Jean Pötz, en meget spøjs, men utroligt dygtig og vidende tysk farmaceut, har denne side: http://www.sos-arsenic.net/deutsch/mucken.html Han har her taget indholdet fra en side om arsenik-forgiftning af drikkevandet bl.a i Bangladesh, og gjort den til sin egen, derudover altså tilført noget om have og myg, men tag ikke fejl: han bestyrede i årevis det tyske fjernsyns Hobbythek-udsendelser, jeg har set flere, og har også bøger af ham: han er meget bevidst om økologi og sundhed, som han arbejder målbevidst for.

    AagePK

    Monday, August 10, 2015 at 9:14 UTC

    • Det lyder lige som det jeg har brug for, AagePK! Duft-udsendelse til myggene: Kom ikke for nær!!!
      Det minder mig iøvrigt om, at man har noget anti-mygge-spray på apotheket, og jeg har tidligere købt sådan nogle. De virkede, det må jeg have igen, hvis der kommer en periode med “høst-myg”.

      Donald

      Monday, August 10, 2015 at 9:53 UTC

  4. Jeg tror altså ikke på hvepse som pollen-indsamlere, Donald! Er sikker på, at det er en bi, vi kan se. Den er også lidt lådden – hvepse har ikke hår. Jeg troede egentlig, du havde lært forskellen nu😉

    Ellen

    Wednesday, August 12, 2015 at 10:59 UTC

    • Hvem snakker om pollen?

      Tak for den kåde kommentar🙂 Jeg lærer stadig noget, men jeg kunne desværre ikke bedømme om det lille insekt var loddent eller om jeg så uskarpt. Det interessante var egentlig at der var mange flere – men da jeg ville fotografere, ville de ikke stille op til gruppefoto!

      Gedehamse lever af mange forskellige ting; syltetøj, råddent kød, andre dyr og nektar.
      Der findes 7 arter af gedehamse i Danmark. Den almindelige gedehams også kaldet hveps (latin Paravespula vulgaris eller Vespa vulgaris) …
      Adult solitary wasps mainly feed on nectar, ,,,

      Donald

      Wednesday, August 12, 2015 at 13:25 UTC

    • Her er en lådden én:

      Donald

      Wednesday, August 12, 2015 at 13:27 UTC


Comments are closed.