Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Gåseflokke henover huset

I den tid, jeg har boet her, har jeg jo aldrig haft lejlighed til at se noget lignende. Lige før kl.9 (morgen) hørte jeg skrig af gæs, og kunne høre det var meget tæt på, det måtte være over huset.

Anden gang gik jeg gik ud og så en stor flok forsvinde mod vest, ud mod Holløse Bredning, der ligger 3 km. væk i fugleflugt. Der er bakker imellem, jeg tror ikke de kan se den, før de er kommet lidt længere frem, men måske førergåsen kan se det vådområde, hvor de kan være i sikkerhed for rævene.

Men nu kunne jeg så høre endnu en eskadrille komme, og 3 mere, dvs ialt 5 med hver ca. 40 gæs (måske 50, det er meget svært at tælle en flok) ialt mindst 200 gæs, samme retning. Så mange har jeg ikke set før, og jeg tænkte strax at de nok er kommet for at plyndre korn og raps, som ikke er høstet, men det er jo nogle hårde kerner at spise, gad vide om ikke det er af en anden grund, de kommer.

Og jeg gad også godt vide, hvordan sådan en smager, når den er tilberedt med langtidsstegning efter først at være godt spækket.

Skrivefelt …

Et lille bitte hjørne af haven fanget af aftenlyset

Et lille bitte hjørne af haven fanget af aftenlyset

Written by Donald

Friday, August 7, 2015 at 7:30 UTC

Posted in Carpe Diem

Tagged with

10 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Jeg undrer også på hvordan de smaker, godt tilberedt🙂
    Flott syn kan jeg tenke meg.
    Klem på deg🙂

    Mormor

    Friday, August 7, 2015 at 8:28 UTC

    • Når vi kommer hen i oktober, kan man købe mindre gæs, som kan være i ovnen. Det må jeg prøve!🙂
      Klem på dig🙂

      Donald

      Friday, August 7, 2015 at 8:46 UTC

  2. Det ville jeg godt have se! Jeg tænker, at en mindre gås bliver mere mør.

    Eric

    Friday, August 7, 2015 at 14:45 UTC

    • @Eric: Ja, sådan en købe-gås er vel fremavlet for at kunne sælges på linie med godt hønsekød. Lad os nu se – det skal prøves!🙂

      Donald

      Friday, August 7, 2015 at 16:21 UTC

  3. Jeg har endnu ekkoet fra sidste jul i mit øre: “Det var julegåsen – med en svesk’ i måsen….”🙂

    AagePK

    Friday, August 7, 2015 at 18:01 UTC

    • Ja, jeg savner sådan en stor julegås, stegt hos bageren, AagePK! Men nu vil jeg se om jeg kan finde en mindre udgave – og så skal der sveske i måsen, jaja, men det er jo kun skrog med muskler, man steger.🙂

      Donald

      Friday, August 7, 2015 at 21:31 UTC

      • Tjek din venne-og bekendtskabskreds, om ikke der skulle være en jæger iblandt: de sælger gerne vildt til mindre vilde priser. På den måde får de financieret næste jagt. Vildthandleren skal jo også tjene på det, selv om han får sine største tilførsler fra godsjagterne.

        AagePK

        Saturday, August 8, 2015 at 6:18 UTC

        • Der er ingen jægere, naturelskere eller godsejere i min bekendtskabskreds! Desværre. Men jeg kan som sagt få godt vildt til rimelige priser i den lokale Rema.

          Donald

          Saturday, August 8, 2015 at 9:37 UTC

  4. De kan vist sagtens være i ovnen, de gæs, du har set – og jeg er sikker på, at de smager glimrende, så du må ud med luftbøssen😉
    Jeg elsker at se de store gåsetræk, som nu er begyndt, og i dag har vi set hele tre havørne! Det er stort.

    Ellen

    Friday, August 7, 2015 at 19:56 UTC

    • Det er faktisk sådan nogle tanker jeg tænker, en gang i mellem, inden jeg fejer dem væk med jagtloven, problemet med ikke at ramme – eller ramme noget man ikke skulle have ramt osv.osv. Nej jeg overlader det til jagtfolk, men jeg ved at man kan få vildt hos vores købmand eller hos en fiskemand lidt længere væk.

      Donald

      Friday, August 7, 2015 at 21:32 UTC


Comments are closed.