Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Cantabriske bjørne

Wikipedia skriver om de spanske bjørne bl.a.flg.:
The brown bear is the largest animal on the Iberian Peninsula, although one of the smallest of the brown bears, weigh between 130 and 180 kg (290 and 400 lb) as adults. Their fur varies from a pale cream color to dark brown, but always with a distinctively darker, nearly black tone at the paws and a yellowish tinge at the tip of each hair. The brown bear population is considered endangered in Spain.

The brown bear population in the Pyrenees stems mostly from bears reintroduced from Slovenia, with one or two remaining original males.

Ifølge The Independent var der 2008 ca. 100 bjørne i Asturias og en mindre gruppe østpå, ca. 30. Der er krybskytter.

Her er en stribe bjørnebilleder: jo, jeg mødte en bjørn ude i naturen, under 100 meter fra, hvor vi steg ud af bilen. Den var heldigvis på vej væk, jeg havde travlt med kameraet, og der blev kun det ene, noget utydelige, men: den er der! De næste er så fra en dyrepark, hvor de har flere, men hvor de også har plads: 35 ha klippeområde. Og derudover endnu mere plads til mange andre dyr.
Du kan læse om parken Cabarceno Natural Park på engelsk wiki. Der er også videoer på youtube.

Mvh
Aage

De spanske bjørne er eftertragtede blandt krybskytter, tågen beskytter måske lidt

De spanske bjørne er eftertragtede blandt krybskytter, tågen beskytter måske lidt

Bjørnene i Nordspanien er mindre end deres slægtninge i Slovenien og Rusland

Bjørnene i Nordspanien er mindre end deres slægtninge i Slovenien og Rusland

Bjørnemor med unger

Bjørnemor med unger

Skrivefelt …

Written by Donald

Saturday, August 1, 2015 at 4:23 UTC

Posted in Expeditioner

Tagged with ,

4 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Det lyder som en spændende tur, Aage er på! Tænk at møde en bjørn ude i naturen🙂

    Madame

    Monday, August 3, 2015 at 6:40 UTC

  2. Det lyder som en spændende tur, Aage er på! Tænk at møde en bjørn ude i naturen🙂

    Madame

    Monday, August 3, 2015 at 6:40 UTC

  3. Flott møte🙂

    Mormor

    Monday, August 3, 2015 at 6:45 UTC

  4. Lige siden jeg lærte sangen om Mors lille Ole, som jo bygger på en svensk virkelig hændelse, har jeg ønsket at møde en bjørn, mit første kæledyr var en bamse, som desværre forsvandt, da højvandet ved stranden i Slesvig bortførte den. Jeg græd lige så længe som min datter, da hun mistede sin sælhund Luffe.
    Jeg var i Mora, Dalarna, i en hel måned i 1968: jeg fik lært at bygge neverlurer, birkebarkshorn a la engletrompeter eller vuvuzelaer; men bjørn fik jeg ikke set. Nu har jeg så.
    Se på https://sv.wikipedia.org/wiki/Mors_lilla_Olle

    AagePK

    Monday, August 3, 2015 at 8:25 UTC


Comments are closed.