Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Middagstid d. 11 Juli i Asturias, Vaqueiros

… eller er det The Shire? Hobbit-land?

Brañas, huse med stengærder om toften

Brañas, huse med stengærder om toften

Får og geder omkring ham sprang

Får og geder omkring ham sprang

AagePK skriver:

Her er lidt om kulturen:

Vor guide Sophia hører til det specielle folk af vaqueiros de alzada, der, som samerne, flytter med kvæget fra vinter- til sommerkvarteret. Med hele habenguttet. Altså ikke helt, som sæterpigerne, hvor kun tjenestefolkene flyttede, men hele familien, ja, hele landsbyen. De var uglesete af de fastboende, da de jo også flyttede deres indkøb og salg der, hvor de var kommet til. Og hentede også lidt varer hjem, f.eks fra Leon, som de så solgte på det lokale marked, når de kom tilbage til vinterkvarteret.

Om sommeren bor de i brañas, landsbyer med huse fælles for mennesker og kvæg. Ved hver gård er der en toft, indhegnet af stengærder. Husene, teiñas såvidt jeg husker, er tækkede med gyvel. Hundene bliver født imellem fårene, valpene vokser op i flokken og tror derfor, de hører til familien: de passer derfor godt på de brægende “hunde” og holder ulvene væk.

Læs evt mere på http://www.vaqueiros.es , eller se filmen der. Der står også lidt hos wiki.

Hyggehejsa!
Aage

Kommentarfelt …

Mand og kone?

dax2 kan desværre ikke sige, om billedet viser Tyr og Ko, Mand og kone? Eller far og søn? To vægtige dyr er det allenfalds

Written by Donald

Friday, July 31, 2015 at 11:36 UTC

Posted in Carpe Diem, Expeditioner

Tagged with , ,

14 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Guitarister vil huske Asturias som titel på en smuk toccata af Albeniz, skrevet for klaver, men utrolig velegnet for guitar:

    Donald

    Friday, July 31, 2015 at 11:38 UTC

  2. Hobbit-land, The Shire, eller hvor er det nu lige:

    Donald

    Friday, July 31, 2015 at 11:41 UTC

    • Det er nu mere et kort over Middle Earth (jeg kan ikke huske det danske navn) hvor Shire var en del af😛 Men det er et rigtig flot sted, jeg har aldrig selv været i Asturias.

      ilhja

      Saturday, August 1, 2015 at 13:50 UTC

  3. Her er så en slags mini-kort over Spanien med Asturias markeret som sort klat:

    Donald

    Friday, July 31, 2015 at 11:47 UTC

  4. Tak for billedet af asturisk bjergkvæg, Aage!
    -For jeg tænker, at det er bjergtypen, selvom de to dyr er kraftige nok til at være dal-typen.
    Det har din lokale guide sikkert viden om.
    Begge racer er i fare for at forsvinde via indkrydsning af tungere og hurtigere voksende racer.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Asturian_Mountain_cattle

    https://en.wikipedia.org/wiki/Asturian_Valley_cattle

    Farmer

    Friday, July 31, 2015 at 15:30 UTC

  5. Farmer: jeg fik ikke snakket med Sophia om kvæget, hun er pt mere interesseret i at få bygget et typisk fårehus, så hun kan få sin hvalp indført i flokken; men måske er det allerede for sent, hun har tilbudt mig den, meeeen… det er ikke lige mig at have hund, så kan jeg jo ikke rejse.
    Hun mener, at fårene bliver ladt lidt i stikken, fordi der er så stor efterspørgsel på oksekød, så det satser de alle på. Uld er der ingen priser på, den bliver bare brændt. Det måtte jeg selv gøre, da Østtyskland oversvømmede markedet i 1989.
    Men jeg mener også, at dyrene her er bjerg-køer, bl.a pga hornlængden hos koen, og så de smukke farver med de sorte partier. Det er nok de mest rolige dyr, jeg har været i nærheden af, ufatteligt, så trygge de er, helt upåvirkede af vor tilstedeværelse. Det var i Nationalparken ved Covadonga, masser af weekendturister: på et vist tidspunkt lukkede de simpelthen vejen fra byen og op, og så kunne man kun køre op med shuttle-bus. Hvis man følger med i Vuelta España, vil man se hårnålesvingene: det er kongeetappen i Asturias, bl.a. pga Covadongas plads i historien om Spaniens samling og begyndelsen af la Reconquista.
    Det saltede og tørrede oksekød er utroligt lækkert, forøvrigt!

    AagePK

    Friday, July 31, 2015 at 19:31 UTC

    • Det er galt med lammekøds- og uldpriserne overalt i EU.
      Et lam er ganske enkelt for lille til at blive slagtet individuelt med EU´s løn- og kontrolniveau.
      De omkostninger kan 12-18 kg. kød/enhed ganske enkelt ikke bære, når færdigudskæringerne fra oversøiske markeder er så velsmagende og allesteds værende.

      Farmer

      Saturday, August 1, 2015 at 9:28 UTC

      • Altså, jeg foretrækker smagsmæssigt et mere udvokset dyr end de smålam, vi får (!) fra Australien. De er lidt bedre fra Chile, men de bedste var nu alligevel mine pré-sale gute-og gotlændere! Dixi! Jeg fik endda solgt til Københavnstrup, og kunne have fortsat, hvis ikke min slagter havde båret sig så fjollet ad: de kaldte mig siden Motorsavsmassakren: Han havde pudset af og skåret til, som var det til privat, og det kunne kokkene i Nyhavn jo ikke bruge, de skulle selv pudse af til fond, og selv finde udskæringer, der passede til deres koncept. Nå, det er historie.
        Der findes forøvrigt videoer på youtube, der viser kvæget som 3-brugs-race: mælk, kød og arbejdsdyr.Til at trække vogne og tærskeværk, f.eks.

        AagePK

        Saturday, August 1, 2015 at 10:33 UTC

        • En af mine tidligere medhjælpere vedligeholder racen Dansk Landfår oppe i det nørrejyske, hvor de plejer nogle sandbakker og en ådal. Vi køber vort årlige lam derfra. Vegetationen dér giver velsmag.
          Ja, disse kokkedrenge. Jeg havde de samme oplevelser, da jeg i sin til lavede udendørsgrise.

          Farmer

          Monday, August 3, 2015 at 1:35 UTC

  6. Jeg er meget betaget af husene med stengærdet.

    Pigen fra landet

    Sunday, August 2, 2015 at 18:16 UTC

    • Det billede blev jeg også meget betaget af!
      @Pia – jeg har forsøgt at lægge en kommentar på “pigenfralandet-pia.blogspot.dk” men det går ikke igennem. Jeg har skiftet browser og er ved at sætte en anden maskine op, det kan være derfor, men det er godt nok underligt at der ikke står noget som helst når man trykker “send”.

      Donald

      Monday, August 3, 2015 at 11:21 UTC

      • Underligt… Jeg har ikke været i maskinrummet og pillet ved noget, og du er ikke fanget i spamfilteret.

        Pigen fra landet

        Monday, August 3, 2015 at 18:17 UTC

        • Ja – det er mærkeligt. Jeg prøver igen og evt. med en anden browser! Tak for svar.🙂

          Donald

          Monday, August 3, 2015 at 22:06 UTC


Comments are closed.