Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Merian dufter og smager

Sådan ser der ud langs terrassen for tiden. Denne plante, Merian, eller have-merian, oregano, spreder sig villigt, ser egentlig meget pæn ud, men det er ligesom om det er for meget, når man er nødt til at hive dem op fra flisemellemrummene!🙂

Bierne er lykkelige for de små blomster på Merian

Bierne er lykkelige for de små blomster på Merian

Den kaldes af uvidende mennesker (som undertegnede) somme tider timian, og blomsterne har en smule lighed med timian, men timian har meget mindre blade.

Skrivefelt …

Written by Donald

Saturday, July 25, 2015 at 9:56 UTC

Posted in Skov og have

Tagged with

9 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Det er en yndig plante – vi har den også her🙂

    Madame

    Saturday, July 25, 2015 at 13:45 UTC

  2. Det er en yndig plante – vi har den også her🙂

    Madame

    Saturday, July 25, 2015 at 13:45 UTC

    • @Madame – Ja, den er da smuk. Min “haveforbindelse” i Helsinge synes man bare skal fjerne dem, men jeg synes de skal have lov at stå et sted – også selv om det kan være lidt svært at holde dem i ave!🙂

      Donald

      Saturday, July 25, 2015 at 20:34 UTC

  3. Vi har 5 slags timian i haven: de er meget forskellige i størrelse, farver og smag: den ene er harsk som peber. Men ingen kan forveksles med merian.

    AagePK

    Saturday, July 25, 2015 at 20:06 UTC

    • @AagePK! Det var godt at man kan se forskel, jeg må være ret uøvet, siden jeg har taget fejl så mange gange.

      Donald

      Saturday, July 25, 2015 at 20:35 UTC

  4. Ja, det er jo nemt nok at være så kategorisk, når man bruger oregano, merian og timian snart sagt hver dag, og har det meste i haven. I min sugo bolognese skal jeg jo have både merian, oregano, salvie, rosmarin og basilikum. Tidligere var det lørdagsmad, hver anden lørdag. Så var der også til om søndagen, så kokken kunne få tid til at passe haven.
    Men prøv at google, og vælg havenyt, der får man besked. Om dyrkningsforhold, vilde sorter i Danmark, og andre sorter til haven. Men min yndling, voldtimian, er der uenighed om: havenyt skriver Calamintha nepea, og wiki kalder den Acinos arvensis. Hhmm.
    Men de er alle læbeblomstrede, merian og oregano hedder begge Origanum, og så hhv majorana og vulgare til fornavn (ja, på latin står efternavnet først, og plantens personlige navn sidst). Så de er i tæt familie, men ikke det samme. Og kan, i mit køkken, ikke erstatte hinanden.
    Alf Grostøl, der var gift med Eva Gredal, og især kendt som ølguru, med Den lille Håndbrygger, omtaler Spansk humle, som man ikke skal komme i sit øl. Det er også en forvekslingsmulighed. Det er orenanum, der af og til bliver kaldt spansk humle, og det ville da også være synd, hvis øllet smagte af pølsevand. Men jeg ville nu tro, at et lille nip af de nævnte fem krydderier kunne gøre øllet interessant. I Egtvedpigens øl, og hun kom jo sydfra, Schwartzwald, siger den nye forskning, var der jo mange krydderurter og bær. Nærmest det, vi kalder Mumme.

    AagePK

    Sunday, July 26, 2015 at 6:14 UTC

    • @AagePK, jeg har benyttet din kommentar til en læretur gennem billeder af Merian på Google/Wikipedia, og jeg bliver ærligt talt mere forvirret. Men jeg skal prøve at komme tilbage, blive dygtig til at genkende dem. Det rare ved denne “have-merian” er, at den dufter så godt, også hvis man bare skal hive nogle stykker op for at gøre plads til noget andet.🙂

      Donald

      Sunday, July 26, 2015 at 10:44 UTC

  5. Timian, hehe – du må hellere holde dig til rullegræs😉
    Jeg kan anbefale at plante en vintersar. Det er, i modsætning til sommersar, flerårig. Den er utrolig nøjsom og spreder en helt vidunderlig duft i haven.

    Ellen

    Sunday, July 26, 2015 at 10:59 UTC


Comments are closed.