Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Hveden modner – Markvandring

Et motiv som dette berører mig dybt, og jeg kan ikke forklare hvorfor, andet end at det udstråler frodighed.

Nederst (efter “Read the rest of this entry …”) er der en billedserie, som viser forløbet i Juli.

Jeg vover at gætte lidt ud fra min sporadiske viden: Landskabet har for 5000 år siden været dækket af pilekrat, blandet med birk, hegg (eller majtræ), eg, ask, fyr, gran, og hvor der ikke var bøg var der ufremkommeligt krat – og sump. Nordsjælland var indtil for nogle hundrede år siden anset for at være sumpet og fattigt, men på den anden side er der spor efter mennesker langt tilbage – måske netop til 3-4000 før Krist.

De levende hegn og vandhullerne bidrager til det varierede udseende. Vandhullerne viser, at der findes vand/fugt i de dybere jordlag hvorfor afgrøderne holder til længere tørkeperioder end på lette, sandede jorder.

Som man kan se hos Farmer, er det sen modning i år, men om et par uger vil høsten gå igang på disse marker – og så kan man jo gå tur henover, uden at ødelægge noget.

24. Juli - hveden står og strutter her (i modsætning til 200 meter væk på en anden mark hvor alt er væltet)

24. Juli – hveden står og strutter her (i modsætning til 200 meter væk på en anden mark hvor alt er væltet)


Skrivefelt …

Written by Donald

Friday, July 24, 2015 at 11:17 UTC

Posted in Mark

Tagged with

8 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Utroligt smukt!
    Hver dag når jeg kører på job i Lejre ser jeg dette smukke landskab.
    Jeg kunne sidde en hel dag og bare betage.

    Marianne Morsing

    Saturday, July 25, 2015 at 12:59 UTC

    • Ja! Det er smukt Marianne! Og vejret skifter, farverne skifter, – det er smukt.🙂

      Din kommentar var af en uforståelig grund røget ind i “godkendelse”-køen (der var ikke andet i den kø!) – men WordPress husker “gæster”, så det skulle ikke ske igen.

      Donald

      Saturday, July 25, 2015 at 13:38 UTC

      • Marianne kan helt sikkert betage….. mens hun betages af synet af et smukt landskab.🙂
        (uha, der var den gamle, uforbederlige skolelærer igen!)

        AagePK

        Sunday, July 26, 2015 at 6:17 UTC

        • Ja uforbederlig, fordi sproget jo skal være sådan at alle kan forstå det. Det er OK AagePK, men selv om jeg studsede over sætningen “sidde og betage(.)” så kunne jeg se Marianne for mig på vej til arbejde – gå ud af bilen, sætte sig på en rasteplads-bænk og tage landskabet ind🙂

          Donald

          Sunday, July 26, 2015 at 10:43 UTC

  2. Ja, høsten nærmer sig langsomt. Det bliver en ret sen høst; men den kommer.

    Farmer

    Sunday, July 26, 2015 at 6:05 UTC

    • Jeg tror at de ved Tågerup havde besluttet at høste inden den varslede regn, – der faldt 12-14 mm. i området og 22 mm. ved Tisvilde Hegn.

      Donald

      Sunday, July 26, 2015 at 10:40 UTC

  3. Vakkert og jeg forstår godt at man kan sette seg til og nyte.
    Klem på deg🙂

    Mormor

    Monday, August 3, 2015 at 14:26 UTC

    • Åh det er godt du forstår, Mormor!
      Klem på dig🙂

      Donald

      Monday, August 3, 2015 at 22:12 UTC


Comments are closed.