Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Milesten eller kilometersten ved Troldeskovssporet

En af de skovveje, jeg somme tider passerer, hedder Troldeskovsporet og ligner en vej, der er anlagt samtidig med at Tisvilde Hegn blev “tæmmet” af skovrider Johann Ulrich Røhl.

Milesten eller kilometersten langs med Troldeskovsporet i Tisvilde Hegn

Milesten eller kilometersten langs med Troldeskovsporet i Tisvilde Hegn

Forleden opdagede jeg at der stod en milesten eller kilometersten! Men den er lille sammenlignet med de sten, der står langs med 1800-tallets hovedveje, “kongevejene” hvoraf en del kendes på at de har eller har haft chausséebelægning, som betød at man kunne køre dobbelt så langt og hurtigt i hestevogn.

Hvortil er der 35? Og hvad for nogle 35? Det må være til Hillerød og det kan godt være kilometer. Men måske er det en sten, som er anbragt der for sjov?

Stenen står ca. ved den røde plet; Troldeskovsporet er et hjulspor, som går helt lige fra Stængehus til Troldeskoven, hvorefter der er ca. 100 meter vinkelret vej til Strandvejen (bred grusvej)

Stenen står ca. ved den røde plet; Troldeskovsporet er et hjulspor, som går helt lige fra Stængehus til Troldeskoven, hvorefter der er ca. 100 meter vinkelret vej til Strandvejen (bred grusvej)

Skrivefelt …

Written by Donald

Thursday, July 23, 2015 at 9:23 UTC

Posted in Skov og have

Tagged with

14 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Tror nok ikke den ble plassert for moro skyld, og det behøver ikke være kilometer, blir morsomt å se hva du finner ut, etter hvert.
    klem på deg🙂

    Mormor

    Thursday, July 23, 2015 at 10:58 UTC

    • Nej, jeg tror heller ikke det er moro. Jeg må se om der er flere. Google gav ikke noget svar🙂
      klem på dig🙂

      Donald

      Thursday, July 23, 2015 at 12:17 UTC

      • Søkte du på veien eller stedet?
        Klem på deg 🙂

        Mormor

        Thursday, July 23, 2015 at 13:23 UTC

        • Jeg har søgt på både vejen, stedet, skoven Tisvilde Hegn og på ordet skovpart, men jeg fandt ikke noget, der nærmere fortalte om opdelingen, skovparter i Tisvilde Hegn. På satellit-billederne kan man se, at skoven er opdelt i områder, sådan som man gjorde for at kunne skove (fælde træer til brænde og byggeri) nogenlunde lige meget gennem årene, det var en af de ting, som Røhl gjorde.

          Men der står ikke noget om sten eller mærkning af skovparterne. Ikke desto mindre tror jeg at Farmer og AagePK gætter rigtigt, når de siger, at dette er en mærkning af skovparterne, og ikke af afstanden til nærmeste større by.

          Klem på dig🙂

          Donald

          Thursday, July 23, 2015 at 22:57 UTC

  2. Det er spændende at se de gamle milesten! Mon der findes en fortegnelse over, hvor man kan finde dem?

    Madame

    Thursday, July 23, 2015 at 15:18 UTC

    • Et eller andet sted er de jo nok optegnet, Madame, men som Farmer skriver er det snarere en mærkning af skovparten. Nu er det jo et godt sted at gå en lang tur, så jeg må jo afsted igen og kigge efter om der er flere sten!🙂

      Donald

      Thursday, July 23, 2015 at 22:59 UTC

      • Eivind Draiby har begået et smukt lille værk om milesten og deslige, med kort og tegninger, se det på Skov-og Naturstyrelsen (oh, hvilket hovmod: Naturstyrelse!!😦 ) www2.sns.dk/download/pdf/DanskeMilepaele.pdf

        AagePK

        Friday, July 24, 2015 at 8:16 UTC

        • Den er meget god, den oversigt, som arkitekt Draiby (Dræby internationaliseret) lavede i 1960’erne, det er et par minutter værd at læse indledningen! Her citat med mine bemærkninger i brackets:
          Vi skal kun få årtier tilbage i tiden [fra 1960 til fx. 1930] før vejanlæggene, i den kvalitet, som vi kender dem i dag, ikke existerede, og vi skal kun få århundreder tilbage, før befæstede veje ikke var almindelige. [Sammenlign med Romerimperiets vejbyggerier.] Vel fandtes der enkelte af dem i form af “kongeveje”, anlagte exempelvis under Frederik II og Chr.IV, men betydning som trafikårer havde de kun for de kongelige og deres embedsmænd(1: Rigsarkivet C.L.Paulsen, “Forsøg til en historisk beretning om vejvæsenet i Danmark”).

          Lidt længere fremme i texten:
          Først under Dronning Margrethe er det (mil-begrebet) dog bevaret som en officiel afstandsangivelse. I en forordning af 1396 befalede hun sine fogeder at de skulle lade bygge en kro for hver 4. mil af hensyn til de vejfarende.

          //citat slut//

          Men der står også mere, og der er et kort over de store milesten som indirekte viser, hvor der var nogenlunde gode veje til transport. På den baggrund kan man bedre forstå den iver, hvormed der blev bygget jernbaner allerede fra 1850 ud til de små byer, og man kan endnu bedre forstå at søtransport må have været vigtigst, trods omkostningerne ved at bygge og vedligeholde træskibe.

          Donald

          Friday, July 24, 2015 at 10:05 UTC

  3. Jeg spørger af ren uvidenhed:
    Kunne det eventuelt være nummeret på skovparten?
    Det var vel kongeligt ejede skove deroppe.

    Farmer

    Thursday, July 23, 2015 at 17:04 UTC

    • @Farmer! Jeg tror du rammer rigtigt!!! Det er kongelige skove, og det er nok rigtigt at det er en markering enten af skovparten eller en underpart af en skovpart. Røhl (som var en meget barsk herre) opdelte jo efter tidens skik hegnet i flere zoner, som blev tilplantet så man kunne skove med jævne mellemrum.

      Donald

      Thursday, July 23, 2015 at 23:00 UTC

  4. Det er næppe milesten, kilometersten ejheller: Ole Rømers milesten kunne godt være så små, men havde kronet monogram, eller intet; senere milestene var mellem 1,10 m og op til 3,65 m høje. Og meget flotte, med kronet monogram. Senere kilometersten, fra 1907 og frem, var små, og uden krone eller monogram, til gengæld med angivelsen km.
    Derudover brugte vi i Danmark et nulpunkt i hver købstad: med 1 mil lig med ca 7,5 km ville det give en afstand på over 262 km. Desuden stod der på de fleste en angivelse af, hvorfra der blev målt.
    Og hvilken vej skulle denne sten så have stået ved? Det var jo ikke et hvert lille kørespor, der havde fået tildelt sten, kun landeveje.
    Så jeg er tilbøjelig til at følge Farmers spor med skovpartsnummer.

    AagePK

    Thursday, July 23, 2015 at 21:33 UTC

    • Ja, AagePK, det var jeg godt klar over, at hvis det var en milesten, ville den være større. Jeg tror du (og Farmer) gætter rigtigt at det er en mærkning af en skovpart. En søgning på skovparter gav mig imidlertid en fortegnelse over meget store områder (Store Dyrehave, Teglstrup, Valby Hegn, etc.) benævnt skovparter, så måske er det “underdelingen” af Tisvilde Hegn skovpart, som markeres med denne sten – jeg må se om der er flere sten langs de andre veje.

      Donald

      Thursday, July 23, 2015 at 23:02 UTC

      • Jeg prøvede at google, men fandt kun noget om Kronborg Skovdistrikt, hvor en del underdistrikter var nummererede, dog ingen billeder af sten eller anden markering. Tisvilde skovdistrikt var ikke tilgængelig, det er ikke alle styrelser, der er lige tilgængelige. Det virkede temmeligt Elfenbenstårn-agtigt.

        AagePK

        Friday, July 24, 2015 at 6:04 UTC

        • Tak for den anstrengelse, det var nogenlunde det samme, jeg konstaterede. Elfenbenstårne er egentlig meget smukke, men jeg forstår godt hvad du mener. Jeg kan nu ikke huske at være stødt på underdistrikter i Kronborg Skovdistrikt, det må jeg lige se … man er jo nysgerrig! og fx. Teglstrup Hegn (mellem Hornbæk og Helsingør) er skovpart nr.2 men omfatter flere af de mange små Nordsjælland-skove: Nakkehoved (v.Gilleleje) Horneby Sand, Hellebæk Skov, Hornbæk Plantage etc.

          Jeg husker dog at der var endnu mindre adgang til informationer dengang i 60’erne, da jeg begyndte at spørge: Hvordan kan det være at man lader dieselbusser ose i gaderne, når det var den samme udstødning, man brugte til at myrde jøder i Tyskland?

          Nå – det var slet ikke meningen at jeg skulle skrive så meget i dag! Jeg har ikke fået skrevet blad-artikler og derfor heller ikke lavet opsætning/layout, og der er nogle praktiske opgaver, som trænger sig så meget på uha uha.

          Donald

          Friday, July 24, 2015 at 10:20 UTC


Comments are closed.