Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Den ene af tre flokke gæs

For en gangs skyld vendte gæssene ikke ryggen til og gik – jeg opdagede dem først, da jeg var kommet ret tæt på, indtil da havde jeg kigget og fotograferet den nedslåede hvede ved Vandhullerne; men når man tager kameraet op, er der altid nogle stykker, som bliver bekymrede – der var to, der lettede, men heldigvis blev resten liggende – og lod mig få dette “skud” som jeg synes er bedre end de plejer at være.

Fra Ørbystien (Skolestien) mod syd: Gæs på marken ud for Vejby Rensningsanlæg

Fra Ørbystien (Skolestien) mod syd: Gæs på marken ud for Vejby Rensningsanlæg

Skrivefelt …

Written by Donald

Sunday, July 19, 2015 at 22:24 UTC

Posted in Liv

Tagged with

7 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Der var det mye god mat. Du fikk et fint bilde denne gangen🙂
    Klem på deg🙂

    Mormor

    Monday, July 20, 2015 at 5:29 UTC

    • Ja, lækre gæs! De er nok gamle og sejge, nogle af gæssene, men hvis man steger dem længe nok, så bliver de møre, Mormor!
      Klem på dig🙂

      Donald

      Monday, July 20, 2015 at 8:40 UTC

  2. “Hvor tyrkens hest har gået, og gæssene har trådt, vokser intet…”
    Mon det er derfor, at hveden er nedslået? Er havren nedbøjet, og rugen fortvivlet? Er det Dorées dommedagsskyer, der har fremkaldt almindelig mismodighed? Eller er det for meget regn på for kort tid?
    Undskyld, men jeg kunne ikke lade være: den gamle skolelærer, med bondefortid, vil bare gøre opmærksom på, at kornet går i leje, det kaldes derfor også lejesæd, når det ligger hen ad jorden. Det kan så skyldes regn, overgødskning, manglende stråforkortning i forbindelse hermed, eller, helt exceptionelt og kun i pletter: grævlingens tromling af kornet for at få fat i kernerne.🙂

    AagePK

    Monday, July 20, 2015 at 5:54 UTC

    • Det var en poetisk indledning, jeg har søgt men kan intet finde:

      Mod Tyrkens gråd og gåsens tråd jeg kendte råd …
      Vi gåsen åd!
      Tænd op! på ulykken, Gudinde, båd!

      ODS:
      baade, verbum: bringe fordel; gavne; nytte; hjælpe.

      Ja, det giver måske ikke så meget mening, men når man er i det poetiske hjørne må man jo experimentere lidt.

      Vreden, Gudinde! besyng, som greb Sjællaiden Axel
      Sælsomt han Qvaler i tusinde Tal Aeroingerne voldte.

      Her er iøvrigt ikke nogen havremarker, men mange heste, det kan jo også undre lidt.
      Men nu skal jeg vise nogle billeder af de nedslåede marker. At kornet går i leje lyder som om det er gået i seng og nu skal der til at ske noget. Jeg foretrækker “nedslået” men takker meget for skolelærer-bondens herlige råd. Det er altid en inspiration!

      Jeg ved ikke om der har været skybrud her, mens jeg sov, jeg har da nogle gange kunnet sove tungt selv om det tordner og stormer – eller der ligefrem er jordskælv (var det i 2008, at Øresund rystede?)

      Historien om at jeg kiggede den anden vej er lidt længere: Den mark, som går ca. 500 meter langs Jernbanen og som ligger overfor min lille matrikel og som rummer to vandhuller … hvor har jeg kortet:

      ser ret pæn ud i den ene ende, men ved den røde cirkel er der nogle steder, som kunne ligne at rå’er har trådt ned og lagt sig for at sove. Men lidt længere fremme så jeg så en anden mark, der var så trist og nedslået, at landmanden havde sat nogle fugleskræmsler op for at muntre den lidt op. Billeder følger!

      Donald

      Monday, July 20, 2015 at 9:15 UTC

  3. Det er et dejligt billede! Så smukt både at kunne se gæssene, heste og hele landskabet.

    Madame

    Monday, July 20, 2015 at 8:11 UTC

    • @Madame: Jeg bliver så forbavset hver gang jeg ser hvor smukt her er. Det er jo ren idyl!🙂

      Donald

      Monday, July 20, 2015 at 9:17 UTC

  4. ja det er ren idyl , jeg fryder mig

    marianne bentzen

    Monday, July 20, 2015 at 18:36 UTC


Comments are closed.