Skriv løs

… og se nu at få det sagt ordentligt

Archive for July 16th, 2015

Omplantet hibiscus er gået i gang igen

Vækstsæson og årstidsregistrering i plantecellerne må have en stor betydning for hvordan planterne gror – udover fugt og næringstilstand.

Denne hibiscus (som jeg har vist billeder af flere gange før) er mindst 7 år gammel og i år var jeg lige ved at opgive den – den så ud som om den var ved at dø, tabte alle bladene og blomsterknopper. Jeg stillede den udenfor i det kolde forår (maj) og den tabte alt, men lavede alligevel små knopper på grenene.

12.Juli Hibiscus har nu stået en lille månedstid i plantehospitalet, bryggersvinduet, som af en eller anden grund er det bedste sted i huset - lavere temperatur og ikke direkte sol

12.Juli Hibiscus har nu stået en lille månedstid i plantehospitalet, bryggersvinduet, som af en eller anden grund er det bedste sted i huset – lavere temperatur og ikke direkte sol

Her ses nogle bitte smu knopper, som kommer hvor gamle kviste og blade har siddet.

Her ses nogle bitte små knopper, som kommer hvor gamle kviste og blade har siddet; jeg har desværre ikke bedre billeder af hvor mange blade den tabte, da den gik i dvaletilstand

Jeg huskede jo at min mor også – med sorg i stemmen – klagede over at hendes dengang knaldrøde Hibiscus tabte alle bladene. Hun klippede den ned (vinter eller forår) og satte den i skabet under køkkenvasken (hvor der jo var mørkt) og så strålede hun, da hun fortalte “Se! den har lavet knopper!”

Klippe ned gjorde jeg så, og senere plantede jeg den om, men hele den gamle jordklump kom med i en større potte – og minsandten om den ikke straks efter begyndte at blomstre.

Skrivefelter …

Written by Donald

Thursday, July 16, 2015 at 7:39 GMT+0000

Posted in Stueplanter, Tidsmaskinen

Tagged with