Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Hyld som uindbudt gæst

Thuja eller tuja hækken er meget tæt, ikke desto mindre kan hyld få fat - den er selvsået og skal fjernes, men det er næsten ikke til at komme til mellem tujaens grene

Thuja eller tuja hækken er meget tæt, ikke desto mindre kan hyld få fat – den er selvsået og skal fjernes, men det er næsten ikke til at komme til mellem tujaens grene

I første omgang har jeg klippet de hyld-grene, som jeg kunne komme til. I anden omgang vil jeg skære thujaerne ned til 2 m. eller mindre (skal lige konferere med Naboen – han er heller ikke glad for den, så jeg regner med at han siger “go”!)

Sidste år savede og klippede jeg et dusin eller flere selvsåede hyld inde i thujaen ned til jorden, men i år kan jeg ikke komme til med mindre jeg tynder ud i hækken – og det har jeg ikke haft tid til.

Når der er skåret ned i thujaen håber jeg at kunne skære flere hyld-stammer ved roden. Arbejdet generer mig, fordi det sikkert ikke er den bedste løsning. Gode råd kan jeg måske få hos en dygtig havedame eller havemand. Eller måske i planteskolen?

Skrivefelt …

Det skulle egentlig være Lørdags-indlægget.

Written by Donald

Friday, July 10, 2015 at 22:23 UTC

Posted in Skov og have

Tagged with ,

9 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Tynning av annen hekk en spirea, vet jeg forferdelig lite om.
    Hør på planteskolen, om du ikke får noen gode råd her.
    Kle på deg🙂

    Mormor

    Saturday, July 11, 2015 at 5:53 UTC

    • Jamen så må jeg jo se, om der er nogen, der ved sådan noget🙂 Men jeg tror kampen er ulige, Mormor – i dag vil de fleste enten klippe til form eller fælde hæk og plante ny. Jeg spørger Teddy Nabo, om han har noget imod at vi skærer den kraftigt ned og – hvis den går ud – fælder den.
      Klem på dig🙂

      Donald

      Saturday, July 11, 2015 at 9:05 UTC

      • Sikkert like lurt🙂
        Klem på deg🙂

        Mormor

        Saturday, July 11, 2015 at 9:56 UTC

  2. Den hyld er da ellers så flot – jeg synes næsten, det er synd at fælde den.

    Stegemüller

    Saturday, July 11, 2015 at 9:22 UTC

    • @Stegemüller: Det er nemlig næsten synd! det var derfor jeg tog et billede af de smukke blomster. Jeg havde i nogle år en velformet hyld vest for huset, – selvsået, ligesom disseher – men efter 5-10 år fik den pludselig så mange bladlus at jeg fældede den helt. Herefter er al Hyld bandlyst fra haven, men på den anden side ville det være rart hvis der var nogle stykker i markernes hegn🙂

      Donald

      Saturday, July 11, 2015 at 9:58 UTC

  3. Den nemme model er at save hylden ned i efteråret, når saftstrømmen primært går nedad, og straks derefter smøre stødet med en 50 pct. glyphosatomløsning (Round-Up).
    Pas på, at du ikke rører de planter, som du ønsker at bevare!

    Den bøvlede metode er at udpine roden ved først at save den ned, og derefter hugge nye skud af, hver gang de har 4-6 blade. Efter et par sæsoner er der ikke mere kraft i roden til nye skud, og så er der ro.

    Jeg erfaring med hyld er, at det er en alt eller intet-planteart. Enten er jordbund og læforhold så den trives, og så vælter arten frem alle steder, eller også er hyld umulig at få til at vokse.

    Farmer

    Sunday, July 12, 2015 at 1:22 UTC

    • Tak for rådet, Farmer. Jeg har før fjernet to mellemstore hyld ved den bøvlede metode – og ja, det er virkelig bøvlet! Jeg har også prøvet med syre, men det virkede ikke. Nu prøver jeg med round-up “stød” (hedder det ikke det?)

      Donald

      Monday, July 13, 2015 at 2:21 UTC

  4. Her har vi også hyld, der har plantet sig selv – og når man har en have, er der nok at gøre hele tiden med at holde det hele i ave🙂

    Madame

    Sunday, July 12, 2015 at 8:28 UTC

    • Ja, hvis jeg så bare havde haft tid og energi til at være igang en timestid hver dag i begyndelsen af Juni, hvor det hele eksploderer, Madame! Men jeg skal nok få has på det!

      Donald

      Monday, July 13, 2015 at 2:22 UTC


Comments are closed.