Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Stiklinger og havens ulykker

Det er en busk, som hyppigt anvendes i forhaver; som indkigs-begrænsning er den ikke særlig effektiv, men det er en smuk busk.

Den får store violette blomsterstande i Juli måned – men derefter ser den almindelige grøn ud. Måske hedder den sommerfuglebusk.

Den ser ud som om den har fået fat, - et skud vokser

Den ser ud som om den har fået fat, – et skud vokser

Desværre fik stiklingerne lov at ligge i nogle dage inden de blev plantet i potter; jeg havde ikke noget sted klar til udplantning

Desværre fik stiklingerne lov at ligge i nogle dage inden de blev plantet i potter; jeg havde ikke noget sted klar til udplantning

Et andet sted i haven har jeg to gange skrabet på barken på et ganske lille birketræ, som jeg har flyttet fra fliserne til hegnet – jeg har mange andre, som kan få lov at gro dér, men jeg lod det stå og håbede at birken danner et beskyttende lag og lukker barken omkring det – det ser ud til at den prøver. Jeg havde stukket en beskyttende gren ned foran den – men der skal jo også være en beskytter bagved.

Skadet birk er ved at danne ny bark

Skadet birk er ved at danne ny bark

Skrivefelt …

Written by Donald

Wednesday, July 8, 2015 at 12:41 UTC

Posted in Skov og have

Tagged with

8 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Håper det går godt med bjerken og stiklingene dine.
    Klem på deg🙂

    Mormor

    Wednesday, July 8, 2015 at 12:59 UTC

    • Det skal nok gå – jeg skifter bjørken ud med en ny, som gror ved terrassen og som ikke skal være dér🙂
      Klem på dig🙂

      Donald

      Thursday, July 9, 2015 at 13:39 UTC

  2. Jeg håber, dine stiklinger vokser sig store og fine, og så må du vise et billede igen. Jeg synes ikke, det ligner bladene på sommerfuglebusk🙂

    Madame

    Wednesday, July 8, 2015 at 13:57 UTC

    • @Madame: De fleste stiklinger har fat, og fordi de får lov “alene” i en potte, så går det nemmere.
      Nej jeg ved ikke hvad det er, har ledt efter billeder fra Egevej – forgæves. Finder snart ud af det!

      Donald

      Thursday, July 9, 2015 at 13:42 UTC

  3. Væk med den birk og plant den anden af de selvsåede. Sådan et sår kan gør træet svagt for vind og svamp.
    Et nyt og sundt træ vil hurtigt løbe fra en skadet svækling selv om der er et par års forskel.
    Det er ikke værd at løbe risikoen, skift den ud til foråret. Det er det bedste tidspunkt for omplantning af unge birke.

    Farmer

    Wednesday, July 8, 2015 at 14:30 UTC

    • Ja, det er mest svampen, jeg er bange for. Jeg finder et andet! Der er nok af dem.

      Donald

      Thursday, July 9, 2015 at 13:42 UTC

  4. Det bliver spændende at se hvad stiklingen udvikler sig til.

    Jørgen

    Wednesday, July 8, 2015 at 19:27 UTC

    • @Jørgen – Ja, det er spændende. Jeg tror de har fat, de fleste, men lad os nu se.

      Donald

      Thursday, July 9, 2015 at 13:43 UTC


Comments are closed.