Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Jeg vidste det – terrasse-skråninger er noget værre noget

I en gammel havebog læste jeg at meningen med en terrasse er “at skabe forbindelse mellem menneske og have” og at det er en almindelig fejl at lave en kant om terrassen, fordi så kan man ikke så let komme fra terrassen ud i haven.

Men da mit hus’ vestside ligger ud mod en lille niveauforskel, så var det nødvendigt med en lille skråning udenfor den lille vest-terrasse, som jeg anlagde for 11 år siden.

Jeg har prøvet at plante forskellige ting, og der er problemer med alle “pæne” haveplanter undtagen lavendel, merian og løvefod/duggsamler, som jo også gror vildt hvis de får lov – og selv på terrasseskråningen vokser de kun i de våde perioder. Der er for lidt vand i jorden, tror jeg. Eller også er der noget andet galt.

Nu har jeg så alligevel plantet nogle pæne fjerbuske med små rodklumper og her ses hvordan de tørster:

Nyplantede stauder - se hvor de hænger med hovedet, de små blomsterstande som udgør fjerene

Nyplantede stauder – se hvor de hænger med hovedet, de små blomsterstande som udgør fjerene

Efter en spand vand og to-en-halv time til at drikke det, retter de blomsterfjerene ud

Efter en spand vand og to-en-halv time til at drikke det, retter de blomsterfjerene ud

Skrivefelt …

Written by Donald

Saturday, July 4, 2015 at 10:01 UTC

Posted in Skov og have

Tagged with ,

13 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Studenternellikkene da?
    Fjærbusken gror som fy her. Og de får ingen pleie i det hele tatt, men det er litt fuktig der de er.
    Klem på deg🙂

    Mormor

    Saturday, July 4, 2015 at 10:03 UTC

    • OK Mormor – så når de har stået her et år eller to, så må vi håbe de kan klare sig selv! Ellers må jeg ud med vandkanden🙂
      Klem på dig🙂

      Donald

      Saturday, July 4, 2015 at 10:09 UTC

      • Er det knusktørt så er jeg redd du må til med vannkannen.

        Mormor

        Saturday, July 4, 2015 at 10:11 UTC

  2. Bare rolig – problemet med fjerbusken om nogen tid er at den nærmest lægger sig ned når der er kommet en gang kraftig regn. Men det er jo spændende at følge det tempo hvormed denne staude gror om foråret. Her er blomsterne ved at visne.

    Jørgen

    Saturday, July 4, 2015 at 17:32 UTC

    • Ja jeg skal love for at de vokser hurtigt, når vejret først er blevet lidt lunere. Jeg troede de var døde indtil ca. midten af maj, da de første blade kom op fra jordniveau, Jørgen.

      Donald

      Saturday, July 4, 2015 at 20:42 UTC

  3. Dejlige fjerbuske du har plantet! Vi har dem også her, og de står så flot netop i disse dage – bundet op, så de ikke vælter, når der kommer regn.

    Madame

    Saturday, July 4, 2015 at 17:39 UTC

  4. Dejlige fjerbuske du har plantet! Vi har dem også her, og de står så flot netop i disse dage – bundet op, så de ikke vælter, når der kommer regn.

    Madame

    Saturday, July 4, 2015 at 17:39 UTC

    • @Madame: De er flotte i disse dage, fjerbuskene. Bladene er også smukke, så jeg håber at få glæde af dem hele sommeren. På længere sigt bliver der nogle buske, Deutzia og Potentil af den hårdføre slags med lyserøde blomster.
      Jeg tror det er en god idé at binde den op, tak for rådet.

      Donald

      Saturday, July 4, 2015 at 20:45 UTC

  5. Pomerans-høgenæb! Meget nøjsom og med en fantastisk rød-orange farve, som liver op i hele haven. Nogle advarer mod den, fordi den breder sig, men jeg har den i Den Stråtækte, og jeg elsker den🙂
    https://mommer.wordpress.com/2015/06/06/det-er-den-danske-sommer/

    Ellen

    Sunday, July 5, 2015 at 7:57 UTC

    • Jamen – er det ikke den, der er begyndt at brede sig siden jeg betrådte en plæne med mange af dem – og formentlig har slæbt nogle frø med hjem. Det er en rigtig pioner-plante, som vil synes om terrasseskråningen, det kan jeg godt se, men jeg tror der er nogle mere egnede som også blomstrer frodigt: Astrantia major, daglilje (lilie! rimer på familie) og ikke mindst geranium, de ser ud til at klare sig også hvor vandmængden er mindre. Jeg har fået de idéer af en dygtig have-dame, men planteskolen har ikke planterne lige nu.

      Donald

      Sunday, July 5, 2015 at 11:31 UTC

  6. Ja de trænger til meget vand, men når det så er givet, giver de glæden tifold igen. Det er dejligt med en have at glæde sig over.

    Stegemüller

    Sunday, July 5, 2015 at 9:15 UTC

    • Ja Stegemüller, det er ligesom med stueplanter og altankasser, de giver et tilskud af livsmod!
      Jeg nyder også andres haver, jeg går (eller cykler) ofte tur for at se, hvordan haverne ser ud.

      Donald

      Sunday, July 5, 2015 at 11:33 UTC

  7. […] Det er mer som gror. Noe rosa og noe mørkere og noe som jeg har felles med Donald. […]


Comments are closed.