Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Heggen blomstrer sent i år

Det kan somme tider undre mig at jeg er så glad for de træer, som er hentet fra Svigermors have, en eg, og nogle hegg (majtræ, hæg, hækketræer). De blomstrer meget sent i år, og blomsterne er små og undselige, hvis ikke man ved hvor og hvornår man skal kigge. Men der er tusinder af dem.

Heggen blomstrer meget sent - og det er koldt og blæsende

24. Juni 2015: Heggen blomstrer meget sent – og det er koldt og blæsende

De heggetræer står som et bevis på at en have ikke behøver at være indhegnet af en formklippet hæk. Jeg bilder mig ind at folk godt kan lide at gå forbi og se de forskellige træers form. Billedet her er fra 2010 og fra modsat verdenshjørne:

De ændrer sig fra år til år - de vokser jo, træerne

3. Juni 2010: De var blevet beskåret – også de andre træer ændrer sig fra år til år – de vokser jo!

28. Juni 2015: Nu fik jeg taget et nyt billede fra samme vinkel som 2010, fra Vest - majtræets blomster anes, de er lidt visne nu

28. Juni 2015: Nu fik jeg taget et nyt billede fra samme vinkel som 2010, fra Vest – majtræets blomster anes, de er lidt visne nu

En sommeraften for 8 år siden stod jeg og så hvordan de var vokset frit og uhæmmet på en plads i solen, og så, hvordan de havde sat en hvælvet krone, der blev farvet hvid af de tusinder af små blomster. Det var et af de øjeblikke, som varede en evighed.

Træernes kroner hvælver sig mod lyset

7. Juni 2008: Træernes kroner hvælver sig mod lyset

De har givet læ og gjort deres pligt, så at sige, men fra den sommeraften begyndte de at tage for meget lys fra fodboldplænen. De måtte simpelthen holdes nede, udtyndes, fældes. De er stadig smukke, men de er i den fase, hvor de sprænger barken af sig selv.

Det er karakteristisk for Hegg (eller Cherry) at barken revner, når stammen bliver ældre; men at den ligefrem skaller af er nyt for mig

Det er karakteristisk for Hegg (eller Cherry) at barken revner, når stammen bliver ældre; men at den ligefrem skaller af er nyt for mig

Jeg behøver ikke at understrege, at jeg godt ved at Naturstyrelsen har klassificeret Cherry (Glansbladet hegg) som landskabsukrudt? Når man ser, hvor dygtig den er til at så sig selv, så kan man godt forstå, at den anses for invasiv, men den er nu ikke værre end birk og giver bedre træ. Her var det en god én at have stående som pionertræ, som læhegn, også selv om den om vinteren (uden blade) giver mindre læ end gran og fyr ville give.

Jeg skal have slebet kædesaven, og så går det løs.

Skrivefelt …

[Indlæg er tilbagedateret – undskyld! OA.]

Written by Donald

Saturday, June 27, 2015 at 23:59 UTC

Posted in Skov og have

Tagged with , ,

7 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ned med treet? Hm … Le er nå kjekt å ha🙂
    klem på deg🙂

    Mormor

    Sunday, June 28, 2015 at 9:48 UTC

    • Men jeg planter Sargent’s Apple, Mormor, den er lettere at have, den bliver ikke højere end 3 meter. På sit højeste var Heggen måske 9 meter og tog alt lyset om efteråret.

      Klem på dig🙂

      Donald

      Sunday, June 28, 2015 at 14:14 UTC

      • Så det blir ikke stående åpent altså.
        da så🙂
        Klem på deg🙂

        Mormor

        Sunday, June 28, 2015 at 14:48 UTC

  2. Glansbladet hæg er et utroligt smukt lille træ – er det virkelig landskabsukrudt? Jeg synes, det er meget sjældent, jeg ser disse træer, og de kan jo bruges til hægsnaps🙂

    Madame

    Sunday, June 28, 2015 at 12:25 UTC

    • Det er også min holdning. Den sår sig selv, og hvis den får lov, spreder den sig, men trods alt har jeg ikke haft besvær med at holde den nede, og som du siger giver bærrene smag til snaps! (Det har jeg faktisk ikke prøvet endnu).

      Donald

      Sunday, June 28, 2015 at 14:13 UTC

  3. Det er vist mange træer og buske og andre planter der har blomstret sent i år – og længe, synes jeg.

    Jørgen

    Monday, June 29, 2015 at 19:31 UTC

    • @Jørgen – Ja det er sen blomstring i år.

      Donald

      Tuesday, June 30, 2015 at 2:58 UTC


Comments are closed.