Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Gæssene fouragerer

Gæssene – desværre kan man ikke rigtig se, hvad det er for nogle – havde rigtig regnet ud at her var en frodig græsmark, hvor de ikke behøvede at frygte hverken jæger eller ræv. Men idet jeg cyklede forbi, vendte de ryggen til og da jeg tog kameraet frem, lettede de med det samme, – billederne er ikke gode, men det synes jeg situationen er.

Man siger “dum som en gås”, men der er en eller anden form for indbygget intelligens, tydning af synsindtryk og hukommelse: Dette kan være farligt, vi gør nok klogest i at lette.

Hestene går bag et hegn og er ikke farlige - men det er ham, der tager en sort tingest op af lommen!

Hestene går bag et hegn og er ikke farlige – men det er ham, der tager en sort tingest op af lommen!

Nej, det er ikke en zebra, der står på marken, men en hest med dækken, fordi det var koldt! Det var Sct.Hans dag (d.24) og det var blæsende koldt!

Jeg må da indrømme at jeg tænker at hvis jeg var far til en lille familie og der var gåsesteg i nærheden, så ville jeg skyde - hvis jeg kunne!

Jeg må da indrømme at jeg tænker at hvis jeg var far til en lille familie og der var gåsesteg i nærheden, så ville jeg skyde – hvis jeg kunne!

Skrivefelt …

Written by Donald

Thursday, June 25, 2015 at 12:55 UTC

Posted in Brok, Vejr

Tagged with , ,

9 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Mat hadde man nok fått, om man skjøt. Og det hadde man vel gjort, om man måtte.
    Fine bilder🙂
    Klem på deg🙂

    Mormor

    Thursday, June 25, 2015 at 15:49 UTC

    • Ja man havde skudt, om man havde en sulten familie og det var jagtsæson (eller før der var noget der hed fredning.)
      Men jeg husker Laura Ingalls Wilder fortæller om hvordan hendes far og de andre gik på jagt, da de flyttede ud på prærien i North Dakota, byen “De Smet”; hun fortæller hvordan fuglenes antal blev mindre, jagten blev dårligere, siger man vist.
      Klem på dig🙂

      Donald

      Thursday, June 25, 2015 at 20:10 UTC

  2. Her skal vi tæt på, de hundredevis af gæs, der flokkes på markerne, før de letter, og så snart man er væk, er de der igen.
    Jeg så dit indlæg med studenternelliker der blomstrer. Mine står i fuldt flor og har gjort de sidste 14 dage. Jeg synes det er sådan en dejlig blomst.

    Pigen fra landet

    Thursday, June 25, 2015 at 16:28 UTC

    • Er de mere modige, fordi de er mange? Eller er det en anden art gås?
      Ja, det er en dejlig blomst, og næste år skal det sættes lidt i system, ved at jeg rydder et stykke og sår dem i god tid – de er to-årige. Det er nemt nok at samle frøene – gør du det?

      Donald

      Thursday, June 25, 2015 at 20:12 UTC

      • Måske! Det er forskellige gæs, og de er ikke til at skræmme væk. På arbejdet har vi skræmmekanon, men der går kun en dag eller to, så har de vænnet sig til den og det rager dem en høstblomst.
        For mange år siden tog jeg frø og såede, og jeg tørrede blomsterne, men jeg har ikke haft studenternelliker i haven i mange år, fordi vi dengang valgte at så meget mere til med græs. Sidste forår fandt jeg en plet i haven, hvor der kunne sås lidt nye blomster, så jeg købte jeg købte et brev med frø og jeg glæder mig over dette i dag🙂

        Pigen fra landet

        Friday, June 26, 2015 at 19:18 UTC

        • OK jeg tror at der er forskellige grupper af gæs, og hvis de er vant til mennesker, så er de ikke til at skræmme væk, især ikke hvis de er mange. Men jeg ved det ikke. Links nedenunder til oplysninger om gæssene ved Utterslev Mose i København tyder på at gæs i grupper lærer ny adfærd, hvis omstændighederne er til det.

          Donald

          Saturday, June 27, 2015 at 14:40 UTC

  3. Den mørke bagkant af vingerne, og det smalle sorte bånd på halen gør, at jeg mener, at det må være grågæs. Det er nok de mest påpasselige gæs, der hurtigst stikker af: de har for mange dårlige erfaringer med mennesker.
    kanada-gæs er til gengæld ikke til at drive væk: de har været fredet i årevis, og via udsatte fugle i Helsinki, hvor borgerne har været meget tolerante, når de voksne kommer ind til byen med deres gæslinger, har de fået tæt kontakt til mennesker og ved, at de ingen fare udgør. I Danmark regnes den dog i dag til invasive arter, lige som nilgæs, og de må skydes, fra 1. September til 31. Januar.

    AagePK

    Friday, June 26, 2015 at 20:10 UTC

    • Det tror jeg du har ret i, AagePK. Somme tider begge arter gæs tilstede på marken ved VejbyVandhullet (ikke et navn man kan finde på kortet) og i så fald går begge arter væk, når jeg står og kigger på dem, faktisk også inden jeg kigger, bare jeg åbner døren, som dog er bag to rækker buske og træer.

      Men Grågæssene ved Utterslev Mose (kan Googles) er også meget stædige og ikke ret sky. Man kan dog ikke komme så tæt på at man kan fodre dem med hånden, men de går gerne 2-3 meter tæt på for at se, om man har mad med.

      Donald

      Saturday, June 27, 2015 at 14:24 UTC

      • http://www.dof.dk/om-dof/nyheder?nyhed_id=83
        mandag 18. april 2005
        I marts i år bukkede “GS” under i Utterslev Mose. “GS” var en 23 år gammel grågåsehun, der var kæreste med “9539”. Han sørgede i adskillige dage efter dødsfaldet, men nu er han ved at lægge an på “GL”

        http://www.dn.dk/Default.aspx?ID=30803
        Utterslev Mose blev anlagt som naturpark i 1939-43. Der blev gravet og renset op, og nogle sivøer blev anlagt, så fuglene kunne yngle på dem. […]

        Noget helt særligt for mosen er grågæs i stort antal. Et lille antal bliver vinteren over, men de fleste kommer tilbage fra sydligere lande i slutningen af vinteren. Så kan de høres igen og ses græssende ved mosen eller flyvende i flokke i området.

        Donald

        Saturday, June 27, 2015 at 14:24 UTC


Comments are closed.