Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Archive for June 23rd, 2015

En fireogtyvendedel af min dag

Så er det meste hevet op - Studenternellike og Lavendel får lov at stå, gran skal flyttes

Så er det meste hevet op – Studenternellike og Lavendel får lov at stå, gran skal flyttes

Jeg bruger ca. 1/24 del af min dag på at passe haven. Det løber op selvfølgelig, men det er langt fra nok til at få tingene til at se ud som jeg gerne vil have. Derfor er det hele tiden spørgsmålet, om jeg kan finde bedre løsninger, en mere effektiv måde.

Det ville være meget lettere at lægge flere sten eller fliser på kanten af terrassen. I går (22.juni) hev jeg det meste ukrudt op, og det tog tid – jeg måtte fjerne et lag tørv, som havde dannet sig over de små runde sten.

Tænk, det er 11 år siden jeg lavede denne terrasse. Kanterne skulle være bløde, fordi jeg som ung slog det ene ben på en cementkant ved Grønjordskollegiets indgangsdør, der ligger ca. 1 meter over terræn. Benet hævede til dobbelt størrelse, og jeg kunne dårligt gå.

Den er sprunget ud, den første studenternellike, som har valgt at stå på den lille terrasseskråning!

Den er sprunget ud, den første studenternellike, som har valgt at stå på den lille terrasseskråning!

Når man så har set, at folk har småsten rundt om fx. en terrasse, så tror man at man bare kan lægge sådan nogle og så kvæler de ukrudtet! men man bliver klogere. Der vokser alt muligt op. Og når man lidt sentimentalt synes at det ser da meget pænt ud – eller skal på ferie og kommer hjem til en tilgroet terrasse, så er fristelsen til at omdanne haven til en græsmark meget stor! 🙂

En anden studenternellike står ved trappen - jeg går forstigtigt udenom

En anden studenternellike står ved trappen – jeg går forstigtigt udenom

Først vil jeg prøve med et tykkere lag runde sten og strø lidt salt inden det regner. Det har hjulpet et par andre steder. Ellers bliver det mørk-dug og sten ovenpå. Derimod tør jeg ikke blande sand og cement og strø det ud her – der skal experimenteres et andet sted først.

Men jeg nyder alligevel de små overraskelser.

======================================================================

Den nye Deutzia har klaret sig efter at være hjulpet igang med lidt vand. Den har bevaret alle blomsterknopperne, som nu er sprunget ud!

Deutzia er en almindelig haveplante - mange naboer har sådan en

Deutzia er en almindelig haveplante – mange naboer har sådan en

Skrivefelt …

Written by Donald

Tuesday, June 23, 2015 at 13:12 UTC

Posted in Skov og have

Tagged with ,