Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Blomstring lige nu

Haven her skal ikke være alt for kunstig og friseret, fordi jeg har så mange andre ting, som jeg skal bruge tid på. Der er en del vilde planter og træer i haven her; Men alligevel er det morsomt at se, hvilke planter, der egner sig, og jeg købte en af de populære blomstrende buske, som er vokset fra ingenting til en overvældende smuk overdådigt blomstrende busk.

Er det en dronningebusk eller deutzia? Jeg kan ikke huske det.

Dronningebusk eller deutzia? Jeg kan ikke huske det. (Check! Dronningebusk eller Kolkwitzia amabilis)


Kæmpevalmuerne her står ved æbletræ og skvalder - men blomstrer alligevel

Kæmpevalmuerne her står ved æbletræ og skvalder – men blomstrer alligevel

Storblomstrende Storkenæb, gravet op med klump i Helsinge og plantet med det samme, vandet og heldig med godt vejr uden skarp sol

Storblomstrende Storkenæb, gravet op med klump i Helsinge og plantet med det samme, vandet og heldig med godt vejr uden skarp sol

Jeg synes ikke man kan sige at jeg har “grønne fingre”, men jeg prøver at bruge hovedet og få planter placeret, så de trives og det bliver morsomt at færdes i haven. Lige nu er den mest presserende opgave at tage fat, hvor jeg var nødt til at slippe for 14 dage siden (jeg ville ønske at man kunne sige til folk at Juni måned er jeg ikke hjemme!) : Der skal luges og beskæres over det hele, og jeg er langt, langt bagefter med denne og andre opgaver. Stress? Nej – jeg tager det med ophøjet sindsro og et smil.

Ny-købt Deutzia Weigelia, plantet ud et sted, hvor jeg var nødt til at vande - og jeg frygter at jeg også næste år vil være nødt til at vande

Ny-købt Deutzia Weigelia, plantet ud et sted, hvor jeg var nødt til at vande – og jeg frygter at jeg også næste år vil være nødt til at vande

Jeg husker fra min ungdom, at når rødtjørnen var afblomstret, så var der ikke flere blomstrende træer på de Frederiksbergske villaveje, og de fleste haver var bare grønne hele sommeren. Indendørs blomstrede Hibiscus på de hede, dovne sommerdage. En håndfuld år senere viste Charlotte mig hvordan man kan have tallerkensmækkere i en altankasse. Sidenhen opdagede jeg sommerblomstrende potentil og rosenbuske, men ingen torne i denne have!!!

Skrivefelt …

Written by Donald

Saturday, June 20, 2015 at 10:37 UTC

Posted in Skov og have

Tagged with ,

4 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Mange hager blir for “velfriserte” og det kan lett bli kjedelig.
    Det blomstrer vakkert hos deg .
    Klem på deg🙂

    Mormor

    Saturday, June 20, 2015 at 12:29 UTC

    • Ja, kunsten er at lave så lidt som muligt og få meget skønhed ud af det!

      Klem på dig🙂

      Donald

      Saturday, June 20, 2015 at 12:51 UTC

  2. jeg vil sige (som den anden mormor) at det er velgørende at se en ikke velfriseret have. Jeg er spændt på, hvordan min egen nye altan kommer til at se ud, når jeg får udført alle mine planer. Kh Marianne

    Marianne Bentzen

    Sunday, June 21, 2015 at 5:32 UTC

    • Og Naturvejlederne siger jo også at fuglene er glade for et hjørne af haven, hvor de kan gemme sig eller finde insekter mv. Der er mange flere småfugle nu end da jeg flyttede herud.

      Jeg tror den altan bliver rar at være på – de moderne altaner, nogle med læ-skærme eller endog vinduer, er som udestuer, de forlænger sommeren!🙂 kh/D

      Donald

      Sunday, June 21, 2015 at 9:09 UTC


Comments are closed.