Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Valgsted Mårum

Mårum – tidligere kendt for kildevand fra den nærliggende Gribskov – er et byområde med mange kreative mennesker og gode boliger, med kirke, forsamlingshus, købmand og tankstation og stalddørssalg mv. – små virksomheder. 801 stemmeberettigede, stemmeprocent 89 i år.

Inden jeg tog afsted, kastede jeg et blik ud ad vinduet og så at valmuerne blomstrede - den tidligere nabo troede at jeg dyrkede opium

Inden jeg tog afsted, kastede jeg et blik ud ad vinduet og så at valmuerne blomstrede – den tidligere nabo troede at jeg dyrkede opium

Jeg sendte den tidligere nabo en venlig tanke og undrede mig over, hvad det er, der gør at folk tror jeg dyrker opiumsvalmuer. Måske fordi min søn efterlod nogle bilvrag og havde svært ved at overskue hvordan man kom af med dem igen (jeg hjalp selvfølgelig) og måske troede naboen at det var mig der samlede på gamle ubrugelige biler? Eller fordi jeg var syg og ofte måtte blive hjemme? Nå pyt, afsted til valgstedet.

Opstillet og klar til expedition

Opstillet og klar til expedition

Da der manglede en klokke til indledning af valghandlingen, stillede køkkenet beredvilligt et grydelåg til rådighed!

Da der manglede en klokke til indledning af valghandlingen, stillede køkkenet beredvilligt et gryde med låg til rådighed! Perfekt sound!

Det er dejligt at tale med andre politisk engagerede fra alle mulige partier.

Skrivefelt …

Written by Donald

Friday, June 19, 2015 at 10:41 UTC

Posted in Liv

Tagged with

17 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ha en flott dag🙂
    Klem på deg🙂

    Mormor

    Friday, June 19, 2015 at 12:02 UTC

  2. Ja, det er fint nok at tale med folk fra alle mulige partier: men nu var det jo de umulige partier, der vandt….
    Og jeg ville da gerne have haft et billede af manden med grydelåget, jeg kan ikke se noget deraf på de medsendte. Jeg har de sidste par år nægtet at stemme på det mig anviste stemmested i Ommel: de glemte ideligen at sætte flaget! “Jamen, er det ikke en festdag her i byen, når der er valg?” var min evige indledningsreplik, når jeg blev bedt velkommen. Så fik de jo travlt med at sætte flaget, og minerne, i de rette folder.🙂

    AagePK

    Friday, June 19, 2015 at 12:21 UTC

    • @AagePK:
      Vi havde desværre ikke nogen flagstang i Mårum – vi måtte nøjes med at tænke på Annisse, Vejby og Helsinge mv. Jeg mener at ethvert parti har sine styrker og sine tosser. Det farligste er hvis vi ikke siger fra overfor DET umulige men i stedet siger fra overfor DE umulige.

      Således kan sprog forklare grader af utryghed for os, og forhåbentlig forhindre at vi bliver utrygge og nedtrykte. Angående at være nedtrykket:

      Det nederste billede viser bordet hvor han satte gryde/grydelåg. Jeg ville optage det i video, men af en eller anden grund fik jeg ikke trykket rigtigt på optage-knappen.

      Donald

      Friday, June 19, 2015 at 14:05 UTC

      • Det aller-aller-smarteste for rød stue, i nuværende situation, ville være at pege på Thulle-Dalle som kgl.undersøger: han repræsenterer jo det næststørste parti. Så ville DF da langt om længe blive nødt til at tage ansvar for deres gerninger. Indtil nu er de jo blot rendt fra det hele, inklusive dagpengereformen.
        Men intet flag, hvad går der da af folk nu om stunder? En bekendt, der selv har været tilforordnet, kunne fra Odense fortælle, at der ikke var numre på valgbordene: stort kaos. Valgkort blev bare smidt i en dynge, indtil hun viste dem, hvordan kartotekskassen virkede samlende på rodet.
        Ak ja.

        AagePK

        Friday, June 19, 2015 at 16:12 UTC

        • @AagePK: Vi havde dog nummer på valgbordet og fik mange smil da vi sagde “Vær’go’, gå til valgbord nr. 1!”

          Jeg kunne ikke dy mig for en anden gang at sige “Begynd til venstre!” Mere normalt var det – skønt totalt meningsløst for den uindviede – at sige “Begynd hos murermesteren!” – han tog det ikke ilde op, den brave murermester, som fortalte mangen en god historie om hvordan advokater og svindlere svindler med regninger og aftaler om byggeprojekter.

          Donald

          Friday, June 19, 2015 at 18:06 UTC

          • Så du for øvrigt, at Tom Behnke også trak sig fra sit kandidatur, af samme årsag som Vesselboe? Det har åbenbart været hårdt ved folks integritet at skulle støtte topkandidaten i blå blok.

            AagePK

            Friday, June 19, 2015 at 20:25 UTC

            • Ifølge Rigsrevisionen har Tom Behnke, som formand for Rådet for Sikker Trafik, givet direktør Anders Rosbo en lønstigning på 27 procent fra 2007 til 2011. Og det uden at informere rådets forretningsudvalg eller Justitsministeriet, som vedtægterne ellers foreskriver.

              DR.dk om udtræden af FT:Tom Behnke
              Efter mere end 20 år i Folketinget indstiller de Konservatives Tom Behnke den politiske karriere på Christiansborg.
              – Jeg kan mærke, at det nu er tid til at give stafetten videre til nye, friske kræfter, sagde Tom Behnke i oktober 2014.

              Jeg kan ikke finde begrundelsen.

              Det kræver også tålmodighed at finde Vesselboes begrundelse:

              Over for Jyllands-Posten begrundede han den gang beslutningen med et ønske om at tilbringe mere tid samme med sine børn og sin familie. Han understregede dog, at hans farvel til Folketinget ikke nødvendigvis var et farvel til dansk politik for altid.

              Politiko.dk: 14 år på godt og ondt […] Ondt, fordi tiden efter mest af alt har handlet om »magten for magtens skyld«. Derfor skal kræfterne fremover bruges på en ny tænketank.

              Donald

              Friday, June 19, 2015 at 20:40 UTC

            • Hov, der var 3 meget kontante exempler i Vesselbo (med kun 2 ‘e’er) artiklen i politiko.dk — bl.a. dette:

              Han fortsætter og udpeger den borgerlige parole om, at det ikke kan betale sig at arbejde som et andet eksempel. For i den ligning glemmer Venstres ledelse at fortælle, at arbejdsløsheden også skyldes mangel på job, understreger Vesselbo. Og asyldebatten – heller ikke her holder Venstre sig til fakta, lyder et tredje eksempel.

              Donald

              Friday, June 19, 2015 at 20:47 UTC

            • Han meddelte jo allerede sidste år, Tom altså, at han ville træde ud ved næste valg. Han havde været alvorligt syg. Men her for nyligt fortalte han så på tv, at han havde været noget desillusioneret de sidste par år.
              Han er jo ligesom broderen Kim en af de hårde nysere fra Fremskridtspartiet; hans groveste udtalelse var den om at sende somalierne hjem, evt med faldskærm.😦

              AagePK

              Friday, June 19, 2015 at 22:36 UTC

  3. Jeg måtte ud og trøste mig med nogle valmuer i grøftekanten efter resultatet af valget 🙂

    Madame

    Friday, June 19, 2015 at 14:10 UTC

    • Den er da også flot, den grøftekant på http://huskebloggen.blogspot.com/2015/06/glden-ved-grftekanter.html
      Tænk engang, selv om jeg heller ikke stemte på vindersiden af valget ser jeg mange positive muligheder og håber på at det demokratisk-parlamentariske system kan tåle at der er “forvirring” blandt politikerne vedrørende hvordan man nu skal klare arbejdet. Det vigtigste er at uenigheder bliver luftet og at fejl rettes. Jeg er mest ked af at Eivind Vesselboe ikke stillede op, ikke er med i Venstre længere.

      Nej jeg prøver ikke at bagatellisere problemerne, men håber at politikerne ved at arbejde sig igennem sagerne får et mere nuanceret syn på, hvad der skal rettes, og hvad der skal gøres. Og så håber jeg at Løkke ikke går alt for langt i retning af at straffe flygtninge.

      Donald

      Friday, June 19, 2015 at 14:20 UTC

  4. Også her, er der næsten altid rigtigt mange at falde i snak med, også selvom vi ikke er dem der hjælper på valgstedet. Her kom der noget i vejen, så det blev noget senere end sædvanligt, at vi gik ned og satte vor kryds. Vi plejer at stå i kø langt langt udenfor huset, men i aftes var der affolket, så vi stod vi som nr. 3 og 4 ved valgbordet og fik hurtigt udleveret stemmesedlen, og fik gjort vor borgerpligt..

    Pigen fra landet

    Friday, June 19, 2015 at 19:12 UTC

    • Folk kommer jo i bølger – så derfor kan man også være heldig i myldretiden at komme når der kun er 2-3 i valglokalet🙂

      Donald

      Friday, June 19, 2015 at 20:42 UTC

  5. Hvad jeg stemte på, ja det er en hemmelighed, men trods mit valg kan jeg ikke forene mig med Jeres kommentarer omkring DF, for dette parti sagde forud ikke at ville vælge andet end, at man ønskede Løkke som statsminister, altså citeret blå blok. Partiet nævnte tilmed, at det ikke havde ønsker om at regeringsposter…
    I to plus pressen havde efter valget pokkers travlt med at hakke DF for atter ikke at ville tage ansvar; mig bekendt havde de taget sligt, også under Helle’s, men til vælgerne sagde de altså ovennævnte nok en gang! Hvis og ifald deres store score havde udløst, at DF havde krævet ministerposter og jeg skal komme efter dig, hvad havde pressen da skrevet, jo: Man har en mening, til man får en anden stemmemæssigt, så nu kræver partiet pludselig en del ministerposter…
    Og jeg, en ældre, tidligere journalist plus fotograf, hvad oplevede jeg tilbage i slutningen af 1980’erne i en provinsby – svinestreger fra Anker Jørgensens besøg – så, hvordan en “fejlfarvet” på tilhørerækkerne fik besked, og da så spørgsmål blev frigivet, kom han med rette…. ha, alt sad jeg og så. Øvrige journalister sad ved bordet, der var “doneret” dem, og de drak øl samt røg i den grad!.Jeg scorede kassen, faktisk som gu’ ved hvor mange gange ekstra senere. Very funni…

    anjoe

    Sunday, June 28, 2015 at 15:38 UTC

  6. og så skal I have nok en sjovert, nemlig at på seneste valgdag, da oplevede Rimkogeren og jeg en fyr, der stod i samme, lange kø, som mig og Bo, “kasse 1”. Han vadede 12 personer frem, meldte ved mig, Bo og fyren bag, om ikke vi ville lade ham komme først i køen, da han led af diskosprolaps, som bare var yt. Bagfyr samt min Bo sagde OK. og jeg måtte stå med al min dårligdom efter indlæggelse på N.F.Sygehus.

    Fyren gjorde alt godt, så efter at have stemt, da forsvandt han🙂
    Men Bo og jeg kørte til vores købmandsbutik på tilbagevejen, og hvad skete da, han var slet ikke påvirket eller hvad det skal hedde, næh, bare en lorterender, fortalte købmanden om skide personager, de kan intet, er bare røvrendere osv. Bagefter stod han ude på parkeringspladsen, og da jeg havde måttet gå fra butikken tidligere, så jeg jo fyren bare stå og hygge sig med gutter, problemløst, røg og hyggetalte.

    .

    anjoe

    Sunday, June 28, 2015 at 16:19 UTC

    • Gad vide, hvad vi havde gjort hvis der havde været ballademagere ved vores lille valgsted. Vi havde jo ingen muskelmænd eller dørmand! Jeg føler mig heldig efter sådan en historie, anjoe🙂

      Donald

      Sunday, June 28, 2015 at 18:54 UTC


Comments are closed.