Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Ikke storkenæb, denneher

Dagens opgave.

Jeg har ikke været særlig grundig endnu med rydning af et par steder i haven, hvor det vil være opportunt med bunddække, evt. græs. I første omgang var der dog lavthængende grene og jeg forsøgte med løvefod, om den kunne få fat og danne et bunddække. Den fik konkurrence af lancetbladet vejbred og noget, som jeg troede var storkenæb. Her er billeder af den.

Det kræver noget at tolke billederne, – men senere skal jeg prøve at lave nogle bedre.

Jeg tror ikke det er storkenæb - heller ikke vild storkenæb - blomsterne plejer at være ovre i det rødlige

Jeg tror ikke det er storkenæb – heller ikke vild storkenæb – blomsterne plejer at være ovre i det rødlige

Blomsterne er meget små

Blomsterne er meget små

Her ses mere af de grønne blade

Her ses mere af de grønne blade

Frugten er speciel - jeg har prøvet at søge med Google, men har endnu ikke fundet ud af hvad det er.

Frugten er speciel – jeg har prøvet at søge med Google, men har endnu ikke fundet ud af hvad det er.

Planterne (der er to – tre stykker) står under en bjergfyr et meget tørt sted – jeg har vandet i begrænset omfang, da jeg lugede nødtørftigt.

Skrivefelt …

Written by Donald

Thursday, June 18, 2015 at 7:07 UTC

Posted in Skov og have

Tagged with

6 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Efter plantestedet må vi jo så udelade vandpeberrod🙂 !
    Og så lang, som den er, er det nok heller ikke en krybende potentil🙂 !
    Vi skal nok se på ranunklerne: hvis du holder fingeren hen til den, og den snapper efter dig, er det en bidende ranunkel; men med alle de hår kunne jeg lokkes til at mene, at det er Ranunculus lanogunosus, Uldhåret ranunkel, af lano: uld. Problemet er, at den er ret sjælden, ses især i Østjylland, syd for Kalø.
    Lugter den af nellike, når du gnider blad og stængel? Så kan det være en Feber-nellikerod. De tydelige grønne bægerblade kunne også tyde derhenad. Så kan du spare mange penge: den tørrede rod kan erstatte nelliker, og saften kan dryppes i hule tænder, så tager eugenolen deri tandpinen.

    AagePK

    Thursday, June 18, 2015 at 9:05 UTC

    • @AagePK! Nu er jeg hjemme efter en lang valgdag, og øm og træt, men forhåbentlig er jeg så frisk i morgen, at der kan blive tid til research og lugning! Takker for rådene og følger op på det!

      Donald

      Thursday, June 18, 2015 at 20:46 UTC

      • Fandt du ud af noget?

        AagePK

        Saturday, June 20, 2015 at 14:31 UTC

      • Ikke endnu – der var overgroet flere steder og nogle nyplantede stauder måtte hjælpes – jeg vender tilbage!

        Donald

        Saturday, June 20, 2015 at 17:04 UTC

  2. Søt er den uansett🙂
    Klem på deg🙂

    Mormor

    Thursday, June 18, 2015 at 14:57 UTC

    • Billederne er måske søde, Mormor, men den er ikke så køn i helhed på stedet, fordi der ikke er luget ordentligt og fordi den har lange tynde stængler. Men vi finder ud af noget!
      Jeg skal prøve at plante noget “singrønt” dér.🙂
      Klem på dig🙂

      Donald

      Thursday, June 18, 2015 at 20:47 UTC


Comments are closed.