Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

En stædig hibiscus

Mens jeg gør klar til at tage tidligt afsted i morgen finder jeg ud af at Hibiscus’en på plantehospitalet har blomstret.

Her ses den for 3 uger siden, da den var ompottet. Den fik en ny større potte, ny jord omkring den gamle (lille) jordklump. Den fik lov at stå udenfor. Den havde tabt de fleste af bladene og fortsatte med at tabe resten.

22.Maj tabte den alle bladene og jeg satte den udenfor på nordvæggen i håb om at den droslede ned -

22.Maj tabte den alle bladene og jeg satte den udenfor på nordvæggen i håb om at den droslede ned –

Jeg opdagede at den, efter at have tabt alle bladene, satte nye knopper, og jeg klippede den forsigtigt ned, de døde grene klippede jeg helt af, og de lange grene blev kortet, så den ikke bliver for ranglet.

Jeg husker fra min barndom, at min mor klippede hibiscus ned og satte dem i et skab, så skød den igen og kom ind i stuen og voksede og blomstrede.

Men der er små knopper på nogle af grenene

Men der er små knopper på nogle af grenene

Efter noget tid, da de sidste blade var faldet af, klippede jeg den ned og satte den ind i “plantehospitalet”, bryggerset.

Klippet ned - et par uger efter blomstrer den

Klippet ned – et par uger efter blomstrer den

Somme tider opdager lægerne, at vores menneskekrop også er bedre til at hele sig selv end vi hidtil troede. Vær optimistisk😉

Skrivefelt …

Written by Donald

Wednesday, June 17, 2015 at 6:06 UTC

Posted in Stueplanter

Tagged with ,

10 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Prøver å være, stort sett går det fint.
    Deilig at blomsten kom seg🙂
    Klem på deg🙂

    Mormor

    Wednesday, June 17, 2015 at 6:30 UTC

    • Det er godt at prøve at være positiv. Det er også sandt at vi alle har et begrænset åremål, det er muligt at man kan komme til at se selv begrænsningerne som noget positivt. Men der er også ulykkelige smerter. Det ved jeg jo godt.

      At se de positive ting udenfor mig selv hjælper mig til at bevare optimismen.

      Klem på dig🙂

      Donald

      Wednesday, June 17, 2015 at 6:55 UTC

  2. Gå til planterne og bliv vis😉

    Rasmine

    Wednesday, June 17, 2015 at 10:12 UTC

    • Ja, hvad kommer først, visdommen eller bondekulturen?🙂 Tak for kommentaren🙂

      Donald

      Wednesday, June 17, 2015 at 12:49 UTC

      • Det må være sådan, at planterne fra begyndelsen havde deres indbyggede visdom, som blev begyndelsen til bondekulturen, som byggede videre på den og begyndte at lære nogle planter et par ting, men den visdom, som du har uddraget den sejlivede plantes reaktioner, kan næppe have noget med bondekulturen at gøre …

        Rasmine

        Wednesday, June 17, 2015 at 13:29 UTC

        • Naaa … Man ved aldrig, Rasmine …🙂

          Donald

          Wednesday, June 17, 2015 at 15:18 UTC

          • Generelt har du ganske ret🙂

            Rasmine

            Wednesday, June 17, 2015 at 15:46 UTC

            • @Rasmine! Jamen – det har du også!🙂
              Planterne var der længe før bønderne🙂

              Donald

              Wednesday, June 17, 2015 at 17:48 UTC

  3. Det var vel nok flot, at planten klarede sig – sikke en dejlig historie🙂

    Madame

    Thursday, June 18, 2015 at 6:00 UTC

    • @Madame: Ja, jeg prøvede jo at hjælpe den, fordi jeg husker hvordan min barndoms stueplanter fik en hvileperiode – jeg kan huske min mors bekymrede tone, når hun konstaterede at den tabte alle bladene!🙂 og hvordan hun fandt ud af at de faktisk har brug for en hvileperiode, måske er det en vinter-periode, de har brug for. Når jeg får nogle minutters overskud vil jeg slå op om dyrkning af Hibiscus!🙂

      Donald

      Thursday, June 18, 2015 at 20:27 UTC


Comments are closed.