Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Archive for June 14th, 2015

Rapsodi – Reprise

Forleden (Onsdag d.10. Juni) kom jeg forbi igen og havde god tid til at kigge lidt mere på den mark vinterraps, som sidste efterår fascinerede mig ved at blomstre gul – ikke selve rapsen, men agersennep, en uønsket, men meget uskadelig invasion. Nu er der ikke noget tilbage af agersennep, og de planter, der var hæmmet af den, er oppe og blomstrer. Men derimod er der en anden skade – formentlig en sprøjteskade.

Mange af mine bymenneske-bekendte synes det er lidt sært, at jeg interesserer mig så meget for planteavl, markernes tilstand, men det hænger jo sammen med en kærlighed til … tadaaa … mad! 🙂

Først og fremmest er det vigtigt at vise at planteavl ikke er så selvfølgeligt, som vi bymennesker måske er vænnet til at tro, siden man i 1900-tallet begyndte kunstgødning, motorisering og sprøjtning i stor stil.

Men desuden er det interessant at se, hvordan planterne klarer sig trods skader. De steder, hvor der var meget agersennep, er kommet med nu, blomstrer og danner større og større skud. En særlig vanskelig opgave, fotomæssigt, er det at vise de planter, som (af sprøjteskade) er blevet rødlige. De sætter sideskud, og nederste billedserie prøver at vise, hvordan. Men at se skuddene helt ned til jorden er umuligt, – det kunne jeg simpelthen ikke få med i et fotoskud.

Overblik over det dejlige landskab

Overblik over det dejlige landskab Onsdag d.10 Juni

Her ses sprøjteskade og længere stadig blomstrende

Her ses sprøjteskade og stadig blomstrende

De steder, hvor der var rigelig med agersennep, er planterne nu gået i gang med at blomstre.

Skrivefelt …

Written by Donald

Sunday, June 14, 2015 at 7:30 UTC

Posted in Mark

Tagged with ,