Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

AnneMarie skib fra Roskilde Fjord

Man siger “hun” om skibe, ikke sandt? – Dette indlæg er egentlig bare en nydelse af det spil og den slæde, som flyttede rundt på bådene på bedding på værftet i Hundested Havn – et værft, som tydeligvis har travlere dage end den tirsdag, vi var på “Røgeristen”. Den ene af hunnerne er Rota H47, den anden er Anne Marie, den tredie nåede jeg ikke at se nærmere.

Skinneanlægget med en slæde, som kan flytte de tunge piger fra optræk til bedding

Skinneanlægget med en slæde, som kan flytte de tunge piger fra optræk til bedding

De fik mig til at tænke på strandede hvaler, skibene, som er så lette på vandet og rejser langt uden besvær, men som på land skal støttes med krykker og gangstativer

De fik mig til at tænke på strandede hvaler, skibene, som er så lette på vandet og rejser langt uden besvær, men som på land skal støttes med krykker og gangstativer og – nej ikke noget om at der skal bestiges …

Rota-H47, billede taget af D.Axel

Rota H47 fra 1939 har – havde – en Hundestedmotor, som nu er ved at blive renoveret af bl.a. en pensioneret værkfører fra fabrikken Hundested-Motor

Jeg husker endnu en – nej flere stille, stille sommermorgener i Asserbo ca. 1972, hvor jeg kunne høre fiskekuttere, som var mindst 2 kilometer væk, TOC-TOC-TOC, kun trumfet af toget fra Frederiksværk hver time. (Måske er denne lyd-video mere karakteristisk for glødehovedemotorer til skibsbrug: Youtube MOVsolstrand_1.mp4.)

Skrivefelt …

Written by Donald

Saturday, June 13, 2015 at 1:01 UTC

Posted in Foto, Tidsmaskinen

Tagged with , ,

10 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Det er tydeligt at se skibene ikke er i deres rette element, men det er fint der passes på dem. Skibe med rollator! Fin lyd.

    Jørgen

    Saturday, June 13, 2015 at 5:13 UTC

    • De søger frivillige, og man behøver ikke at have særlig uddannelse eller erfaring. Det tror jeg at der er mange mennesker, som vil blive glade for – det er bedre end at gå hjemme og føle sig ensom. Jeg overvejede et kort øjeblik at tilbyde min hjælp med sandpapir, men opgav hurtigt fordi jeg skal lave haveomlægning, og blade og artikler. Og som om det ikke er nok er jeg nødt til at tænke på gulv-renovation (incl. flytning af skabe og reoler!!!)

      Donald

      Saturday, June 13, 2015 at 8:39 UTC

  2. Man blir rett så nostalgisk. Jeg liker at gamle skip blir renovert og så håper jeg Rota H47 får et vakkert kvinnenavn. som står til skipet.
    Klem på deg🙂

    Mormor

    Saturday, June 13, 2015 at 5:54 UTC

    • Jamen Mormor, Rota ER et godt kvindenavn, et af de ældste i Nord, og meget brugt som skibsnavn i Danmark. Hun er en af valkyrierne, nævnt i Gylfaginning. Det kan du læse om i Heimskringla.no, som er et fint opslagsværk på nettet om norrøne sagaer. Rota er også nævnt i Esaias Tegnérs “Frithiolfs Saga, hvor det hedder om dronningen “Hälften Freja, hälften Rota, skonnare en båda två.” Nogle betegner hende som den nordiske udgave af Diana.
      Skibe regnes traditionelt af kvindekøn: de er dyre i drift, skal hele tiden males, og kan være svære at styre.
      Krigsskibe hedder også manovar, efter det engelske Man-of-War, hvilket antyder, at de undtagelsesvis er af hankøn: de er også noget mere tilbageholdne i farvevalget, desværre er de også noget indskrænkede i deres brugsværdi……….. 😉

      AagePK

      Saturday, June 13, 2015 at 8:37 UTC

      • Det var godt du kom på banen, AagePK, jeg var lige ved at opgive at opklare Rota.
        Ja, jeg er nu ikke sikker på at man på engelsk omtaler krigsskibe som hankøn – selv skibe som er opkaldt efter hanner skifter køn, således destroyeren Cassin: She was the second ship named for Stephen Cassin, an officer in the United States Navy.
        https://en.wikipedia.org/wiki/USS_Cassin_%28DD-372%29

        Donald

        Saturday, June 13, 2015 at 8:46 UTC

        • Takk Aage, jeg visste ikke at Rota var et gammelt kvinnenavn, selv om jeg har lest mye rart i mitt liv. Nå ga du meg nytt lesestoff. Takk og takk.
          Kjekt med noen som vet.
          Klem til deg og Donald, klem på deg🙂

          Mormor

          Saturday, June 13, 2015 at 9:55 UTC

          • Kan man blive mere glad, end når man kan lære kvinder om ——kvinder?🙂
            I dag har den danske flåde et patruljefartøj af navnet Rota, dets våbenskjold er blåt med en gylden valkyriehjelm. Før dette havde vi et andet bevogtningsfartøj af samme navn, frem til 29 August 1943 en u-båd med dette navn: besætningen sænkede selv skibet, for ikke at levere det til tyskerne. Og Bertel Thorvaldsen blev sejlet hjem, med den sidste del af hans store samling af statuer, på fregatten Rota. Så hun har været afholdt, valkyrien: hun var sammen med 2 andre ansvarlige overfor Odin om at udpege de rigtige kæmper, der skulle dø for at komme til Valhalla.

            AagePK

            Saturday, June 13, 2015 at 10:58 UTC

            • @ Aage Takk skal du ha for ytterligere opplysninger.
              Jeg har bokmerket et par steder og så skal jeg fryde meg over ny lesing. Senere .)

              Mormor

              Saturday, June 13, 2015 at 11:31 UTC

  3. Det er da en festlig række kommentarer, der kom ud af det!🙂
    Mange tak og mange klem!🙂

    Donald

    Saturday, June 13, 2015 at 15:03 UTC

  4. D et er dejligt og meget underholdende at læse disse gode kommentarer til dine gode tekster. Kh Marianne

    marianne bentzen

    Sunday, June 14, 2015 at 17:35 UTC


Comments are closed.