Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Omplantning eller formering ved stikling af yucca

Med vanlig time-warp/tidshop er billederne gået tilbage til 27. maj, omplanting af de to stueplanter, som har fulgt mig i snart 30 år. Denne Yucca fik jeg af min ex-(Charlotte) da jeg flyttede hertil.

Dette er ikke en vejledning for experter, men blot mine optegnelser om hvordan jeg plejer at gøre.

Måske fordi den og philodendron kan tåle at stå uden vand – ligefrem kan lide at stå uden vand i kortere perioder, når der ikke er for meget sol og varme, – er det lykkedes mig at holde liv i dem i så mange år. Jeg har også prøvet med andre planter, men på et eller andet tidspuntk får de svamp eller der sker noget, så de dør.

Det var på høje tid at omplante, men da jeg er nødt til at gøre det udenfor (for ikke at grise hele køkkenet til) måtte jeg lægge den bag en busk med nogenlunde læ

Det var på høje tid at omplante, men da jeg er nødt til at gøre det udenfor (for ikke at grise hele køkkenet til) måtte jeg lægge den bag en busk med nogenlunde læ

Toppen klippes af et passende sted, hvor der er grøn stængel - der er et blad i toppen som er ved at folde sig ud

Toppen klippes af et passende sted, hvor der er grøn stængel – der er et blad i toppen som er ved at folde sig ud

Man kunne sagtens forestille sig, at jeg blot havde taget rodklumpen op og sat den i en større potte, så ville den kunne holde balancen og vokse op til 2 meter, måske forgrene sig. Men det passer bedre at planterne i stuen ikke er for store, så den må nøjes med en mellemstor potte, som toppen skal sættes i.

Småsten i bunden, fra grusbunken til fliselægning

Småsten i bunden, fra grusbunken til fliselægning

De nederste blade klippes af, der skal være så meget stængel i jorden som muligt.

Allerede 4 min. efter at toppen var klippet af, stod den i fugtig tørvejord

Allerede 4 min. efter at toppen var klippet af, stod den i fugtig tørvejord (det er vigtigt at det går hurtigt)

Da balancen mellem top og stængel-under-jord egentlig skal være 3:1 er der alt for lidt stængel under jord, og for at hjælpe den står den derfor på det bedste plantested i huset, nemlig i det lille bryggers - ikke særlig kønt, men køligt det meste af dagen og uden sol

Da balancen mellem top og stængel-under-jord egentlig skal være 3:1 er der alt for lidt stængel under jord, og for at hjælpe den står den derfor på det bedste plantested i huset, nemlig i det lille bryggers – ikke særlig kønt, men køligt det meste af dagen og uden sol

Efter at toppen er sat i potte er det tid at se hvordan rødderne havde det:

For at se om den gamle rodklump havde sygdom, skar jeg den fri af potten. At den har vokset sig så fast i potten at en kniv var nødvendig, tyder på at det var en god idé at omplante nu

For at se om den gamle rodklump havde sygdom, skar jeg den fri af potten. At den har vokset sig så fast i potten at en kniv var nødvendig, tyder på at det var en god idé at omplante nu

Skrivefelt …

Written by Donald

Wednesday, June 10, 2015 at 8:41 UTC

Posted in Stueplanter

Tagged with

6 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Så bra gjort. Jeg tror kanskje jeg må plate om min også. Men jeg venter litt til.
    Klem på deg🙂

    Mormor

    Wednesday, June 10, 2015 at 9:30 UTC

    • Takk Mormor! Ja, og den ser ud til at have det god, nu, 13 dage efter.
      Klem på dig🙂

      Donald

      Wednesday, June 10, 2015 at 14:16 UTC

  2. Det er sørme spændende hvordan det vil gå din yuccapalme, men det du har lavet ser jo særdeles seriøst ud, så det skal nok gå. Held og lykke.

    Stegemüller

    Wednesday, June 10, 2015 at 16:20 UTC

    • Jeg er ret sikker på, at den overlever, Stegemüller. Problemet er, om den kommer hurtigt nok igang med at optage vand og det tror jeg den gør, når den står forholdsvis køligt og uden direkte sol – men desværre blev der meget varmt i bryggerset i dag, og det kan betyde at spidserne af bladene – også de nye – visner. Så må man klippe dem til, så det ser pænt ud, det kan man godt uden at det skader planten.

      Donald

      Wednesday, June 10, 2015 at 20:16 UTC

  3. Man kan ikke være i tvivl om, at du har grønne fingre!

    Jørgen

    Wednesday, June 10, 2015 at 18:17 UTC

    • Tusind tak, Jørgen – det er den bedste kompliment, man kan give mig🙂

      Donald

      Wednesday, June 10, 2015 at 20:17 UTC


Comments are closed.