Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Grokraft eller vegetationens adræthed

Man kunne jo have slået op via Google og ledt efter bunddækkende stauder og lignende, men der er slet ikke tid nok i disse uger (endda selv om jeg har meldt afbud til højre og venstre!) Google viser fx.:

Imponerende - men kan de også kvæle Skvalder?

Imponerende – men kan de også kvæle Skvalder?

Foto-mæssigt: Det kunne tyde på at kameraet automatisk er slået over i “grøn modus” fordi de sidste tre billeder ser temmelig kunstig-grønne ud. Det kan man undgå ved at gå i landskabs-modus, men så er der en række andre ting, man må undvære.

Skrivefelt …

Written by Donald

Sunday, June 7, 2015 at 7:17 UTC

10 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Det var da gudsjammerlig hvor mye skvallerkål det var kommet. Den er vond å bli kvitt. Et stedlete jeg at man kan kutte det grønne, stadig, etter hvert dør den ut. Verdt et forsøk? For om det ligger en bitteliten rotbit igjen kommer den fort tilbake, om man trekker eller spar den opp.
    Klem på deg🙂

    Mormor

    Sunday, June 7, 2015 at 7:34 UTC

    • Det har jeg gjort før, Mormor – og det virker fint. Det går forholdsvis hurtigt.
      Derimod er snerle eller ærteblomst være meget mere stædig! Det har vores TV-mand Søren Ryge engang forklaret, bare den får et enkelt blad op over jorden, så har Snerlen overskud nok af de stoffer, som fotosyntesen danner, og rødderne vokser videre i fred og ro 50 cm – eller mere – under overfladen! Det er en plante, som vil overleve alle katastrofer!

      Klem på dig🙂

      Donald

      Sunday, June 7, 2015 at 7:47 UTC

  2. Ak, ja, en evig kamp mod ukrudt for at få krudt til at gro.

    Jørgen

    Sunday, June 7, 2015 at 8:26 UTC

    • @Jørgen: Jeg har erfaring med to slags bunddække, som “kan selv”: Løvefod eller “dugg-samler” (svensk navn, som er meget relevant fordi man kan se duggen i store dråber på bladene) og tilsvarende halv-vild storkenæb. Desuden skulle Astrantia Major og Dag-lilier være gode til at kvæle Skvalder mv. – og der er sikkert et par stykker til, den man kalder “havearkitektens trøst” kan næsten selv – vinca, singrøn.
      Jeg opdagede at jeg tidligere har fundet en liste over gode, bunddækkende stauder mv. og deri står netop både løvefod og storkenæb – og singrøn.

      https://dax2.wordpress.com/2014/02/24/research-pa-websider-bunddaekkende-planter/

      Donald

      Sunday, June 7, 2015 at 8:53 UTC

  3. Man kan bruge umådelig meget tid på at holde ukrudtet i ave i øjeblikket – men det er god motion🙂

    Madame

    Sunday, June 7, 2015 at 17:02 UTC

    • @Madame Ja! Det er god motion – det her med rydning af et område er også god undervisning i hvad vore forfædre har måttet gøre for at rydde et stykke jord. Dengang kunne man jo ikke rydde stubbe (og slet ikke “stubfræse”) – man havde håndværktøj af dårligt jern. Jeg kan forestille mig hvordan man har ryddet tjørnekrat og anden underskov og derved fået små pletter, som kunne dyrkes, og efter 10-50 år rådnede træstubbene og næste generation fik en lidt renere og pænere mark. Gad vide om gravhøjene, som jo er lavet med kurve og træspader, fortæller lidt om stoltheden over at kunne dyrke jorden🙂

      Donald

      Monday, June 8, 2015 at 9:15 UTC

  4. Åh hvor har du dog en skøn have. Det må være så skønt at gå derude og få jord under neglene. Jeg elsker at bo i byen og jeg elsker min lejlighed, men jeg kunne altså godt bruge en have.

    Stegemüller

    Sunday, June 7, 2015 at 17:04 UTC

    • Ja Stegemüller, det hjælper at få at vide at det er en skøn have. Den er jo opstået fordi jeg gerne vil have en have, som ikke er for friseret, med noget, som giver læ og med nogle af de lokale arter – og med blomstrende æbletræer og nu også stærke, selv-lugende stauder!🙂 Somme tider tænker jeg at det måske er lidt skørt, – at jeg er lidt sær – for når jeg ser på de andre haver er de fleste meget friserede. Men så er det rart at andre kan se ideen med mine forsøg.

      Noget af det lykkes, noget går ikke så godt. Når det nu er sommer så må vi kunne finde en dag at lave et lille blogtræf her – så kan du se at billederne somme tider forskønner virkeligheden temmelig meget🙂

      Donald

      Monday, June 8, 2015 at 14:31 UTC


Comments are closed.