Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Papmor-blomster

Jeg mente selvfølgelig Stedmoder-blomster. Stedmoderblomster er aldrig lykkedes for mig før.

De krukkede har det bedre end de, der er plantet ud

De krukkede har det bedre end de, der er i fri dressur

Her ses forskellen mellem de krukkede og de der er sluppet ud

Her ses forskellen mellem de krukkede og de der er sluppet ud

Skrivefelt …

Written by Donald

Sunday, May 24, 2015 at 10:52 UTC

Posted in Skov og have

Tagged with

12 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Bedre jord kanskje?
    Klem på deg🙂

    Mormor

    Sunday, May 24, 2015 at 11:32 UTC

    • Nej, det tror jeg ikke er grunde, Mormor – jeg har ikke gødet hverken potten eller havejorden. Skulle det mon være nødvendigt her? Jeg tror det ikke. Jeg tror det er lyset, og derfor har jeg lagt et extra billede på, så du kan se.

      Det var egentlig blot et tidsbillede, eftersom jeg har haft så meget andet at lave. Næste indlæg bør være en opfølgning på Connie Oschlags historie.

      Klem på dig🙂

      Donald

      Sunday, May 24, 2015 at 17:59 UTC

  2. Hvor bliver der fint i din have Donald!

    Stegemüller

    Sunday, May 24, 2015 at 13:49 UTC

    • Tak Stegemüller – efter at du skrev det, tænkte jeg at jeg hellere må tage nogle helhedsbilleder – kommer snart! Jeg vil sige på den måde at lige nu ser alting smukt ud, ligesom når sneen nådigt lægger julepynt over landskabet🙂 Men det er faktisk mærkeligt at det er lykkedes mig at få noget pænt til at gro langs med terrassekanterne. Nu skal jeg så bare holde det nede ved at klippe på de rigtige tidspunkter. Det er planter, som virkelig kan selv og som derfor ikke kræver meget luge-arbejde.

      Donald

      Sunday, May 24, 2015 at 18:01 UTC

  3. Der foregår jo en krig i blomsterbeddet: alle planter kæmper om lys, luft, vand, varme og næringsstoffer. Hertil bruger de mange ufine tricks for at hæmme naboens muligheder, bl.a. udskiller de gasarter og kemikalier til luft, jord og vand, der har til hensigt at bremse andre planters muligheder. Garvesyre og ethener, f.eks. Derfor er det bestemte planter, der trives i en egeskov, mens bomster visner, hvis de bliver sat i frugtafdelingen i supermarkedet. Dette bliver som regel også medtaget i sædskiftet, rækkefølgen af afgrøder i en mark, selv om man jo først og fremmest tænker på opformering af skadevoldende insekter og sygdomme.

    AagePK

    Sunday, May 24, 2015 at 18:11 UTC

    • @AagePK: Jeg har oplevet nogle eksempler på plantedød, som jeg tilskriver svamp eller andre planters fjendtligheder, men jeg kan jo ikke med sikkerhed stille nogen diagnoser. For denne udplantede stedmoder er det formentlig lyset, men for nu at få lidt mere pynt i haven vil jeg grave dem op i morgen og sætte dem i nogle potter – så skal man bare huske at vande dem! Den slags plejer ikke at indgå i mit arbejde🙂

      For en anden plante, en Hibiscus, som står i sin potte, tror jeg det er en slags træthed, en periodisk vokse/hvile cyklus, som jeg husker min mor konstaterede at de havde. Hun stillede endog en nedklippet Hibiscus ind i mørket under køkkenvasken, om det var uger eller måneder husker jeg ikke, men jeg husker at hun viste mig de små skud, som var kommet nederst på de ru grene, hvorefter de blev stillet i vindueskarmen og fik vand og gødning.

      Donald

      Sunday, May 24, 2015 at 21:17 UTC

      • Det er velkendt, at Rhododendron kræver en lav pH i deres voksested; ellers bliver de så svage, at deres konkurrenceevne eller helbred tager skade. For at forlænge deres levetid har jeg nedgravet en stor og revnet krukke i et almindeligt bed, fyldt op med den rette plantemuld, og sat den deri. Jeg forventer, at den nu har optimale jordforhold, samtidigt med, at den naturligt får vand og er beskyttet mod nærgående rødder fra konkurrerende planter.
        Vi får se… 😉

        AagePK

        Monday, May 25, 2015 at 10:37 UTC

        • Ja, det tror jeg er en god ide, AagePK. Jeg vil senere plante lidt om for at se om de samme planter kan komme igang med en anden jord og andre omgivelser.

          Jeg læste et sted at “Guldknap” er kendt for at skræmme bladlus væk. Kan det have sin rigtighed? I modsat fald skal jeg nok til at begrænse den, jeg har stående. Men når den skyder friske blade, ser den så smuk ud synes jeg.

          Donald

          Monday, May 25, 2015 at 11:46 UTC

  4. Hvor er de yndige, dine stedmoderblomster – sikke en farve!

    Madame

    Monday, May 25, 2015 at 6:57 UTC

    • @Madame: Ja, den er så sød, den lyseblå, – kameraet gengiver den ret pænt🙂 men de er så friske og bliver ved med at stå og blomstre, det er forunderligt!

      Donald

      Monday, May 25, 2015 at 8:33 UTC

  5. Her plejer vi at plante stedmødre i krukker tidligt, men har også plantet dem i et stykke jord hvor en flise mangler. De gror fint begge steder. Jeg så engang at man kan klippe planterne og undgå de bliver ranglede, men jeg kan ikke huske hvordan.

    Jørgen

    Sunday, June 7, 2015 at 7:53 UTC

    • @Jørgen : Hvis jeg skulle klippe stedmoderblomster ville jeg sørge for – som med alle planter, – at der var et blad og en knop under udspring under klippestedet. Der er godt nok nogle planter, som sætter nye skud fra rødderne – snerle, birk, hegg mfl. men det er som regel de planter, man ikke ønsker! De overlevere, som kaldes ukrudt!🙂

      Donald

      Sunday, June 7, 2015 at 8:50 UTC


Comments are closed.