Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Hov der manglede et billede

Der er mange huse i Kolsbæk. Måske 10. :)

Der er mange huse i Kolsbæk. Måske 10.🙂

Nej det manglede egentlig ikke, jeg synes ikke det passede ind i rapsodien, men den lille cykeltur går til Kolsbæk, hvor jeg undrede mig over at mange huse ligger lavt. Man burde bygge på en bakketop for at undgå fugt og evt. oversvømmelse.

Der er så mange huse med stråtag. Det må være et sted hvor en forsikringsmand med speciale i stråtag kan tjene gode penge (det gjorde min gode ven Frank i sin tid). Der er også en af indbyggerne, som sælger grøntsager ved ladeporten (det må jeg huske om et par uger).

Kolsbæk?

Kolsbæk (0029. Blistrup s., Holbo h.), ds2, s. 64.
Efterled/endelse: bæk
Kildeformer:

21/3 1386 Kolsbek
11/9 1481 Kuolsbæch
11/9 1481 (EB) Kolsbæch
Tilføjelse 1450-1520 under 20/1 1494 (ÆB) Qualsbeck
20/1 1494 (ÆB) Kolsbeck
Der er i alt 21 kildeformer, klik her for at vise dem alle.

Tolkning:
— Af Mandsn. æ. da., æ. sv. Kol, oldn. Kolr.

Skrivefelt …

Written by Donald

Thursday, May 21, 2015 at 10:10 UTC

Posted in Skov og have

Tagged with

7 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Språket endrer seg, det også, skriftspråket mest, kanskje? Nei … egentlig ikke.
    Klem på deg🙂

    Mormor

    Thursday, May 21, 2015 at 11:08 UTC

    • Det er et websted som hedder danmarksstednavne.navneforskning.ku.dk som har etymologien for stednavne i Danmark, det er meget morsomt, somme tider. Så nu ved jeg at det ikke var en kold bæk, kall källa, en kald strøm, men det var en mand, som hed Kolr, som havde stedet hvor der løb en bæk. Der er mange gravhøje i nærheden, nu er de fredede og der er lavet borde og bænke til madpakke-spisere. Dér kan man så sidde og for det indre blik kommer en lille mand i skindtøj og siger “Det er MIT sted, min strøm! Gå væk!”

      Somme tider kan jeg se dem for sig, de mennesker, som boede her og som århundrede efter århundrede har bygget og dyrket jorden.

      Klem på dig🙂

      Donald

      Thursday, May 21, 2015 at 14:01 UTC

      • Alltid morsomt å finne kildene til navn, vi har noen slike sider her i landet også
        Og så er det fint å kunne lage sine egne fortellinger🙂
        Klem på deg🙂

        Mormor

        Thursday, May 21, 2015 at 14:08 UTC

  2. Tak for linket til KU. Her går vi snakker om hvorfor vores by hedder som den gør – vil fluks se efter.

    Jørgen

    Thursday, May 21, 2015 at 19:40 UTC

    • Nudansk Ordbog havde i tidligere versioner meget fine forklaringer på de kendteste bynavne, Jørgen, men “Danmarksstednavne” vinder med flere længder!

      Donald

      Friday, May 22, 2015 at 16:39 UTC

  3. Kolsbæk er en sød lillebitte by at køre igennem, jeg havde en syerske der boede der i en periode, men hun er fraflyttet. Jeg tager op til en veninde i Annisse i pinsen, og måske/måske ikke kører vi en tur ud til vandet.
    Kh Marianne

    marianne bentzen

    Friday, May 22, 2015 at 15:20 UTC

    • @Marianne Bentzen: Ja det er en sød lille by, Kolsbæk. Man får en fornemmelse af by fordi flere af husene vender sig ud mod gaden. Annisse må inspirere til en tur ved Arresø – det er oplagt! Selv om Annisse ikke ligger ved den naturbro, som “Madame” har fotograferet på “Huskebloggen”, så er der både stier og smukke områder omkring Arresø ved Annisse. Særligt er Pøle-Å udløbet besøgt meget, der er vist stadig borde og bænke.🙂

      Donald

      Friday, May 22, 2015 at 16:38 UTC


Comments are closed.