Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Kold aftentur

Just ankommet til Heatherhill mødes jeg af blæst og regndråber

Just ankommet til Heatherhill mødes jeg af blæst og regndråber

Ærligt talt, sådan en gran-blomst har jeg aldrig set før

Ærligt talt, sådan en gran-blomst har jeg aldrig set før

Solen skinner på æbleblomsterne - eller er det mirabelle

Solen skinner på æbleblomsterne – eller er det mirabelle

Solglimt ud over vandet - blæsende, koldt og alligevel smukt

Solglimt ud over vandet – blæsende, koldt og alligevel smukt

Oh er de ikke smukke

Oh er de ikke smukke

Livredderbroen er sat op - og i dette vejr er det vist også farligt at bade

Livredderbroen er sat op – og i dette vejr er det vist også farligt at bade

Skrivefelt …

Written by Donald

Sunday, May 17, 2015 at 20:26 UTC

Posted in Skyer, Vejr

Tagged with , , , ,

15 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Holder meg på land til det blir bedre badetemperatur,
    Nydelige bilder🙂
    Klem på deg🙂

    Mormor

    Sunday, May 17, 2015 at 20:31 UTC

    • Det er uforsvarligt at opfordre folk til at bade – de burde rejse det røde flag, Mormor🙂
      Glad at du kunne lide billederne. Jeg undrer mig somme tider om jeg kan finde nye motiver på de gamle steder.
      Klem på dig🙂

      Donald

      Sunday, May 17, 2015 at 20:43 UTC

  2. Sikke vidunderlige billeder. Tak for dem. Nu mærker jeg jo rigtigt, at det er første gang i 50 år, at jeg ikke har været i Rågeleje her i forårsmåneden, men i denne kulde er det jo ikke så svært.
    Jeg ville heller ikke være gået i vandet med alle de bølger.
    Kh Marianne

    marianne bentzen

    Sunday, May 17, 2015 at 20:54 UTC

    • Tak for den kommentar! Jeg prøver at tage så forskellige billeder hver gang. Jeg frygter de lange skyfrie sommerdage – da er det svært at finde nye motiver!

      Men der er så mange smukke steder – også i København og på Frederiksberg, hvor jeg voksede op – alle steder. Man skal “bare” åbne øjnene, når man kommer ud en gang imellem.🙂

      Donald

      Sunday, May 17, 2015 at 21:07 UTC

  3. Det øverste billede er et kunstværk!
    Eller måske aligevel ikke, for det kræver vel, at det er nøjagtigt, som du forestillede dig resultatet, da du tog billedet – men det er det måske også?
    Under alle omstændigheder ligner det et kunstværk🙂

    Rasmine

    Sunday, May 17, 2015 at 23:31 UTC

    • @Rasmine, jeg kan så afsløre, at man for at få en himmel-lysning som den viste tydelig på et (moderne såvel som gammeldags) foto skal blænde så meget ned (lille lysmængde) at forgrunden vil blive alt for mørk, – for selvfølgelig var forgrunden ikke “sortagtig” da jeg stod og tog det første billede. Man skulle heller ikke tro, at billede nr 3 og 4 er taget samme sted og lige efter hinanden, – igen er forklaringen at for at få hav-glimtet tydeligt, må man blænde ned. Modlys giver nogle underlige effekter, men med lidt erfaring kan man godt forudse dem (og iøvrigt viser billedfeltet på bagsiden af et moderne digital-kamera også nogenlunde hvordan det kommer til at se ud.) Tak for kommentar.

      Donald

      Monday, May 18, 2015 at 10:01 UTC

      • Jamen så *er* det jo kunst.
        (Jeg ved absolut ingenting om at fotografere).

        Rasmine

        Monday, May 18, 2015 at 10:39 UTC

  4. Det er blomstrende æbler på det lille billede. Træformen er også æble. Jeg er ikke sikker på, at det er skovæbler. Mon ikke det snarere er planter fra spildte/tabte kerner.
    Prøv at lægge mærke til æblerne på træerne til efteråret, så kan du mere sikkert afgøre hvad det er.
    Skovæbler er normalt sure grænsende til det uspiselige.
    Jeg mener at skovæbler har mere lyserøde farvetoner i blomsten.

    Farmer

    Monday, May 18, 2015 at 4:38 UTC

    • Jeg tænkte det nok at det er “rigtige” æbleblomster, – jeg kommer ofte forbi, så det er ikke noget problem at følge op på det, men fra tidligere år husker jeg nu ikke særlig mange æbler på den strækning. Det er nok nogle små gnallinger, det er jo lige op til Kattegat-skrænten med al den kolde og sommetider salt-holdige vind, som kommer derfra.

      Tak for kommentaren!

      Donald

      Monday, May 18, 2015 at 10:02 UTC

  5. Nåletræet ligner grangiveligt en Nordmann: han var ellers finne, professor i Odessa, og kaldte træet Kaukasisk ædelgran.
    Men-men-men: jeg kan ikke se det lille vrid ved nålenes fæste, ejheller hakket ude i spidsen, og blomsten er ret rød, skulle det monstro være en sølvgran? Så skulle hanblomsterne sidde på oversiden, hvor de på Nordmannsgranen sidder på undersiden.
    Sure og bitre æbler skal der til, hvis man vil lave en rigtig cider, spiseæblerne gør cideren vammel. Du kan jo prøve med Belle Norman!🙂

    AagePK

    Tuesday, May 19, 2015 at 9:10 UTC

    • @AagePK? Ja, jeg har ikke søgt efter artsbestemmelse af graner, jeg undrede mig blot over den form for blomst netop fordi den er meget rød. Jeg har set andre nåletræsblomster, som sidder opadvendt. Men OK – vi prøver at finde lidt læsestof!🙂

      Jeg tror på at spiseæbler giver kedelig cider! Spiseæbler giver heller ikke god æblemos til blodpølse!🙂

      Donald

      Tuesday, May 19, 2015 at 11:32 UTC

    • Der var ikke hjælp nok til mig på Wikipedia. Nu må vi se om “Fugle & Natur” eller “Biopix” kan hjælpe, ellers må man jo skrive til en naturvejleder … hedder det virkelig naturvejleder? Hmmm …

      Donald

      Tuesday, May 19, 2015 at 11:42 UTC

  6. Fine billeder – især de to første.

    Jørgen

    Wednesday, May 20, 2015 at 18:41 UTC


Comments are closed.