Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Udplantning af Geranium og Fjerbusk

Hvor er det svært at tage billeder af planter med mindre man graver dem op og stiller dem på et bord eller ensfarvet plade.

Jeg fatter ikke at hvordan jeg fik håndpløjet terrasseskråningen ...

Juli 2007: Jeg fatter ikke at hvordan jeg fik håndpløjet terrasseskråningen for 8 år siden! 3 år efter at jeg lavede terrassen, lavede jeg denne trappe …

Jeg har fået to geranier og tre fjerbuske og ville tage billeder efter at de er plantet ud, og jeg synes det er svært at se hvor de er, så jeg markerer dem med en rød cirkel.

Fjerbusk: Slægten Fjerbusk (Aruncus) består af et par arter, som er udbredt Nordamerika, Sibirien, Østasien, Centralsien, Himalaya, Kaukasus og Øst- , Syd- og Centraleuropa. Det er særbo stauder, der ofte er forvedede nederst på stænglerne. Rodstokken er meget massiv og træagtig.

Aruncus is a genus of clump forming herbaceous perennial plants in the family Rosaceae.

Men først et par billeder af, hvordan det hele groede til.

Selv om haveplanter ikke trives er der masser af villige planter

14.Juni 2012: Selv om haveplanter ikke trives er der masser af villige planter som i løbet af de fem år har erobret jorden


============================================================
16. Marts 2015, der ryddes op

16. Marts 2015, der ryddes op

Spanske Margueriter og andre blomster trives ikke godt det sted, men de flittige geranier, efterårs-asters og basilikum og lavendel vokser uden meget hjælp; de har stået der et par år nu:

===========================================================
I dag (12.Maj 2015) ser det sådan ud:

Venstr side - kan den geranium vokse der?  Den står på det sted hvor sommerblomster altid er gået ud af den ene eller anden grund

Venstr side – kan den geranium vokse der? Den står på det sted hvor sommerblomster altid er gået ud af den ene eller anden grund

Den højre del med de to nye fjerbuske, i midten en som er et par år gammel; en ny geranium nederst til højre

Den højre del med de to nye fjerbuske, i midten en som er et par år gammel; en ny geranium nederst til højre

Jeg håber de planter klarer sig, og så er ideen at rydde omkring dem efterhånden som de vokser. Hvis det mislykkes, får dugg-samler (løvefod) lov til at få hele terrasse-skråningen. Den klipper jeg ned et par gange, så skyder den friske blade.

Den knækkede flise er ikke et kunstværk.

Skrivefelt …

Written by Donald

Tuesday, May 12, 2015 at 21:24 UTC

Posted in Skov og have

Tagged with ,

6 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Jeg var .overbevist om at den “knækkede flis” var et kunstverk. Spoilsport🙂
    Det blir bra, tror jeg nok og så flittig du har vært.
    Klem på deg🙂

    Mormor

    Wednesday, May 13, 2015 at 4:53 UTC

    • Jeg håber det bliver bra, Mormor. Jeg ville helst have græs over det hele.
      Faktisk ville jeg også helst have, at denne lille terrasse mod solnedgangen ikke behøvede at have en lille skråning nedad, for så kunne man gå ud over kanten uden at slå sig! Mit venstre ben har en skade fra engang for 45 år siden jeg faldt og slog hul ved knæet – og det hævede til dobbelt størrelse. I dag ses et ar og blå blodårer, som ikke ses på højre ben.:/ Måske er det også derfor jeg lettere får krampe i venstre ben? Hvem ved.

      Klem på dig🙂

      Donald

      Wednesday, May 13, 2015 at 9:36 UTC

  2. Jeg synes som mormor, at den knækkede flise godt kan virke som et kunstværk., og jeg synes også, at du er flittig. kh Marianne

    Marianne Bentzen

    Wednesday, May 13, 2015 at 10:25 UTC

    • Ja, Marianne – Jeg ville hellere have en statue af Shakespeare eller Thorvaldsens smukke Venus eller Hebe med bægeret! Men foreløbig er den knækkede flise OK🙂 I dag var det regn, så må man slappe lidt af. kh/D

      Donald

      Wednesday, May 13, 2015 at 21:12 UTC

  3. Jeg synes nu den knækkede flise mere ligner en knækket flise end et kunstværk. Mon ikke det er rigtigt at det handler om at holde rent udenom planterne og også passe på de ikke breder sig mere end man vil have. Vi hakker i det, gør vi vist begge. Og det bliver som det bliver. Her har den gode beslutning om at fylde grene og kviste i store beholdere og køre dem på genbrugspladsen i øvrigt virket således at der nu næsten ikke er mere tilbage fra før – og jeg glæder mig til at den proces fortsætter med nyrydninger.

    Jørgen

    Thursday, May 14, 2015 at 6:49 UTC

    • Ja, sådan er det jo, Jørgen, en knækket flise er en knækket flise er en knækket flise. Da jeg ikke bruger vinkelsliber kan jeg somme tider bruge de knækkede fliser dér, hvor der skal være en skrå kant🙂

      Vi hakker, men jeg er jo igang med at forbedre haven (det tager nok nogle år endnu) sådan at hakke-arbejdet bliver mindre. Da jeg så på billederne her gik det op for mig, at jeg – inden jeg trak mig tilbage fra arbejdsmarkedet – næsten ikke vidste noget om praktisk havebrug, jeg havde ikke forstået at mange stauder ikke kan konkurrere med græs – mennesket skal selv hive græsset op – men med Geranium, Astrantia major og med dagliljer kan man faktisk vinde over græs og skvalder og – forhåbentlig – agersnerle og padderokke!🙂

      Donald

      Thursday, May 14, 2015 at 8:54 UTC


Comments are closed.