Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Rapserier … nej men altså noget med raps

Jeg ville ønske jeg havde brugt et træ eller en sten som fast udkigspost, men med lidt velvilje kan man godt se, hvordan det forholder sig med de forskellige billeder. I baggrunden ses Vejby-masten, som oprindelig (i 40’rne) var fri-forretning (hvor man kunne leje sig ind og som blev brugt af bl.a. Danmarks Radio/TV som link til Grenå, men som nu er en del af kyst-radar systemet. På et af billederne kan man også se maskinhuset med åben port.

Men først og fremmest er det en stor og smuk oplevelse at følge med afgrødens vækst, og se hvordan man får en kommerciel frugtbar afgrøde selv på sådan et forholdsvis lille stykke jord.

Farmers webside kan man læse om de insekter, skulpebiller og snyltehvepse, som kan true sådan en afgrøde, plus svamp, hvis luftfugtigheden er høj over længere tid. Biologi med “hands on” er nu sjovere end bare at læse om mikroorganismer og plantesnyltere.

Skrivefelt …

Written by Donald

Tuesday, May 12, 2015 at 9:38 UTC

Posted in Mark

Tagged with

16 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Rapsen er bra for humlene.🙂

    mirapisani

    Tuesday, May 12, 2015 at 10:48 UTC

    • Ja raps er god for bier og humler, men også for landmanden, det er en givtig afgrøde Mirapisani🙂

      Donald

      Tuesday, May 12, 2015 at 15:42 UTC

  2. Godt med raps for humlene🙂
    Klem på deg🙂

    Mormor

    Tuesday, May 12, 2015 at 11:49 UTC

    • Uha Mormor – der er et problem med bier og humlebier og bestøvning. Der er slet ikke nok. Hvad sker der mon, hvis der ikke er bier nok? Jeg har slået op på wikipedia. Jeg synes at jeg har set noget om at de kan bestøve sig selv, hvis der ikke er insekter nok – men jeg kan ikke huske det tydeligt.

      Klem på dig🙂

      Donald

      Tuesday, May 12, 2015 at 15:48 UTC

    • En kommentar på http://ing.dk/artikel/verdens-voksende-landbrugsareal-skriger-pa-flere-honningbier-98935
      Per A. Hansen 5 år siden
      Re: Hmm

      Hvilke landbrugsarealer skriger på bier?
      Ingen korn- eller foderarealaer skal bruge bier.
      Raps bestøves af bier, men hvis ikke der er bier, vil rraps bestøve sig selv, mod et beskedens mindreudbytte.

      Donald

      Tuesday, May 12, 2015 at 16:00 UTC

  3. Åh de gule marker er indbegrebet af forår og sommer i Dannmark

    Stegemüller

    Tuesday, May 12, 2015 at 12:41 UTC

    • Ja, er de ikke, Stegemüller – dejlige marker, der i solskin udsender en fin, behagelig duft!🙂

      Donald

      Tuesday, May 12, 2015 at 15:49 UTC

  4. Kaldes dette ikke Raps-så-dy?
    Boghvede vil da meget gerne have bier, og kløver, og …… Og så vil jeg gerne, om man holder raps og humle hver for sig: raps lugter ikke godt, og olien er ikke meget bedre, husk: rigeligt med smør! Men humle er uundværligt til godt øl, og det kan man ikke få for meget af. Hum-hum- från Humlagården!
    Forøvrigt har man opfundet og fremavlet en hvid-blomstrende raps: den sår man i et bælte rundt om den gule rapsmark, og så har glimmer-bøsserne (ja, vi snakker altså her om insekter, ikke om se-mig-mor-paradefyre🙂 ) svært ved at finde marken og gøre skade. Så kan man spare på planteværn = insektgift.

    AagePK

    Tuesday, May 12, 2015 at 18:28 UTC

    • Det var en god overskrift til næste gang! Rapsodi!🙂 Jeg troede du kunne gætte at Mormor taler om mumlebier🙂 Måske kan man dyrke humle på høje stager mellem rapsen, så man sparer på pladsen? (jaja, det er lyset, det kommer an på!)

      Men nu alvor: Jeg har to gange været i kanten af en rapsmark, som duftede af honningsødme – jeg ved ikke hvordan jeg ellers skal beskrive det. Det kan godt være der er nogen, der synes det ikke dufter godt, tænker jeg, men mere sandsynligt er det at der er forskellige sorter raps med forskellig duft, eller hvad?

      Raps vil helst have bier, ja, det står der alle steder, men der er altså ikke mange bistader heromkring, og jeg kan huske at have hørt om at den kan klare sig uden – det giver mindre udbytte, og mindre olie i frøene, så det må være en god forretning med bier. Der skal være 2 bier pr. m² . Er det ikke derfor man synger “Her vil bies!”

      Det er mange mange år siden jeg så 3-4 bistader ved det levende hegn. Gad vide om det er dovenskab eller mangel på biavlere.

      Det lyder som en god idé med et beskyttelsesbælte af hvid raps udenom en gul mark. Tænk at det kan være nok til at forhindre eller i det mindste minimere glimmerbøsserne!🙂

      Donald

      Tuesday, May 12, 2015 at 20:39 UTC

      • Insekterne står for mellem 5 og 15% af værdien af rapshøsten, svarende til op til 270 mill. om året. Ifølge Danmarks miljøundersøgelser, www2.dmu.dk/Pub/FR832.pdf Resten, altså næste 1 1/2 mia er vindsbestøvet.
        Men biavlerne er glade for raps, den giver godt med honning; ikke den bedste kvalitet, smagsmæssigt, men lettere at håndtere end hvidkløverhonning, der kan være svær at få ud af cellerne. Jeg har prøvet. Æblehonning kan også være besværlig pga stivheden. Det interessante er at se på den pollen, de kommer hjem med, alle de forskellige farver. Men raps hører til brassica, altså kål, og den kan også lugte fælt, synes jeg, især efter at den er befrugtet, så er honningduften jo væk.
        Jeg tror, at når Donald synger:”Her vil bies!”, svarer koret, som med 1 mund:”Her vil ties!”🙂

        AagePK

        Tuesday, May 12, 2015 at 21:19 UTC

        • Der var altså et 2-tal i adressen, men det var måske for at drille?😦

          AagePK

          Tuesday, May 12, 2015 at 21:20 UTC

          • De 3 www’er er egentlig bare et navn på en server inde på afsenders lokalnet. Hvis de nu er løbet tør for plads på en server, kalder man somme tider den anden for www2 (eller noget helt andet, det må fx. gerne være olfert.dmu.dk – og hvis du prøver at pinge “olfert.dmu.dk” så får man samme IP-nummer som www2.dmu.dk!🙂

            Donald

            Tuesday, May 12, 2015 at 21:35 UTC

        • Jeg have netop fat i den publikation i dag, AagePK! Den er god. Jeg ser her en speciel sætning for raps: overvejende vindbestøvet! men med de tal for bedre udbytte må det da være oplagt at samarbejde med en bimand!

          Nogle (sorter af) frugttræer og bær er dog delvist vindbestøvede eller delvist selvfertile, men giver et bedre udbytte med god insektbestøvning. Endelig er der raps, som er overvejende vindbestøvet, men som har vist sig at give et større udbytte med en god insektbestøvning.

          Men for at det ikke skulle stå alene, ledte jeg andre steder og fandt ud af at de fleste planteavlere samarbejder med biavlere.

          Nå du mener den lugter fælt efter at den er blomstret af – ja, det kender jeg godt, men sådan er der jo så meget. Cherry, Hegg, Majtræ har også en stærk lugt, når den er afblomstret; men jeg kan nu egentlig godt lide den. Jeg mener at have læst om en forsker Eggehoved som forsøger at fremavle en lugtfri kål uden smag.

          Koret svarer: Zumm zumm zumm!

          Donald

          Tuesday, May 12, 2015 at 21:32 UTC

  5. Jeg forstår fint du er optaget af rapsmarker. Det er jeg også fordi der er nogle på markerne tæt herpå. Undertiden er der et fantastisk lys over disse marker eller gule flader.

    Jørgen

    Thursday, May 14, 2015 at 6:43 UTC

    • Afgrødernes sårbarhed og nødvendigheden af sprøjtemidler optager mig, Jørgen. Raps er en moderne afgrøde og har stor betydning for økonomien, og så er disse marker desuden en smuk oplevelse🙂

      Donald

      Thursday, May 14, 2015 at 11:42 UTC

  6. Det er helt typiske billeder af raps trykket af agersennep i efteråret. Rapsen vil efterhånden dække det meste; men den bliver senere moden på den plet.

    Jeg her ledt meget efter de forsøgsopstillinger med medudbytte for bibestøvning.
    Som jeg husker det, havde man blot isoleret totalt for insektbestøvning med net. Det gav et merudbytte; men konklusionen med at bibestøvning gav merudbytte var ikke helt korrekt, idet det var manglende insekter, som kostede udbytte. I naturen er der en lang række insekter, som bestøver raps, og de vil være der uanset biernes tilstedeværelse.

    Ret mig, hvis jeg er forkert på den eller der er andre forsøg udført; men det var vist en “overkonklusion” som blot har overlevet siden forsøgene blev lavet en gang i vist 1980-erne.

    Når det er sagt, er jeg jo som bekendt vild med honningbier; men i rapsen er deres udbyttemæssige betydning -som jeg ser det- yderst begrænset.

    Farmer

    Thursday, May 14, 2015 at 19:59 UTC


Comments are closed.