Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

En sti-oplevelse

I min kollegietid var der en sociologi-studerende, som fik job som sti-forsker af stier i Helsinge-området. Kommunen ville sørge for cykelstier til børn og voksne, og turist-stierne blev bedømt efter oplevelses-kvaliteter. Det gør noget ved turisterne, at man kommer fra en tunnel mellem træerne ud til åbne områder – og omvendt.

En sti kan på få meter give den gående en oplevelse af skiftende landskaber: Her går man mellem 15-20 meter høje gran og birk

En sti kan på få meter give den gående en oplevelse af skiftende landskaber: Her går man mellem 15-20 meter høje gran og birk

Det sidste stykke bliver grusvejen til en smal sti - dog med trin - og grenene stryger én på armen

Det sidste stykke bliver grusvejen til en smal sti – dog med trin – og grenene stryger én på armen

Og så pludselig åbner landskabet sig - især hvis solen skinner ;-)

Og så pludselig åbner landskabet sig – især hvis solen skinner😉

Solglimt i bølgerne

Solglimt i bølgerne

Du har forhåbentlig haft sådan en oplevelse som barn, at komme fra granernes mørke ud til sol og strand.

Kan du huske den?

Written by Donald

Thursday, May 7, 2015 at 10:27 UTC

Posted in Skov og have, Skyer

Tagged with , ,

7 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Å ja. ikke så ofte mot havet, men gjerne ut på en skrent med vidt utsyn å verden under meg. Vidunderlig.
    Klem på deg🙂

    Mormor

    Thursday, May 7, 2015 at 10:42 UTC

    • Men der er da vand overalt i Norge, jeg troede du boede i nærheden af Heddalvatnet og at sommerheimen var ved Fjorden? Nå hvad ved jeg – der er selvfølgelig mange steder i fjellet hvor man ikke kan se vand. Men engang jeg gik op på en af de små toppe ved Kongsvoll Fjeldstue (for 16 år siden) og skuede ud mod vest – man kunne NÆSTEN se havet🙂

      Klem på dig🙂

      Donald

      Thursday, May 7, 2015 at 18:44 UTC

      • Joda, det ER mye vann og Heddalsvannet er her i byen, men jeg ser det ikke herfra, elven kan jeg se vinterstid og sommerheimen har salt ved føttene. Men jeg er jo egentlig en liten innlandsost og der var froskedammen det nærmeste jeg kom vann, helt til mor og jeg flyttet.
        Klem på deg🙂

        Mormor

        Thursday, May 7, 2015 at 19:19 UTC

  2. Du rører ved mit hjerte med dine dejlige bileder. Kh Marianne

    marianne bentzen

    Thursday, May 7, 2015 at 11:26 UTC

    • Tak Marianne Bentzen – det er 4 billeder udvalgt ud af 43 (dog ikke alle med “forårs-stemnings-motiver” – nogle med er med andre motiver). Jeg kørte hjem gennem et Sjælland med lyse bøgeskove, det var en fantastisk smuk oplevelse./Donald

      Donald

      Thursday, May 7, 2015 at 18:50 UTC

  3. Det er en god illustration af pointen. Jeg husker det fint fra min barndom. Jeg boede med skov på alle sider og jeg færdedes meget i skovene. Når jeg cyklede 3 km til min mormor og morfar kørte jeg igennem 2 skove og forbi agerland. I den sidste skov kunne man i en lilledal dreje mod venstre og køre langs en å. Lidt senere mod højre ad gallopstien, dannet af ryttere, men morsom at cykle på fordi der var vældig mange buler. Andre steder var der andre muligheder.

    Jørgen

    Thursday, May 7, 2015 at 12:59 UTC

    • @Jørgen – jeg tror det er en slags “første-gang” oplevelse, når vi som børn oplever et smukt landskab eller en sti, som går langs en å. En god stifinder og landskabs-navigator er i stand til at læse mange flere detaljer i landskabet og derfor skelne mellem mange steder, som vi byboer blot ser som “en mark”. Din beskrivelse danner billeder i hovedet, det har været en smuk cykeltur! I dag ville vi nok ikke synes det var sjovt at cykle på bump på en galopsti🙂
      Tak for kommentaren.

      Donald

      Thursday, May 7, 2015 at 18:54 UTC


Comments are closed.