Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Iflg DMI en April med nyt gennemsnit + Markbilleder April

Tænk engang, det er først i vores levetid, at man er begyndt at kunne forske grundigere i vejret. Vi havde ellers sådan nogle gode skole-atlasser, ganske små og i realiteten meget overfladiske, men trods det, så var der klima kort, varmeste måned, koldeste, gennemsnitstemperaturer, nedbør, plantevækst mv. – Men målingerne var, forstår man nu, usikre og meget omtrentlige.

I går præsenterede DMI/DR Michael Jarnvig en april-statistik, som var ny i den forstand at selv om statistikken ikke gik længere end til 2010 (ja! det undrede mig) så var der en sammenligning af årene 1960-1990 med 2000-2010.

Denne april ligger lidt under gennemsnittet for 2000-2010, men tendensen er, at April er varmere og mere solrig end i den foregående statistikperiode

Denne april ligger lidt under gennemsnittet for 2000-2010, men tendensen er, at April er varmere og mere solrig end i den foregående statistikperiode

I April er især rapsmarker (som på DMI-præsentationen) vokset godt til. Vinterbyg (eller hvede) heromkring er grønne og meget smukke – jeg holder utroligt meget af at se væksterne: (Muse-markøren over billederne fremkalder en dato-og-text forneden i billedet, – som kan ses i fuld størrelse i “slide-show”)

Skrivefelt …

Written by Donald

Friday, May 1, 2015 at 10:54 UTC

Posted in Mark, Vejr

Tagged with ,

9 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Endringer er det vel🙂
    Klem på deg .)

    Mormor

    Friday, May 1, 2015 at 12:14 UTC

    • Mener du at du kan huske hvordan April var i årene 1961-1990, Mormor? Man kan jo ikke huske alting så godt at man kan lave statistik over det. Jeg kan kun huske nogle extreme måneder, April 1987 var iskold – en isvinter, hvor Øresund – helt til Vejby! – havde været frosset til, med isskruninger, der lignede isbjørne i tågen, og hvor isen begyndte at brage, da tøvejret endelig kom. Der faldt sne igen 1. maj 1987, ikke bare 1 cm, men 10-15 cm, så man måtte rydde vejen fra Hillerød!🙂

      Klem på dig🙂

      Donald

      Friday, May 1, 2015 at 13:43 UTC

      • Jeg husker forbasket godt april 1960, litt for godt. Men mange måneder er bortevekk🙂
        Klem på deg🙂

        Mormor

        Friday, May 1, 2015 at 14:23 UTC

  2. Jeg synes det kan være interessant at se disse forskellige statistikker. Jeg har læst en bog – Vejret i 100 år eller noget i den stil … det var slet ikke kedelig læsning🙂

    Ellen

    Friday, May 1, 2015 at 12:41 UTC

    • Det lyder som en rigtig god bog, Ellen – i hvert fald hvis man kan se de globale perspektiver!

      Donald

      Friday, May 1, 2015 at 13:45 UTC

  3. Jeg er helt vild med dine fotos fra stort set samme punkt fra forskellige tider på året.
    Om statistikken: Det har gennemsnitligt været en mild april; men de mange solskinstimer giver frostnætter, og derfor er afgrøderne ikke længere fremme end normalt på nuværende, selvom det hele var foran for 6 uger siden.

    Farmer

    Friday, May 1, 2015 at 16:31 UTC

    • Det glæder mig Farmer! Der er somme tider en god stemning over aftenbelysningen. Jeg har somme tider overvejet at finde et andet sted med lignende kvaliteter, men det er ikke lykkedes – jeg bliver her🙂

      Donald

      Friday, May 1, 2015 at 21:12 UTC

  4. Jeg har lige set i en kalender hvori jeg har anført meget lidt, men nogle år har det været varmt i begyndelsen af april og vi ha kunnet sidde på terrassen, andre år har det været hundekoldt siden i april og en varmerekord på godt 28 grader er nævnt. Det er godt med gennemsnit, jvf. billedet. I år har vi haft meget sol, men også mange nætter med let frost.

    Jørgen

    Friday, May 1, 2015 at 16:31 UTC

    • Ja Jørgen – April er den uforudsigelige måned, lærte jeg af min far – og det er der noget om! nogle år er der hedebølge i slutningen af april, Jørgen, det værste jeg husker var i 1996 (også på grund af andre begivenheder, vistnok 28.april). Men lad det ligge, det er ganske godt at denne måned ikke har været fuld af skybrud, hagl og skrap frost. De kølige aftentemperaturer har holdt væksten tilbage, og nogle havevækster har fået frostskader, men det går endda🙂

      Donald

      Friday, May 1, 2015 at 21:15 UTC


Comments are closed.