Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Gul Vortemælk og … hvad?

26. april: Gul Vortemælk på sydsiden i en meget lerholdig og formentlig næringsrig jord

26. april: Gul Vortemælk på sydsiden i en meget lerholdig og formentlig næringsrig jord

En staude som også blomstrer gult, lavet af en stikling, men er det samme Gul Vortemælk som ser anderledes ud pga. sted og næring? Her mere grus i jorden

En staude som også blomstrer gult, husker det som en stikling fra den første, men den ligner jo ikke; er det samme Gul Vortemælk som ser anderledes ud pga. sted og næring?

Til sidst: Et spinkelt håb om at det er blaaklokke, som har overlevet vinteren

Til sidst: Et spinkelt håb om at det er blåklokke, som har overlevet vinteren

Her er to billeder af dejlige haveplanter, den ene er klart nok en Gul Vortemælk, købt som planteskole plante og gennem årtier har den vokset her. Det andet billede, nedenunder, husker jeg som en stikling fra den første, men jeg kan ikke tro at det er samme plante. Hvad kan det ellers være?

Min største glæde dette forår er at se, at der trods min meget begrænsede forstand og interesse for haven er smukke vækster, som trives. Mon blåklokken har overlevet vinteren, stående i en krukke udsat for vind og vejr?

Skrivefelt …

Written by Donald

Monday, April 27, 2015 at 10:04 UTC

Posted in Skov og have

Tagged with ,

8 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Bladene ligner jo, noe, så det kan ha med lys og næringsforhold å gjøre. Hyacintene er deilige og så regner jeg med oppdatering om blåklokken🙂
    Klem på deg🙂

    Mormor

    Monday, April 27, 2015 at 11:24 UTC

    • Det er en fornøjelse at se hvordan tingene vokser, men der går lidt tid før jeg kan sige noget om blåklokken, den er langsom – hvis det er blåklokke. Måske er der noget galt med jorden i potterne.
      Jeg er forbavset over at hyacinterne har hold sig så længe!
      Klem på dig 🙂

      Donald

      Monday, April 27, 2015 at 20:35 UTC

  2. Det er lidt sært at samme plante falder så forskellig ud i din have. Ingen forklaring herfra. Der ser da ud tilat være liv i krukkeplanten.

    Jørgen

    Monday, April 27, 2015 at 18:25 UTC

    • @Jørgen: Jeg er slet ikke sikker på at det er samme plante, jeg tog ikke selv en stikling, så vidt jeg husker, men det var noget, der var faldet af eller lå ved siden af; det er før sket, at jeg har fundet stiklinger – jeg må undersøge det med nærbilleder og opslag og jeg skal nok følge op, det er under alle omstændigheder smukke stauder🙂

      Og … hov … jeg kommer i tanke om at hvis det er en frøformeret plante, altså noget, som er vokset op som “barn” af den første, så er det mere sandsynligt at der er forskel i bladfarve mv. Som sagt, jeg slår op, undersøger (senere).

      Donald

      Monday, April 27, 2015 at 21:05 UTC

  3. Det burde ikke kunne være en stikling af billede 1.
    Ukønnet formering giver oftest samme afkom; men der KAN komme genetiske afvigelser ved podning/stiklingeopformering også. Æblesorten Karin Schneider er en rød klon af Ingrid Marie.
    Måske har du en botanisk seværdighed i din have!

    Men, men, men. Er der ikke seks blade i grenkransen på billede 1, medens der kun er 5 på nederste plante?
    Det kræver vist et utæt atomanlæg i baghaven for at få så kraftige udspaltninger🙂

    Det kunne være spændende at lægge billederne på en have-side. Der er virkelig folk rundt omkring med en utrolig specialviden om haveplanter. Sådan et sted ville du sikkert kunne få svar.

    Farmer

    Tuesday, April 28, 2015 at 3:04 UTC

    • @Farmer – jeg kommer med billeder tættere på, men første sæt blev ikke tydeligt. Der er faktisk kun fem kronblade på begge individer, men de yderste støvdragere er også blevet til blade og det er i højere grad tilfældet på den ældste af dem, derfor er det meget svært at tælle kronblade.

      Min nyeste teori er at den nye er en frøplante eller en rodudløber – nej, jeg har ikke et atomanlæg nede i kvasbunken!:mrgreen:

      Jorden er meget forskellig de to steder, det kan måske bidrage til at forklare, at de er på så forskellige stader på samme dag.

      Donald

      Tuesday, April 28, 2015 at 8:13 UTC

  4. Rodudløbere, meristem-formerede og andre stiklingsformer ville da give samme resultat som moderplanten. Jeg hælder derfor til, at gartneriet er kommet til /har fået leveret en pose frø, hvori der har været tabt et frø eller flere fra en anden sort. Og lige den deraf udsprungne plante er havnet i den potte, som landede hos Donald.
    Herved er det igen påvist, at der af et bøllefrø godt kan komme en køn plante!🙂

    AagePK

    Tuesday, April 28, 2015 at 14:19 UTC

    • Ja, den er god, den teori, AagePK. Problemet er at den ikke er købt, men en redning af et stykke plante med rod fra den anden – eller, hvilket jeg ikke mener, men må godtage som en brugbar teori – en frøplante på det ældste, østlige voksested, som jeg syntes det var synd skulle gå til spilde.

      Gul Vortemælk kan deles, og til efteråret vil jeg dele den store af dem. Den pæn hele sommeren. Men ærligt talt kan jeg godt lide at den anden ser mere naturlig (ud). Den gule er utroligt gul!

      Donald

      Tuesday, April 28, 2015 at 14:23 UTC


Comments are closed.