Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Er det nu det rigtige sted at plante en Deutzia

Jeg er ærligt talt bekymret for om den får nok vand eller tørrer ud. I begyndelsen kan man jo godt hjælpe med lidt vand, men det kan man ikke i længden. Området var oprindelig indkørsel, vi gravede jord af andre steder og lavede en skråning (det er også bedre når der står et hus). Men alle de blomster, jeg har plantet dér, dør, og selv lavendelerne ser udtørrede ud, nogle af dem dør.

Jeg ville ønske jeg havde flere erfaringer fra andre. Jeg er blevet anbefalet en bog om “Hvad man planter i sin have” eller lign. jeg ved sør’me ikke om det er en god idé, for “de kloge” er nogle gange mere forhippede på at vise alle mulige syge planter end at vise hvordan man får noget have til at passe sig selv.

Søren Ryge har haft nogle indlæg om at haven bør kunne passe sig selv det meste af tiden.

Her kan man skrive …

Written by Donald

Tuesday, April 21, 2015 at 11:02 UTC

Posted in Skov og have

Tagged with ,

18 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Siveslange? der hvor du ser det tørker?
    Klem på deg🙂

    Mormor

    Tuesday, April 21, 2015 at 11:43 UTC

    • Siveslange? Det må jeg se hvad er for noget. Som du kan se på billedet er haven her ikke en friseret have, der skal vandes og passes meget. Jeg prøver at finde en beplantning, som passer sig selv og ikke vokser for hurtigt! Foreløbige resultater: Sargent’s Apple, Deutzia og en art sen-blomstrende potentil🙂

      Donald

      Tuesday, April 21, 2015 at 12:20 UTC

  2. Siveslange er slik med må hull i, kalles også svetteslange.

    Mormor

    Tuesday, April 21, 2015 at 18:31 UTC

    • Men så skal man jo fylde vand i Mormor.
      Klem på dig🙂

      Donald

      Wednesday, April 22, 2015 at 9:25 UTC

      • Kobler den til en vandhane🙂
        Klem på deg🙂

        Mormor

        Wednesday, April 22, 2015 at 11:08 UTC

        • Uha, Mormor, jeg har ikke nogen vandhane tilovers – den gamle haveslangevandhane er frosset i stykker, og jeg kan ikke finde en VVS mand som har tid til at lave den, vandhanen. Nogen siger, at man kan lave det selv. Nu må jeg se om jeg kan finde en anden VVS længere væk, men så bliver der dyr transport.
          Klem på dig🙂

          Donald

          Wednesday, April 22, 2015 at 12:28 UTC

          • Men kan du ikke bare bytte vandhanen selv?
            Husk stry til å tette🙂
            Klem på deg🙂

            Mormor

            Wednesday, April 22, 2015 at 13:00 UTC

  3. Jeg tror ikke på, at en have kan passe sig selv – det er der ingen haver, der kan. Selvfølgelig kan man anlægge den, så den er mere eller mindre besværlig, men der vil altid være arbejde – hvis ellers man vil have (høhø), at det ikke skal ligne et vildnis eller bare noget, der er forsømt🙂

    Ellen

    Thursday, April 23, 2015 at 20:44 UTC

    • Ak! Ingen have kan passe sig selv:mrgreen: Jeg tænkte det jo nok Ellen, – eller rettere, jeg ved det jo godt! Jeg har set adskillige parceller gro til et vildnis i løbet af de år vi har haft hus. Haven, der passer sig selv, det er en umulig drøm, men den er inspireret af at en traktor kan klare et areal, som svarer til 100 parcelhuse på et par timer. Eller som en rar bekendt sagde: Man får en havearkitekt til at lave en plan og så skal man bare klippe lidt på bestemte tider af året.

      Men af en eller anden grund tror jeg heller ikke på havearkitekter, måske er det pga anlægsgartneren, der lavede mindre godt arbejde her (og for naboen, fodboldklubben og købmanden!)

      Men som du også siger, er der nogle ting, der er mere vanskelige og der er en bestemt slags arbejde, som er unyttigt, fordi man kæmper mod overmagten, som en skrædder mod en kampvogn! Men jeg vil gerne have:mrgreen: en pæn have🙂

      Donald

      Thursday, April 23, 2015 at 21:44 UTC

      • “Kun en tåbe frygter ikke haven!”🙂

        AagePK

        Thursday, April 23, 2015 at 22:09 UTC

        • Jaja, AagePK! Men kun en frygtsom person tager ikke udfordringen op! Hele ideen med haven er jo at uddanne naturen til at blive en kartoffelmark!

          Erare humanum est sed …

          “Errare humanum est, sed in errore perseverare diabolicum.”, attributed to Seneca. which translates to: “To err is human, but to persist in error (out of pride) is diabolical.”

          Donald

          Thursday, April 23, 2015 at 23:26 UTC

          • “Cogito, ergo dubito; dubito, ergo errore; errare, ergo sum!”
            (Lokal vismand🙂 )

            AagePK

            Friday, April 24, 2015 at 6:09 UTC

            • PS: vi lærte: Errare humanum est, sed persevevare turpe. Altså: det er menneskeligt at fejle, men skændigt at fortsætte (med at fejle). Noget med Cicero. Desuden var der en anden slutning: Errare humanum est, ignoscere divinum: det er menneskeligt at fejle, guddommeligt at tilgive. Så er vi ved at nærme os kristne tanker, så jeg tænker, at endelsen med det diabolske er en fortsættelse heraf, altså: at Cicero har brugt den første, og at kirken har udviklet den til et spørgsmål om Gud og Djævelen. Som iflg. Jobs bog var en af gudssønnerne, og som i fortællingen om Jesus i ørkenen er Guds redskab, censor udi guddommelighed.
              Hvor startede vi? Med en Deutzia?🙂

              AagePK

              Friday, April 24, 2015 at 6:22 UTC

            • Descartes var jo en fornuftig mand, selv om han prøvede at finde en slags filursofisk psykologisk forklaring på sjæl og legeme. Jeg synes jeg kan huske at en af hans store styrker – bortset fra det cartesianske matematiske modelleringsprincip – var at han kunne begå sig i en krigerisk tid og fik accept fra mange mennesker – men jeg må liiige ty til Wikipedia – nej det er ikke helt rigtigt. Han skrev livligt og mange læste det, men han havde fjender: Contemporary reception:

              Although Descartes was well known in academic circles towards the end of his life, the teaching of his works in schools was controversial. Henri de Roy (Henricus Regius, 1598–1679), Professor of Medicine at the University of Utrecht, was condemned by the Rector of the University, Gijsbert Voet (Voetius), for teaching Descartes’ physics.

              Hvis vi skal finde forbindelsen herfra til Deutzia, så må det jo naturligvis være flg.:

              “Jeg planter en guddommelig Deutzia og håber, at jeg gør det rigtigt! og mærker derved, at jeg existerer”. Jeg har forgæves forsøgt at oversætte den til latin!🙂

              Donald

              Friday, April 24, 2015 at 10:07 UTC

            • Plantabo Deutzia divina et me scire aequum et signat quod sum.
              Aquus Paulus Paulusfilius Jurispetris

              AagePK

              Monday, April 27, 2015 at 8:04 UTC

            • Tak, AagePK, det var det, jeg ville sige😉
              (Jeg kan ikke finde / slå op / sidste 3 ord.)

              Donald

              Monday, April 27, 2015 at 9:37 UTC

            • Åh-ja, det midterste skulle nok være Paulusfilius: AagePK!🙂

              AagePK

              Monday, April 27, 2015 at 11:27 UTC

            • 😀 Mange tak! Så forstår jeg næsten det hele❗

              Donald

              Monday, April 27, 2015 at 14:56 UTC


Comments are closed.