Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Udspring Tidlig April

Der er nok at tage fat på og selv om jeg har ondt i ben og ryg og arme, så laver jeg lidt hver dag. Det, som glæder mig mest, er at det ørkesløse arbejde med at fjerne snerle og græs fra flisemellemrum er minimeret på grund af det gode råd om at bruge salt.

Jeg glemmer nok aldrig anlægsgartneren som sagde at planter i mellemrummene mellem fliserne fjernes ved sprøjtning. Tænk længere siden er det ikke at man sværgede til sprøjtning. Jeg har kun brugt det én gang og det virker ikke engang særlig godt – snerle og andre dybrodsplanter vokser videre.

Med hjælp fra rare mennesker på FBook fik jeg artsbestemt denne busk. Jeg anede ikke at jeg havde sådan en Kejserbusk, Viburnum farreri - på en 24 tommer skærm er der dybde i farverne

Med hjælp fra rare mennesker på FBook fik jeg artsbestemt denne busk. Jeg anede ikke at jeg havde sådan en Kejserbusk, Viburnum farreri – på en 24 tommer skærm er der dybde i farverne

Det er vistnok en ribis som blomstrer med røde klaseblomster om nogle uger

Det er vistnok en ribis som blomstrer med røde klaseblomster om nogle uger

Skrivefelt …

Written by Donald

Sunday, April 12, 2015 at 10:23 UTC

Posted in Skov og have

Tagged with

6 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Takk for titten🙂

    Mormor

    Sunday, April 12, 2015 at 11:05 UTC

    • Selv tak – somme tider har jeg lyst til at tage et oversigtskort over haven og så sætter røde streger om de planter, som jeg tager billeder af. Det skulle egentlig være en 3Dimensionel tegning, så man kunne få fornemmelse af lys og skygge!

      Klem på dig🙂

      Donald

      Sunday, April 12, 2015 at 20:38 UTC

  2. Dengang din gartner anbefalede sprøjtning havde man også midler med jordvirkning, som holdt næsten en hel sæson.
    Atrazin var DSB storforbrugere af, og et middel som Prefix brugtes af havefolk i stor stil.

    Farmer

    Monday, April 13, 2015 at 2:30 UTC

    • Prefix kendte jeg ikke – heller ikke under navnet dichlobenil.
      Jeg kan godt huske at jeg som barn så sortsvedne jernbaneskråninger – og at man senere brugte atrazin, som vi målte efter i grundvandet ved brønd-boringer til vandforsyningen. Men salt er billigt! 4 kr. kiloet. og jeg føler mig rigtigt i hopla, så jeg håber at jeg kan overkomme den opgave ved siden af beskæring og plantning.

      Mogens'(genboens) pointe med udspredning af salt i et tyndt lag før en stille sommermorgen-regn er faktisk meget god, man bruger ikke ret meget og den lille bitte vandmængde bliver liggende i det øverste lag af jord eller i mellemrummet mellem fliserne.

      Hvis snerlen fortsætter trods saltet og mellemrumsskraberen, så må jeg jo prøve at bruge en gasbrænder.

      Donald

      Monday, April 13, 2015 at 8:33 UTC

  3. Fine billeder af buskene – og tak for genopfriskningen af salt mod ukrudt.

    Jørgen

    Friday, April 17, 2015 at 13:03 UTC

    • Ja – Det er så livsbekræftende at se buskene springer ud!

      Donald

      Friday, April 17, 2015 at 15:05 UTC


Comments are closed.