Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Emballage

For noget tid siden købte jeg en camembert, som var pakket ind som i gamle dage: I en rund æske hvor siden var lavet af spån – altså en høvlspån, som let kan bøjes og klipses fast på en rund bundskive.

Det slog mig! hvor bruger vi meget plastic! og hvor er tingene blevet billige. Dagen efter var der et indslag om mikro-plasticpartikler i vores mad i DR1-TV. Det menes at være usundt, ftalater (i blød plastic) påvirker vores hormonsystemer.

Jeg tror at afstanden fra nutidens materialer til 17- og 1800 tallets materialer alene i min levetid – et halvt århundrede – er blevet så stor, at børn der fødes i dag, ikke har en chance for rigtig at forstå hvor deres livsomgivelser kommer fra.

En lynlås kostede mange penge og var en forunderlig ting, når man kun havde set knapper - nu kommer den som del af en brug-og-smid-væk emballage

En lynlås kostede mange penge og var en forunderlig ting, når man kun havde set knapper – nu kommer den som del af en brug-og-smid-væk emballage


Hvordan skal man udtrykket det? – jeg prøvede at lave en liste over emballager fra gamle dage.

Papirsposer fra bageren, grønthandleren.
Papbakker med jordbær.
Fiskehandlerens avispapir-indpakning.
Brunt papir udenom pergamentpapir fra slagteren.
Sølvpapir (aluminiumsfolie) om osten.
Spån-æsker.
Smør i dritler.
Strå-omviklede rund-bundede flasker med Chianti vin.
Glas med pergamentpapir-låg bundet fast med sejlgarn.
Piccolo sulfo-opvaskemiddel i glasflaske med korkprop.
Kan du komme i tanke om mere?

Naturlig emballage - men også denne udenlandske frugt er nu så billig - 12 kr på tilbud - at det er helt utroligt; der må være nogen, der bliver snydt eller ressourcer, som bliver misbrugt

Naturlig emballage – men også denne udenlandske frugt er nu så billig – 12 kr på tilbud – at det er helt utroligt; der må være nogen, der bliver snydt eller ressourcer, som bliver misbrugt

Listen burde være længere. Der skal være billeder. Man burde have illustrationer fra 1900-tallets virksomheder i nutidens høje billedkvalitet (somme tider tror børn at fortiden var i sort/hvid): Jernstøberiet i boligområdet, bryggerierne, de første el-værker, autoværkstedet i baggårdsgaragen, den blinde børstenbinder – snedkerens håndværktøj osv.

Men heller ikke det vil kunne give en fornemmelse af materialer og produktionsmetoderne, som førte til en verden af stål, glas og plastic. Fortiden vil synes så fjern, at den er uvirkelig.

Det er samme fænomen – store forskelle – som gjorde at mennesket var tusinder af år om at opdage at jorden er en planet om en stjerne, solen, i en galaxe blandt millioner af andre galaxer.

Skrivefelt …

Written by Donald

Friday, April 3, 2015 at 9:34 UTC

Posted in Blogosofi

Tagged with

5 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Du glemte at man ikke pakket inn alt. Noe mat kom ferdigemballert i “blikkbokser” (makrell i tomat, sardiner i olje eller annen saus) og annen hermetikk. Eller at man bragte med seg emballasjen. Som å ha med spann til melk og små glassflasker til fløte (eller små spann).
    Klem på deg🙂

    Mormor

    Saturday, April 4, 2015 at 10:19 UTC

    • JA! Dåser – hermetik – blev brugt til ærter og bønner, og dybfrost så jeg første gang i midten af halvtredserne, da der åbnede et supermarked i nærheden af, hvor vi boede! Jeg tror også jeg har medbragt emballage en gang eller to, men husker det ikke så godt, det var nok fløden, ja. Men den kunne man købe i små flasker i det lille ismejeri i kælderen i sidegaden, hvor vi boede.

      Jeg husker en pige, større end mig, som hørte at jeg spurgte om ismejeridamen stadig havde nogle hønseringe – og pigen sagde, hun havde så mange, jeg kunne komme hjem til hende og hente dem, men det turde jeg ikke – “må ikke gå med fremmede!” – Mejeridamen forstod, men pigen var ked af det – måske ligefrem såret.

      Klem på dig🙂

      Donald

      Saturday, April 4, 2015 at 10:27 UTC

  2. Jeg husker tydeligt, da vores -nu for længst nedlagte- brugs fik fryseboks, og der kunne købes forskellige frosne ting.
    Vi købte nu ikke noget. Alt hvad vi skulle bruge stod henkogt og syltet i glas og lerkrukker, og så havde vi en boks i en fællesfryser en km væk til den del af kødet, som ikke var saltet eller røget.

    Renovation var noget som blev indført langt oppe i 70-erne. Vi havde ikke noget ikke-brandbart affald. Det brune frysepapir blev brugt til at tænde op med ligesom aviserne, kartoffelskræl og andet organisk affald fik høns eller grise.

    Farmer

    Saturday, April 4, 2015 at 16:29 UTC

    • @Farmer – Ja, det er altså voldsomme forandringer, selv om det så kun er et “hjørne” af dagligdagen. Det undrer mig at et liv kan spænde over så mange forandringer. Det er samme undren, jeg har, når jeg læser de indlæg på “naturjournal.smartlog.dk” om de polske landbrug fra 1990 til i dag – 25 år.

      Donald

      Sunday, April 5, 2015 at 9:50 UTC

      • Ja, nede i PL er det gået virkelig stærkt!

        Farmer

        Sunday, April 5, 2015 at 17:18 UTC


Comments are closed.