Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Få mest ud af havearbejdet

Er det mon lettere at luge et bed, som har en kant?

Oprindelig troede jeg at ved at lave en gruskant, så slap jeg for at platnerne invaderede terrasseunderlaget (gruset under terrassefliserne) men af en eller anden grund virker det ikke, gruset bliver hurtigt bevokset af fx. udløbere af jordbær og snerle, og regnormene kommer også. Måske en to kilometer bred kant ville have en vis effekt(!!!)😉

Et sted læste jeg at man kan bruge et bræt til at lave en kant, og da jeg har brædder nok, prøver jeg det.

Den hurtigste metode at få stenene op af gruskanten er at bruge fingrene!

Den hurtigste metode at få stenene op af gruskanten er at bruge fingrene!

Så langt kom jeg på en time - nu skal gruset trampes til og (måske) stenene lægges tilbage

Så langt kom jeg på en time – nu skal gruset trampes til og (måske) stenene lægges tilbage

Skrivefelt …

Written by Donald

Wednesday, March 25, 2015 at 15:11 UTC

Posted in Brok, Skov og have

Tagged with , , , ,

11 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Lurt med kanter langs bedene. Om du slipper for utløpere er vel en helt annen sak🙂
    Klem på deg🙂

    Mormor

    Wednesday, March 25, 2015 at 15:54 UTC

    • Tak🙂 Jeg håber det bliver pænt, Mormor,
      Udløbere kan man jo let rive over (selv om de er ret stærke eller sejge efter nogle dage og modstår almindeligt træk).
      Jeg skal finde ud af om jordbærplanterne bliver bedre af at jeg fjerne udløbere, eller om jeg bare skal lade udløberplanterne vokse mellem “de gamle” i håb om at snerlen derved bliver kvalt.

      Klem på dig🙂

      Donald

      Wednesday, March 25, 2015 at 17:43 UTC

      • Du kan vel fjerne noen av utløperne? Eventuelt omplassere dem?
        Klem på deg🙂

        Mormor

        Wednesday, March 25, 2015 at 18:09 UTC

        • Yes yes, det var det jeg mente, klem🙂

          Donald

          Wednesday, March 25, 2015 at 21:03 UTC

  2. “Udløbere af jordbær og snerle og regnormene…” ? Det sidste lyder da fælt: udløbere af orm? Er det ikke unger?🙂
    Men det er nu engang ormenes job at lave muld, så det gælder om at passe godt på dem. Vidste du forøvrigt, at ormeprotein er meget sundt? Jimmie Carters bror havde en burger-kæde, med wormburgers, 8 forretninger, såvidt jeg husker. Jeg tog opskrifter, også med ormekage, med i hjemkundskabstimerne; det gav nogle interessante samtaler med børnene, kan jeg love dig!🙂

    AagePK

    Wednesday, March 25, 2015 at 16:56 UTC

    • Jajaja AagePK nu skal jeg nok sætte et komma mere:mrgreen:
      Jeg har for mange regnorme og jeg bliver fornærmet, når de skider i mellemrummene mellem fliserne! De skider som bekendt opad. Desuden får man en masse smat på skosålerne når ormene har gennemngravet plænen.
      Desværre har den armerede plastdug, som jeg lagde mellem fliserne og beddet (som egentlig skal ende med at være et buskebed, men som er erobret af jordbær, citronmelisse, timian (som vitterlig dufter og smager godt) og snerle, som også vokser ind under fliserne. Iflg. Søren Ryge vil et stykke snerlerod kunne vokse i laaang tid uden lys, uden at komme op over fladen, og bare den får et lille bitte blad, har den overskud på lysregnskabet (men hvor længe, det ved jeg ikke).

      Donald

      Wednesday, March 25, 2015 at 17:50 UTC

      • Hvad stiller man op med at de smukke sten synker længere og længere ned i gruset? Er det en forkert slags grus? Det er købt som stabil, men det er sandelig ikke særlig stabilt!!!

        Donald

        Wednesday, March 25, 2015 at 17:54 UTC

        • Altså, gruset skal jo have en vis tykkelse, og så skal det stampes. Ellers synker stenene lige så stille. Jeg har selv samlet smukke sten ved stranden, i Sverige, på toppen af Andesbjergene og mange andre steder. dem har jeg lagt som en stenrabat mellem huset og en række fliser: der blandede jeg sand med lidt cement i øverste lag, lagde stenene ned i blandingen, og vandede med spredebom, så evt cementstøv løb af stenene. Og så havde jeg sat glaserede kloakrør med muffeenden opad, dem planter jeg margueritter i hvert forår. på den måde fik jeg et stabilt stenbed i mange farver, med pæne blomster i mellem. Ungerne kan ikke flytte rundt på noget.
          Men efterhånden er det blevet lidt algegrønt, må give det noget brintoverilte eller kaliumhydrat.🙂

          AagePK

          Wednesday, March 25, 2015 at 18:44 UTC

          • Det tænkte jeg nok – man kan ikke lægge sten på grus, med mindre man laver et eller andet andet fx. med cement. Det skal være mig en fornøjelse!

            Stenene er nogle som anlægsgartneren lagde på grus rundt om huset, og det fjernede jeg i forbindelse med at jeg lavede en vest-terrasse for 11 år siden. Anlægsgartneren var ikke udygtig, men var af en eller anden grund fjendtlig overfor byboer. Jeg stolede alligevel på at han kunne lave et ordentligt stykke arbejde, men han var ikke rigtig klog. Han havde en så udpræget scoliosis, at jeg ikke fortryder at have givet ham ordren på 20,000 kr. dengang, der var også gode ting. Men du milde – altså, det generer mig stadig. Han fik også klager over fodboldbaner til idrætsforeningen og vandet løb ikke af fliserne på købmandens parkeringsplads. Naboen her fik bygget et værksted, hvor vandet strømmer ind fra den bagvedliggende skråning.

            Donald

            Wednesday, March 25, 2015 at 21:01 UTC

  3. Der er mange udfordringer ved at være havemand. Jeg synes jo det er lettere at luge et bed, der ikke har kant. Årsagen er at mine bede bliver mindre og mindre fordi græsset fylder mere og mere.
    Spændende at følge dine overvejelser illustreret med fine billeder.

    Jørgen

    Wednesday, March 25, 2015 at 19:56 UTC

    • Hvis man så bare havde nogle erfaringer fra venner og bekendte, eller fra familien, – jeg kan regne ud på det hele at jeg er ret ensom i så henseende, men så må Internettet kompensere! Tak for kommentaren, Jørgen!🙂

      Donald

      Wednesday, March 25, 2015 at 21:02 UTC


Comments are closed.