Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Kan rosmarin tåle frost?

Dagen da den blev købt

Dagen da den blev købt

To dage efter - med nattefrost

To dage efter – med nattefrost

Er det ikke en frostskade? Jeg troede den kunne tåle at stå ude - (billede taget efter 4 dages udendørsophold)

Er det ikke en frostskade? Jeg troede den kunne tåle at stå ude – (billede taget efter 4 dages udendørsophold)

Jaaa, jeg ved godt at fotografen kan manipulere med lys og vinkel, men nu har jeg lige taget det tredie billede og forsøgt at tage det i samme vinkel. Krydderiplanten er købt fra en udendørs stander, derfor troede jeg at den altid havde stået ude (dumt, jeg ved det godt) – og jeg ville gerne igang med tilplantning for at få et smukt blomstrende grønt forår her på matriklen.

Skrivefelt …

Written by Donald

Tuesday, March 24, 2015 at 10:52 UTC

Posted in Skov og have

Tagged with ,

11 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Da venter jeg🙂
    Klem på deg🙂

    Mormor

    Tuesday, March 24, 2015 at 11:19 UTC

    • Så – nu er det tredie billede kommet på, Mormor!

      Klem på dig🙂

      Donald

      Tuesday, March 24, 2015 at 11:26 UTC

      • Da iler jeg hen.
        Klem på deg🙂

        Mormor

        Tuesday, March 24, 2015 at 11:30 UTC

        • Tror du med hell kan sette den på innsiden av døren om natten🙂
          Klem på deg🙂

          Mormor

          Tuesday, March 24, 2015 at 11:31 UTC

          • Ja det vil jeg gøre! – men jeg tror ikke vi får mere nattefrost … håber ikke. Der er jo også knopper på buskene, som vil blive “brændt” som min mor sagde når knopperne døde.
            Klem på dig🙂

            Donald

            Tuesday, March 24, 2015 at 11:37 UTC

  2. Da rosmarin er en middelhavsplante, tåler den ikke frost, og slet ikke nu, hvor den har små fine knopper. Alene den tørre påskeøsten tager livet af mange planter. I år har vore rosmariner åbenbart overlevet, men meget kan ske endnu: jeg ville tage den ind om natten. Den må ikke tørre ud lige nu, senere er den mere tørketålende. Se f.eks. på havenyt.dk, under køkkenhaven, krydderurter.

    AagePK

    Tuesday, March 24, 2015 at 14:24 UTC

    • @AagePK: Tak for oplysningerne. Nu må vi se om den kommer sig – natten til Søndag var nede på -5°C.
      Jeg skulle jo nok have slået op inden jeg lod den stå på terrassen, men den så jo hårdfør og nåletræsagtig ud.

      Donald

      Tuesday, March 24, 2015 at 19:00 UTC

  3. Mon den vil skyde fra grunden hvis de frosne dele klippes af? Jeg synes der kunne være lidt flere informationer når man køber sådanne planter.

    Jørgen

    Tuesday, March 24, 2015 at 19:04 UTC

    • Jeg tror den klarer sig, Jørgen, men den er slået hårdt tilbage. Den er ikke dyr, så jeg kan jo godt få råd til én mere. Så vil jeg gøre som Kari skriver: Plante den et sted i læ og tæt på en sydmur, så håber jeg det går.🙂

      Donald

      Tuesday, March 24, 2015 at 21:00 UTC

  4. Jeg har i mange år haft rosmarin i haven. Jeg har haft et par stykker og de har alle stået op ad husmuren og overlevet. Det der har taget livet af mine har været når jeg har gravet dem op for at flytte dem….
    Jeg vil tro at den kommer sig, når vejret bliver bedre og den begynder at skyde.
    Jeg har en stående i en potte på havebordet og den ser også noget medtaget ud, men jeg har store forhåbninger til den (også)🙂

    Kari

    Tuesday, March 24, 2015 at 20:09 UTC

    • Mange tak, Kari! Jeg vil bruge dit gode råd og plante en rosmarin op ad muren!🙂
      Jeg kan godt forestille mig at de bliver slået tilbage, når man omplanter. Jeg har ofte omplantet eller lavet stiklinger af stueplanter, og jeg ved at de første måneder er kritiske og haven er jo et skrapt sted for sydlige planter.

      Jeg håber også at den kommer sig igen – den er kommet indendørs nu i mit bryggers, som er som et hospital for planter – alting trives godt dér.

      Donald

      Tuesday, March 24, 2015 at 21:06 UTC


Comments are closed.