Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Ida i Gilleleje

Færgen IDA sejler i sommersæsonen (og måske også andre gange) mellem Stubbekøbing og Bogø, hvorfra man kan køre over dæmning til Stege og Sjælland. På en lille tur til Gilleleje så jeg at der lå en træfærge ved værftsmolen.

Færgen Ida kan tage store lastbiler og busser (men ikke så mange ad gangen)

Færgen Ida kan tage store lastbiler og busser (men ikke så mange ad gangen)

Ida færgen er den sidste og den største af sin slags - men motorer holder ikke evigt, hvad mon de gør ved den?

Ida færgen er den sidste og den største af sin slags – men motorer holder ikke evigt, hvad mon de gør ved den?

Skrivefelt …

M/F IDA

I 1950´erne blev det besluttet at bygge en ny bilfærge af træ til ruten Bogø-Stubbekøbing. Kontrakten med Stege Skibsværft lød på 694.000 kr., og færgen blev bygget i årene 1958/59. Man valgte at bygge et træskib, både fordi det var billigst, og fordi der ved samme vægt kunne skabes mere plads på en træfærge end en stålfærge. Stabiliteten er bedre og det er billigere at vedligeholde en træfærge. Ved stabelafløbningen i 1959 blev færgen døbt Ida efter datteren af amtmand Wechselmann i Præstø. Ida er en af Danmarks oprindeligt mange træfærger, i dag er der kun ni tilbage.

Efter åbning af motorvejsforbindelsen over Farøbroerne i 1985 har færgeruten været økonomisk trængt. Ida har derfor siden 1996 sejlet som den eneste færge på ruten, og dette kun i sommerhalvåret. Der gives et betydeligt driftstilskud fra Møn og Stubbekøbing kommuner for at opretholde ruten. Til gengæld er prisen for at sejle med den gamle dame temmelig lav.

Færgen spiller fortsat en trafikal rolle og er i dag en del af Margueriteruten, Østersøruten og cykelruten Berlin/København. Den bringer årligt 25.000-30.000 passagerer, 4.000 biler og 5.500 cykler over det smalle farvand. Den er af afgørende betydning for cykelturismen på Bogø-Møn og i Nordfalster, da man ikke kan cykle over Farøbroerne og både lokale og turister vælger turen over en af Danmarks korteste og smukkeste færgeruter.

http://www.bogoe-stubbekoebing.dk/IDA/IDAs_historie.html

Ida vejer 120 tons, er 30 meter lang og 8,13 meter bred og har kapacitet til at medtage 12 biler eller ca. 100 passagerer. Skibet har skrue i begge ender og har en dybgang på 2,3 m. Færgens motor er en Alpha diesel (3 cyl.), som er fremstillet på Holeby Maskinfabrik. Motoren startes op ved hjælp af trykluft, og den har en motoreffekt på 154 kw/210 hk.

Written by Donald

Friday, March 20, 2015 at 11:53 UTC

Posted in Blogosofi

Tagged with , ,

5 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Likte den🙂
    Klem på deg🙂

    Mormor

    Friday, March 20, 2015 at 13:15 UTC

  2. Fornøjeligt at sådanne færger stadig sejler.

    Jørgen

    Friday, March 20, 2015 at 14:55 UTC

    • Den ligger på værft, og hvis det er alvorligt, skal man skaffe penge til reparationen, Jørgen. I Limfjorden er Næssund færgen også kommet på værft og skal have motorreparation for 90,000 kr. så kommunen har stoppet sejladsen, fyret sømændende og der er ikke planlagt en bro! Man skulle tro at de lokale skaffede de 90,000.- hvis landbrugstransport og pendlere kunne finde økonomi i at spare de 40 km.s omvej, som de nu må ud på.

      Donald

      Friday, March 20, 2015 at 17:38 UTC

  3. Det er jo det sørgelige med broplanlægninger i Danmark: man tager ikke hensyn til cyklister og fodgængere. Selv om Danmark er gennemgangsland for flere internationale vandre- og cykelruter.
    Ja, Ida er den sidste fra den lille færgefamilie: med faderen Grønsund, Ida, og så lille Grønært. Sidstnævnte blev bygget på Bogø Kostskole af 8 olietromler, havde plads til 3-6 passagerer og 1 sæbekassebil. Ifølge Niels Blochs lille dejlige bog om danske færger: Peter, Grønært og Bukkenbruse. I den krydser vi af og indsætter billet, efterhånden som vi når rundt til de overlevende færger.🙂

    AagePK

    Friday, March 20, 2015 at 16:39 UTC

    • Det lykkedes mig ikke at finde ud af om der er penge til at reparere IDA, AagePK, men da skibsbevaringsfonden én gang har støttet vedligeholdelse af den, håber jeg og regner jeg med at man vil fortsætte. Så du hvad den kostede som ny? Det var dengang i 50’erne hvor vores matematiklærer sagde “i dag er der ikke noget ved at være millionær, pengene er jo ikke noget værd!”

      Donald

      Friday, March 20, 2015 at 17:41 UTC


Comments are closed.