Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Et godt råd som ikke er dyrt

En af beboerne her på vejen, Ingenirør Mogens Larsen, anbefalede mig at bruge salt til at bekæmpe alger på fliser.

Man spreder lidt salt, et tyndt lag, inden et stille regnvejr (det er det, der er kunsten!) Helst en stille morgenregn.

Tidligere har jeg brugt bl.a. Rød Rodanol blandet med vand i en balje, og en kost som kan dyppes og hvormed man spreder og gnubber vædsken henover fliserne. Det er faktisk også effektivt, men ikke mere effektivt end salt, så vidt jeg kan bedømme indtil videre.

En vigtig ting er at anbefale brede, store fliser. Jo mindre fliserne er desto flere mellemrum er der og desto flere planter kan finde ro og slå rod mellem fliserne.

Billeder følger.

Rådskrivningsfelt …

Written by Donald

Monday, March 16, 2015 at 2:02 UTC

Posted in Skov og have

13 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Bare huske at salt tærer på betong da ::)
    klem å deg🙂

    Mormor

    Monday, March 16, 2015 at 6:02 UTC

    • @Mormor: Jeg er godt klar over at salt ikke er det bedste middel, fordi det tiltrækker vand og dermed vil stenene være våde, men jeg tror at rådet går ud på en ganske lille smule salt (og jeg har nok allerede brugt for meget) og så ellers sprede det så regnen skyller det ned mellem cement-fliserne, og så ellers feje og holde overfladen ren.
      Mine fliser er så medtagne på overfladen (før jeg brugte salt!) så der ikke går noget tabt – algerne har vokset sig ned i og har sprængt småstykker af overfladen. 😦 😯

      Klem på dig🙂

      Donald

      Monday, March 16, 2015 at 10:35 UTC

      • Da må det vel snart bytte fliser, da?
        Klem på deg🙂

        Mormor

        Monday, March 16, 2015 at 10:53 UTC

        • Man skal jo betale for nye fliser, Mormor, og de fliser, man kan købe, er alle sammen af dårlig kvalitet, så det bliver hurtigt det samme. Nej, salt er en god løsning, anvendt med forsigtighed.🙂
          Klem på dig🙂

          Donald

          Monday, March 16, 2015 at 11:20 UTC

          • Det er nå så🙂
            Klem på deg🙂

            Mormor

            Monday, March 16, 2015 at 11:46 UTC

  2. Har ingen ide om hvorvidt salt virker, men det er da et fosøg værd. På en enkelt flise.

    Jørgen

    Monday, March 16, 2015 at 6:40 UTC

    • @Jørgen: I 4.mellem eller i historietimerne læste vi at romerne spredte salt på Carthago’s marker – og hvis man fulgte med i vej-saltning i 60’erne og senere, så kan man se at denne saltning især i begyndelsen (med almindeligt salt) bevirker at planter dør. Ligesom alm.planter ikke kan trives på en salt eng – ved saltvandshavet.

      Men problemet er jo, om det er rigtig effektivt, og/eller skadeligt for fliserne som Mormor skriver.🙂

      Donald

      Monday, March 16, 2015 at 10:37 UTC

  3. Salt lyder lidt mere miljøvenligt end det kemikalie, du nævner.

    Stegemüller

    Monday, March 16, 2015 at 10:35 UTC

    • Ja Stegemüller, salt er ikke skadeligt i små mængder, heldigvis.🙂 Rodalon er et produkt som man har i to “flavours”, indendørs til forhindring af mug i vindueskarme, og en “rød” (giftigere) til udendørs afvaskning af hussokler mv. – det er faktisk nødvendigt at passe på at “naturen” ikke kommer ind i husene!🙂

      Donald

      Monday, March 16, 2015 at 10:43 UTC

  4. Ronaldon🙂 kommer i flere styrker, også i en professionel 10%, endda en 50%, og er totalt forbudt-forbudt til at bekæmpe alger med. Og hvorfor så det? Jo, det består af 5% benzalkoniumklorid, det er svært nedbrydeligt, og nedbrydningsprodukter, ammonium, kan faktisk virke som gødning, og så er man lige vidt. Prøv at læse dette link: http://brochurer.nordical.dk/Artikelgroentmiljoe.pdf Der er et grimt billede af konsekvenserne for dyrelivet. Og koi-karper koster MANGE penge!
    Salt er nok lidt bedre, jeg bruger det selv, men især på flg måde: når jeg har kogt kartofler eller andre grønsager i almindeligt letsaltet vand, hælder jeg vandet over de ukrudter, der har formastet sig til at så sig selv mellem mine fliser. Det er de store 40 x 60 kørefliser, så behøver jeg kun én række, og hesten kan gå på dem uden at de knækker.
    Men ellers ville jeg nok kigge efter den i artiklen nævnte vare Algefri N, som jeg har læst mig til er så nær det økologiske, vi kan komme. Jeg skal bare lige grave lidt mere i det.

    AagePK

    Monday, March 16, 2015 at 17:32 UTC

    • @AagePK: Jeg bruger også store fliser der, hvor jeg selv har lagt. Jeg overvejer også at lægge kantfliser i stor størrelse der, hvor jeg synes at det skal være lettere at luge, men jeg har været bange for at bruge fliser dér, hvor man hopper ned fra terrasserne, fordi jeg engang fik beskadiget det ene ben, så det hævede til dobbelt størrelse, fordi jeg ramte en cementkant.

      Donaldon er en nødløsning. Ironisk at den nedbrydes til gødning! I realiteten burde cement-fliserne være bedre, folk burde gå mere på dem, så de blev slidt rene!

      Med hensyn til salt har jeg ikke brugt kartoffelvands-metoden, fordi jeg ikke tilsætter salt når jeg koger kartofler, og for det andet bruger jeg kartoffelvandet til afkoge stegepanden eller bare som grøntsagsvand til sovse-fremstilling🙂

      Donald

      Tuesday, March 17, 2015 at 0:05 UTC

  5. Vandlig opløsning af salt er at foretrække. Du kan anvende en lille rygsprøjte og have opløsningen stående til brug ved afisning af fortov mv.
    Ved at bruge sprøjten får du en langt mere præcis fordeling og bruger kun brøkdele af saltmængden.

    Pudsigt, at nogle af disse afisningsmidler vist reelt er kunstgødning. Urea med et kvælstofindhold på 48 %.
    Jeg har ladet mig fortælle, at urea bruges til at holde vore broer isfrie.
    Mon det er med i gødningsregnskabet?

    Farmer

    Tuesday, March 17, 2015 at 3:11 UTC

    • Farmer – ak! Nej det urea, som spredes som vejsalt, er nok ikke med i gødningsregnskabet.

      Det ærgrer mig endnu mere at jeg har set en begrundelse for ikke at brænde kvas med at det “forurener med CO2.” Det gør forrådnelse også. Men selvfølgelig skal man ikke brænde af på en måde som spreder røg og sod.

      Donald

      Tuesday, March 17, 2015 at 9:04 UTC


Comments are closed.