Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Fredshelle for dyr og fugle

Her er et par billeder fra stien fra Vejby til nabobyen Ørby. Fra dette sted kan man se et vandhul – og bagved ligger min ydmyge bolig, som jeg har zoomet ind på i næste billede.

Toget passerer - jernbanelinien er med til at sørge for at dyr og fugle har fred i de store vandhuller inde i denne flotte mark

Toget passerer – jernbanelinien er med til at sørge for at dyr og fugle har fred i de store vandhuller inde i denne flotte mark

I forgrunden et bredt stykke siv og pilekrat - i baggrunden ses mit lille hus

I forgrunden et bredt stykke siv og pilekrat – i baggrunden ses mit lille hus

Med kikkerten for øjet kan jeg se min bryggersdør

Med kikkerten for øjet kan jeg se min bryggersdør og noget i vinduet

Da jeg flyttede hertil tænkte jeg som det første at børnene sandsynligvis lejede ved de stor vandhuller på marken – om det så var med sejlskibe eller for at lege røvere og soldater. Men sådan er det ikke her – ingen går udenfor de vante stier (heller ikke hundene) så dyr og fugle kan være i fred her og ved de andre vandhuller i landskabet her. De andre år har jeg set både rå, gæs, harer, ræv, fasaner, rovfugle, svaner, blishøns, ænder og lærker, men i år er der lidt tomt.

Skrivefelt …

Written by Donald

Sunday, March 15, 2015 at 12:17 UTC

Posted in Skov og have

10 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Hvor er det dejligt at høre, at dyrene har fredshelle dér. Jeg synes efterhånden, at det må knibe med pladsen til dem rundt omkring…

    Mia Folkmann

    Sunday, March 15, 2015 at 12:20 UTC

  2. Kan hende det er en smule tidlig for dyrelivet? Eller har det foregått noe uvanlig arbeid der? Slik at det tar litt tid før de oppdager freden igejn?
    Klem å deg🙂

    Mormor

    Sunday, March 15, 2015 at 13:49 UTC

    • Du mener dyrene er på ferie på Gran Canaria? Ja måske Mormor! Fuglene i al fald kommer nord fra og synes her er varmt og masser af mad på markerne🙂 Nej for at være alvorlig må der være bedre forhold 3 km. væk i de store moser og søer ved Ramløse Å, “Ramløse River” – og nogle finder ind i skovens moser og branddamme.
      Klem på dig🙂

      Donald

      Sunday, March 15, 2015 at 21:07 UTC

  3. Du bor sørme dejligt Donald – sådan med lidt højt til himlen og med plads til dyrene. Husk at nyde det.

    Stegemüller

    Sunday, March 15, 2015 at 14:08 UTC

    • Jeg husker det, Stegemüller – selv om det ikke får smerten i nakken og smerterne i foden til at gå over, så kommer jeg ud hver dag.🙂

      Donald

      Sunday, March 15, 2015 at 21:10 UTC

  4. Du bor et dejligt sted, Donald – og hvor er det godt, at dyrene kan være i fred. Mærkeligt at børnene ikke leger ved vandhullerne. Det gjorde vi, da jeg var barn🙂

    Madame

    Sunday, March 15, 2015 at 15:27 UTC

    • @Madame: Børnene må ingenting i dag! Eller også er det fordi vi har et udmærket grønt område og fordi de små torve med parkeringspladser egentlig også er gode legepladser, at børnene ikke behøver at bevæge sig ud på bondens mark, der jo kan være både blød og mudret, – undtagen om sommeren.

      Donald

      Sunday, March 15, 2015 at 21:28 UTC

  5. Hvordan er du kommet over på den anden side af vandhullet, Donald?

    Jørgen

    Monday, March 16, 2015 at 6:38 UTC

    • Som sagt, der går en sti fra Vejby til Ørby, og derfra kan man se meget. Det er forresten også muligt at gå langs med markskellet. Efter høsten kan man som regel gå på marken uden at genere afgrøderne, – især fra Stien her er der ikke særlig langt ned til det ene vandhul, men det er netop fordi det er vanskeligt tilgængeligt at man nøjes med at kigge og håber på at se sjældne fugle eller dyr. Som sagt har der nogle år været hele flokke af svaner og gæs. Jeg skal tage nogle billeder fra Holløse Bredning – derhen flyver de fleste fugle nu.

      Donald

      Monday, March 16, 2015 at 10:42 UTC


Comments are closed.