Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Tak for mad – nu er det ikke for at spise mig, vel?

Noget tyder på at fuglene spiser de frø, de bedst kan lide, først - ikke noget med at gemme desserten til sidst

Noget tyder på at fuglene spiser de frø, de bedst kan lide, først – ikke noget med at gemme desserten til sidst

Efter at fuglene har tømt beholderen ligger der frø på jorden – så går de igang med dem.

Jeg har opdaget, at de elsker havregryn. Er der noget i vejen for at give fuglene havregryn?

Man er nødt til at klikke/hente stort billede, se stort, for at kunne se øjet på gråspurven, — men det lykkedes kameraet at indfange dette sekund – lidt efter var de væk, spurvene.🙂

Written by Donald

Thursday, March 12, 2015 at 18:49 UTC

Posted in Fugle

Tagged with

14 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. dejligt billede Donald

    marianne bentzen

    Thursday, March 12, 2015 at 21:12 UTC

  2. Det er så hyggeligt med det at fodre fuglene.

    Stegemüller

    Thursday, March 12, 2015 at 21:20 UTC

    • Stegemüller ja, det er sjovt, og hyggeligt at se når de kommer. Før i tiden fik de allesammen meget mere mad ovre hos genboen, men nu er han død, og jeg synes der kommer flere fugle, når jeg fodrer. Efter at frosten er væk går det dog ikke så hurtigt med at spise frøene.

      Donald

      Thursday, March 12, 2015 at 21:30 UTC

  3. Fint med fugler, og su du har da vel ikke tenkt å spise dem?
    Klem på deg🙂

    Mormor

    Thursday, March 12, 2015 at 21:34 UTC

    • Nej men hvis du klikker på billedet og ser det i stor størrelse så kan du se blinket i gråspurvens øje, den kigger på mig og tænker: “Jeg må passe på hvis det store øje (kameraet) kommer tættere på, så er det nok for at spise mig! Uha!”

      Donald

      Thursday, March 12, 2015 at 21:37 UTC

  4. Jeg tror jeg trenger noe, briller? Kanskje? Ikke su – du ,

    Mormor

    Thursday, March 12, 2015 at 21:35 UTC

    • Briller – ja ha!🙂 jeg overvejer at forstørre texten. Jeg trykker altid på (CTRL)+(+) altså control-tasten-hold-nede+tryk-på-plus-ovre længst-til-høyre, så får jeg lidt større text. Det kan også blive for stort. Hvis man sidder med en skravlepadde, så ved jeg ikke om man kan?

      Klem på dig🙂

      Donald

      Thursday, March 12, 2015 at 21:39 UTC

  5. Kramsfugle er da en lækker spise…det går godt nok mest på sjaggere, dem er der også mere kød på. Her har vi både ringduer og de meget religiøse tyrkerduer.
    Hvordan religiøse? Jo, hør godt efter, når de sidder og kurrer, siger de:” Du-goe-gu’, du-goe-gu’! Ringduen siger:”En-stor-og-tyk-due, en-stor-og-tyk-due!”🙂

    AagePK

    Thursday, March 12, 2015 at 21:42 UTC

    • Jamen AagePK – det var også det jeg tænkte, det ligger dybt i de små fugles gener og opdragelse, at de skal passe på duehøgen, på skader, og på jorden (hvor kornene falder ned) skal fuglene også passe på om der kommer en kat eller to. Der er faktisk tre løsgående katte, og jeg er bange for en dag at se en fjerbunke!

      En biolog fortalte i DR-P1’s Naturmagasin om fuglekonger og andre småfugle i skoven, at de slår sig sammen om vinteren for at spare på den energi de bruger, når de kigger sig omkring: hvis én af dem opdager en fjende og siger “GivAgt!” så flyver de allesammen. Jeg syntes han sagde at de derved kunne reducere det fra 30% af tiden til 10%, men det er slag på tasken.

      Han sagde at Fuglekongen bor i granskove og bruger al sin tid på at spise mikroskopiske edderkopper, som gemmer sig i revnerne i barken og på grenenes bark og at de skal have en i sekundet (det synes jeg virkelig jeg kan huske – men det lyder urimeligt hurtigt) når de er vågne (fordi maden er så lille en portion, så må de spise mange).

      Donald

      Thursday, March 12, 2015 at 21:49 UTC

      • Vi havde en halemejse i haven i går: den lever normalt af bladlus—og den skal, som de fleste småfugle, have sin egenvægt i føde hver dag. Så hvor mange bladlus går der lige på en halemejse? Hvor mange edderkopper på en fuglekonge? Eller en gærdesmutte, som også lever af edderkopper, og som derfor ikke kan lokkes til selv det mest veldækkede fuglebræt?
        For øvrigt tror jeg, at mine småfugle er mere bange for spurvehøgen, den var på besøg forleden: den strøg lige gennem et hul i syrenhækken, der var sandeligt ikke megen plads!

        AagePK

        Friday, March 13, 2015 at 8:23 UTC

        • @AagePK: Jeg har kun én gang set en spurvehøg, og det var den manøvre, som den er kendt og frygtet for: Når den ikke kan flyve igennem hækken, flyver den lodret op og ned igen på den anden side – så hvis den lille fugl ikke gemmer sig inde i et krat, så er den fortabt.

          Det er længe siden – der er ikke set rovfugle her de sidste år; men da der *er* rovfugle på egnen må det være fordi de har fundet bedre jagtmarker nede ved Holløse Bredning og i Hegnet.

          Donald

          Friday, March 13, 2015 at 10:15 UTC

  6. Vi fodrer ikke fugle i øjeblikket. Har ellers gjort det med brød, men en hund kommer og æder det. Måske skulle vi investere i et rør a la dit. Spurven holder vagt. Det gør de fleste små fugle vel?

    Jørgen

    Friday, March 13, 2015 at 5:38 UTC

    • @Jørgen, Man skal holde øje med om der er uvelkomne gæster, som spiser det, der falder ned. Ja, fuglene holder øje hele tiden, og når de er i flok, er der flere øjne til at passe på, det har jeg også hørt og læst🙂

      Donald

      Friday, March 13, 2015 at 10:12 UTC


Comments are closed.