Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Aftentur ved Rågeleje – Resten af billederne

Der er nogle flere billeder fra Rågeleje-spadsereturen, som jeg synes skal med på bloggen. Egentlig troede jeg mest at det var til glæde for mig selv, men jeg får efterhånden en fornemmelse af at der er et par stykker, der godt kan lide at kigge med – ligesom jeg gerne vil følge med Jørgen ud på Staunings Ø, og med Farmer på jagt, og se til fårene på gravhøjene hos Madame🙂

Fra Heatherhill skræntens top kan man normalt se Mölle ved Kullen - men det er diset nu og man kan ikke se længere end til Rågeleje

Fra Heatherhill skræntens top kan man normalt se Mölle ved Kullen – men det er diset nu og man kan ikke se længere end til Rågeleje

Der står en entrepreneur maskine ved Rågeleje, kan man se …

Den har kørt her mange gange, entreprenørmaskinen -

Den har kørt her mange gange, entreprenørmaskinen –

Nogle børn (?) har lavet en varde

Nogle børn (?) har lavet en varde

Hvad er det for en underlig metaltop, de har fundet, vardebyggerne?

Hvad er det for en underlig metaltop, de har fundet, vardebyggerne?

Jeg går ad entreprenør-sporet og undrer mig over hentærede stolper fra gamle høfder - man har med andre ord længe vidst at kysten skal beskyttes!

Jeg går ad entreprenør-sporet og undrer mig over hentærede stolper fra gamle høfder – man har med andre ord længe vidst at kysten skal beskyttes!

Hov, det rumler - en kæmpestor motorlyd - der kommer minsandten maskinen, som har lavet sporene

Hov, det rumler – en kæmpestor motorlyd – der kommer minsandten maskinen, som har lavet sporene

Han vinker - jeg går jo også pænt til side, for at han kan køre i det sikre spor. Den skulle jo nødig vælte, sådan en gummiged

Han vinker – jeg går jo også pænt til side, for at han kan køre i det sikre spor. Den skulle jo nødig vælte, sådan en gummiged

Støv og røg og støj – maskinen kører sten til beskyttelse længere henne

Støv og røg og støj – maskinen kører sten til beskyttelse længere henne

Men hvor er der smukt og stille efter at den er forsvundet igen, maskinen, som er nødt til at køre sten til beskyttelse længere henne

Er solen så dæmpet af dis og skyer at jeg kan få et billede uden for store kontraster?

Stien op forbi sommerhusene har dette smukke stengærde - er det storm og vand, som har ødelagt det og fået et par sten til at falde ned?

Stien op forbi sommerhusene har dette smukke stengærde – er det storm og vand, som har ødelagt det og fået et par sten til at falde ned?

======================================================================
Jeg går op ad stien og hjemad forbi campingplads mv. men det er havet, og stranden og solen, man husker.

Written by Donald

Saturday, February 28, 2015 at 6:45 UTC

Posted in Skyer

14 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Jeg kan jo sagtens se, at det er nødvendigt at forholde sig til naturens kræfter og passe på at de ikke overtager. Det ser ud til at der er fast arbejde med at vedligeholde og forbedre kystsikringen. Det får mig til at tænke på, at jeg om et sted i Østrig hørte, at en del af sommerarbejdet – hvert år – var at rydde op efter vinterens skader. Så det er en konsekvens af udsat natur at man må det.

    Jørgen

    Saturday, February 28, 2015 at 7:53 UTC

    • Ja Jørgen, der har været skader på kysten siden istiden, men det går hurtigere nu end før, siger pessimisterne: Hvis kysten før blev tæret med 20 cm om året (i snit) så er det nu 1 meter om året. Dog må det understreges at der ikke er nogle seriøse, videnskabelige målinger af hvor meget af kysten, der eroderes (det skal jo gøres over flere årtier, og de er ikke gået endnu, de årtier!) 🙂

      Donald

      Saturday, February 28, 2015 at 9:21 UTC

  2. Mange fine billeder med rigtig dejligt lys. Tak for turen Donald.

    Stegemüller

    Saturday, February 28, 2015 at 11:08 UTC

    • Ja, det er altså godt at komme ud, Stegemüller!🙂

      Donald

      Saturday, February 28, 2015 at 12:31 UTC

  3. Her er det sikkert fint å gå! Og alltid finner du noe interessant å ta bilder av!
    Jeg likte den store maskinen så vel som den lille “varden”.

    Malys Krok

    Saturday, February 28, 2015 at 17:34 UTC

    • Det glæder mig at du likte dem, Margit! ja, her er fint at gå – og det er godt for sjælen🙂

      Donald

      Sunday, March 1, 2015 at 11:24 UTC

  4. Kystsikringen i Rågeleje var min nu afdøde ægtefælles store passion, han var i laget i 60 år! Jeg ser med glæde dine billeder og betragtninger her på bloggen. Marianne

    marianne bentzen

    Saturday, February 28, 2015 at 20:25 UTC

    • @Marianne Bentzen – Det gør mig ondt at din ægtefælle er gået bort, men jeg kunne jo forstå på en tidligere kommentar at du har indrettet dig, og det er godt. Kystbeskyttelsen i form at høfder har jo desværre fået lov at gå til, så de ikke længere er til megen nytte, men mon ikke eksperter fra Kystinspektoratet kan hjælpe med at bedømme de nuværende løsninger? Jeg synes især at man skal passe på kysten lige ved den smukke kystvej. Måske den bedste måde er at bygge en mole – eller måske er der andre løsninger, som vi ikke kan forestille os uden at se efter, hvad der gøres andre steder i Europa og USA.

      Donald

      Sunday, March 1, 2015 at 11:29 UTC

  5. Pris jer lykkelige, at området har magthavernes bevågenhed, så der bliver gjort en indsats.
    I Jylland og flere andre steder, lader man stå til, og havet æder løs af landet.
    Helt som med sandflugten i hine tider: Først da det begyndte at skade kongens besiddelser på Sjælland, blev der gjort noget.

    Farmer

    Sunday, March 1, 2015 at 6:28 UTC

    • Du har sådan set ret, Farmer, det er godt at der er bevågenhed, men jeg er bange for at entreprenører og teknisk forvaltning ikke spørger kystdirektoratet eller andre erfarne folk om råd og vejledning – det er derfor jeg er begyndt at sende et blik til Holland, og til andre steder, hvor man arbejder med kystbeskyttelse. Der er faktisk ikke økonomi i at gøre noget ved kysten her, det er kun “herlighedsværdien” og strandvejen, som kan retfærdiggøre investering. Strandvejen mellem Hellerup og Klampenborg i København er et eksempel på kystbeskyttelse på et sted hvor bølgerne aldrig bliver så høje og hvor man alligevel har sikret stedet med både sten på forstranden – mange, endda, – og med cement som forhindrer erosion af sandet under fliserne. Men som sagt er bølgerne her større end de er ved København.

      Det vil også være både vanvittigt dyrt at beskytte Vestkysten, med mindre man finder nye, effektive metoder til dels at få sandet til at fæstne sig og billige cement-klods-løsninger. Jeg er bange for at nogle af de nyere teknikker (som jeg har set foreslået til sikring af Zuiderzee dæmningen) ikke ser så pæne ud, men det burde ikke være det første krav.

      Donald

      Sunday, March 1, 2015 at 11:35 UTC

  6. Det er meget smukke billeder med et helt silkeagtigt skær! Vi gik tur ved stranden i Liseleje for et par siden, og nu kan man se, hvor meget, der er gjort for at udbedre skaderne efter de voldsomme storme.

    Madame

    Sunday, March 1, 2015 at 6:52 UTC

    • @Madame – det gælder om at have øjnene åbne og så skal der endda held til at få stemningen med🙂 Tak for kommentar🙂

      Donald

      Sunday, March 1, 2015 at 11:36 UTC

  7. Har ungene funnet et rørgitter og laget varde av? Flinke🙂 Takk for titten. Klem på deg🙂

    Mormor

    Sunday, March 1, 2015 at 14:08 UTC

    • Ja, er det ikke morsomt, Mormor🙂

      Klem på dig🙂

      Donald

      Sunday, March 1, 2015 at 14:40 UTC


Comments are closed.